سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لس‌ آنجلس تايمز: همکاري روسيه و‌ آمريکا در مورد ايران برغم اختلافات تاکتيکي

روزنامه لس آنجلس تايمز نوشت: باوجود روابط بحراني آمريکا و روسيه در زمينه‌هاي ديگر، مسکو از تلاش‌ها براي حل موضوع هسته‌اي ايران حمايت مي‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه در پايگاه اينترنتي خود و در گزارشي به قلم "پل ريشتر" و "سرگئي ال لويکو" نوشت: آمريکا در تلاش‌هايش براي دستيابي به يک توافق با ايران از يک متحد غير منتظره يعني روسيه کمک مي‌گيرد.

روابط اين دو کشور امسال به دنبال مشاجره بر سر تصميم مسکو مبني بر اعطاي پناهندگي موقت به ادوارد اسنودن و اختلاف نظر ديرين روساي جمهور دو کشور به پايين‌ترين ميزان خود رسيد. به گفته تحليلگران هيچ کدام از طرفين هم ترميم رابطه با کشور ديگر را در اولويت قرار نداده است. 

با اين وجود هردو کشور دقت دارند در مسائلي که برايشان حياتي است با هم همکاري کنند. به عنوان مثال آن‌ها براي خلع سلاح شيميايي سوريه با يکديگر همکاري نزديک دارند.

ايران مورد ديگري است که دو کشور در مورد آن با هم همکاري کامل دارند و براي کاخ سفيد از اهميت زيادي برخوردار است.  

باتوجه به روابط خوب مسکو با تهران و مخالفت شديد آن با تحريم‌هاي بين المللي به عنوان يک ابزار سياسي، روسيه از تلاش‌ها براي حل موضوع هسته‌اي ايران حمايت مي‌کند. 

روسيه نگران آن است که شکست در دستيابي به يک توافق بر سر برنامه هسته‌اي ايران به حمله نظامي بر ضد اين کشور و اين مسئله هم به بي ثباتي سرزمين وسيعي منجر شود که در مرز جنوبي روسيه قرار دارد و در نتيجه بازار نفت و گاز روسيه هم که اقتصاد اين کشور به شدت به آن وابسته است، تحت تاثير قرار گيرد. 

"گري سيمور"، عضو سابق مشاوران اوباما در مورد ايران که اکنون مدير تحقيقات مرکز بلفر است، گفت: برخي اختلاف‌هاي تاکتيکي بين دو کشور وجود دارد اما در نهايت آمريکا و روسيه منافع مشترکي هم با هم دارند. 

از نظر دولت اوباما پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران فرصت مناسبي براي دستيابي به برخي پيشرفت‌ها ايجاد کرده است. بن بست سياسي موجود ميان دو کشور که بيش از 30 سال ادامه داشت تا آنجا از ميان رفته است که اوباما و روحاني بتوانند اواخر سپتامبر با يکديگر گفتگوي تلفني داشته باشند. 

به نظر مي‌رسد تلاش‌هاي مسکو براي دستيابي به يک توافق از واشنگتن بيشتر است. در پايان گفتگوهاي هفته گذشته ديپلمات‌هاي ايران با نمايندگان شش قدرت جهاني در ژنو هر دو طرف از فضاي مثبت حاکم بر گفتگوها ابراز خشنودي کردند. اما سرگئي ريابکف، معاون وزير امور خارجه روسيه گفت: فاصله طرفين کيلومترها است. جايي براي ابراز خشنودي وجود ندارد. 

حمايت روسيه از ديپلماسي موسوم به 5 به علاوه يک يعني تلاش‌هاي تحت رهبري آمريکا براي مذاکره با ايران سال‌ها است در اين زمينه نقش کليدي دارد. 

"پل ساندرز"، مقام سابق وزارت امور خارجه آمريکا که اکنون در مرکز منافع ملي واشنگتن فعاليت مي‌کند معتقد است: ايران و روسيه با هم همکاري مي‌کنند اما روابط نزديکي ندارند. 

به گفته وي، روسيه به ايران تجهيزات نظامي مي‌فروشد، با ‌آن تبادل فرهنگي دارد و اين دو کشور در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر هم با هم همکاري مي‌کنند. 

نويسندگان مقاله در ادامه افزوده‌اند يک سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه پس از نشست هسته‌اي ايران در ژنو از آنچه پيشرفت ناميد ابراز خشنودي کرد. 

همکاري آمريکا و روسيه در مورد ايران از آن جا به چشم مي‌آيد که اين دو کشور در زمينه‌هاي ديگر با هم اختلاف‌هاي اساسي دارند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.