سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلید اصلی "سلامت روان" در سالمندان، سلامت جسم است

کلید اصلی سلامت روان در سالمندان، سلامت جسم در این افراد است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مدیرگروه سلامت روان و اجتماع مرکز بهداشت نیشابور گفت: نزول تدریجی عملکرد برخی از دستگاه‌های بدن نظیر قلبی عروقی، تنفسی، ادراری، تناسلی، غددی و ایمنی از مشخصه‌های پیر شدن است.

به گزارش وب دا؛ دکتر مرتضی فاضل نیشابوری افزود: پیر شدن و سالمند شدن به معنای پیر شدن سلول‌ها است که هر سلول دوره عمر مشخصی دارد و عوامل ژنتیک و محیط در آن موثرند.

مدیرگروه سلامت روان و اجتماع مرکز بهداشت نیشابور با بیان اینکه سلامت جسم و روان در سالمندان رابطه‌ای دو سویه است، عنوان کرد: افراد با مشکلات و بیماری‌های جسمی نظیر دیابت، بیماری قلبی، فشار خون، آرتروز و نظایر آن در معرض اختلالات روانپزشکی بیشتری هستند.

دکتر فاضل ادامه داد: جسم و روان، دو جنبه از وجود انسان هستند که با تأثیر مداوم بر همدیگر، وضعیت یکی از آنها می‌تواند تعیین‌کننده وضع دیگري باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌هاي جسمی توانایی جسمانی و عملکرد را دچار اختلال می‌کند و براي بیمار، وضعیت ناامیدکننده‌‌اي به‌وجود می‌آورد که منجر به کاهش اعتماد به نفس و امیدواري او می‌شود.

مدیرگروه سلامت روان و اجتماع مرکز بهداشت نیشابور یادآور شد: از آنجا که بیمار در مدت بیماري جسمی خود نمی‌‌تواند کارآیی‌‌هاي همیشگی جسمانی خود را داشته باشد و بسیاري از فعالیت‌هایش محدود می‌شود، این وضعیت او را دچار اضطراب، خشم و افسردگی کرده و وي را با فشار روحی و بحران روانی مواجه می‌سازد.

دکتر فاضل گفت: سالمندان مبتلا به بیماری‌هاي مزمن جسمی و صعب‌العلاج به دلیل وضعیت دشوار و ناکام‌‌کننده بیماري دچار اختلالات و مشکلات روانی متعددي مانند افسردگی، احساس خشم، سوگ و فقدان، احساس گناه، فکر به خودکشی یا اقدام به آن، اضطراب، احساس تنهایی و انزوا می‌شوند.

 وی اضافه کرد: استرس در طولانی‌مدت نیروی دفاعی بدن را از بین می‌برد و چون سالمند خودش نیز دچار مشکل است، در مقابل بیماری‌های روانی و استرس‌های مجدد روانی و عاطفی کاملا آسیب‌پذیر می‌شود./ح

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.