سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تناقضات بسيار در برآورد جديد موسسه علم و امنيت بين‌المللي آمريکا در خصوص برنامه هسته‌اي ايران

يک تحليلگر سياسي ايراني تبار در آمريکا برآورد انديشکده علم و امنيت بين المللي آمريکا درباره برنامه هسته اي ايران را متناقض توصيف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي؛ "کاوه افراسيابي" در گفتگو با اين شبکه تلويزيوني از بوستون آمريکا مي گويد در برآورد جديد موسسه علم و امنيت بين المللي آمريکا، در خصوص برنامه هسته اي ايران تناقضات زيادي وجود دارد.

"افراسيابي" گفت: من مدتي است که گزارش هاي آلبرايت و همکارانش را مي خوانم ، بايد به صراحت بگويم که اصلا از اين گزارش متعجب نشدم چون  تحليل هاي به اصطلاح علمي آقاي آلبرايت در واقع جانبداري هاي سياسي است و به شدت گمراه کننده و نادرست است. به نظر من در اين گزارش خطاهاي زيادي وجود دارد، يکي از اين خطاها اين است که بنا بر اذعان خود آقاي آلبرايت تمام آن چيزي که ايران مي خواهد تا براي ساختن بمب هسته اي مواد لازم را در اختيار داشته باشد تعداد 1500 تا 2000 سانتريفوژ است . پس ادعاي اخير وي که مي گويد براي جلوگيري توانايي فرار هسته اي ايران بايد تعداد نوزده هزار سانتريفوژ ايران به نصف برسد مطابق با تخمين هاي قبلي خود آقاي آلبرايت نيست و با گزارش هاي قبلي وي تناقض دارد!  من مانده ام که کداميک از اين تخمين ها را بايد پذيرفت! 

کاوه افراسيابي افزود: هر ذهن معقولي به اين نتيجه مي رسد که زمان انتشار اين گزارش با گفتگوهاي بسيار ظريف هسته اي ايران همراه شده است که قرار است روزهاي هفتم و هشتم نوامبر در ژنو برگزار شود.

براساس اين گزارش، اين انديشکده آمريکايي مدعي شد که احتمالا ايران به اندازه يک ماه وقت نياز دارد تا به اندازه کافي براي ساختن يک بمب هسته اي اورانيوم توليد کند.

اين ادعا درحالي مطرح شده است که ديده بان هسته اي سازمان ملل متحد(آژانس بين المللي انرژي اتمي) بارها اعلام کرد که هيچ مدرکي درباره  انحراف نظامي در برنامه ي هسته اي  ايران وجود ندارد.

ديويد آلبرايت رئيس انديشکده علم و امنيت بين الملل مي گويد اگر بيش از نيمي از نوزده هزار سانتريفوژ در ايران حذف شوند اين زمان به شش ماه افزايش مي يابد.

گفتگوهاي هسته اي بين تهران و پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان در جريان است. ايران به صراحت تلاش براي ساختن بمب هسته اي را انکار کرده است. آيت الله سيد علي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران با صدور فتوايي که يک حکم ديني محسوب مي شود داشتن سلاح هسته اي را منع کرده اند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.