سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سلول درمانی و درمان پیوند جزیره پانکراس روش جدید در درمان دیابت

در سال های اخیر در کنار داروهای جدید و انسولین های جدید روش های درمانی جدیدی برای بیماری دیابت به وجود آمده است.

دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: جمعیت کشور رو به مسن شدن پیش می رود و این به سبب ارتقا تربیت بهداشتی است.
 
وی افزود: طول عمر در کشور افزایش یافته است و مشکلات یک جمعیت مسن با یک جمعیت جوان متفاوت است.
 
لاریجانی گفت: با وجود یک جمعیت مسن بیماری های غیر واگیردار نظیر دیابت اهمیت بیشتری می یابد و بار بیماری دیابت نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.
 
*13 درصد افراد در جامعه مبتلا به دیابت هستند
 
وی در خصوص شیوع بیماری دیابت گفت: بیشترین میزان ابتلا به این بیماری بین سنین 25 تا 45 سال است و 12 الی 13 درصد جامعه در این بازه سنی دچار این بیماری هستند.
 
وی تصریح کرد: 5 الی 6 درصد جمعیت ایران به دیابت مبتلا هستند و در دنیا نیز 200 الی 300 نفر بیماری دیابت دارد.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: نگاه جامع به بیماری دیابت و توجه به رشته های دیگر کمک به ایجاد روش های تشحیص جدید و روش های درمانی می کند.
 
لاریجانی افزود: در 200 سال گذشته کشف انسولین یک توحل بسیار مبنایی بوده است و تلاش های دیگر در جهت کنترل بیماری می باشد و درمان اساسی و بهبود دهنده نیست.
 
*سلول درمانی روشی جدید در درمان دیابت
 
رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم گفت: در سال ها اخیر در کنار داروهای جدید و انسولین های جدید روش هایی برای استفاده از درمان های جدید نظیر سلول درمانی و درمان پیوند جزیره ای پانکراس در کشور ما و دنیا تجربه شده است.
 
وی تصریح کرد: این روش به علت جوان بوده چالش هایی دارد اما موفقیت نیز در پی داشته است.
 
وی در خصوص درمان دیابت توسط سلول بنیادی گفت: این روش درمان جدید است و 3 الی 4 مطالعه در مورد آن صورت گرفته است.
 
وی افزود: در ماه های اخیر از جنین های سقط شده داخل کشور سلول جنینی را استیصال کرده ایم و این فرصت در آینده توسعه درمانی بیشتری ایجاد می کند.
 
وی در خصوص سلول درمانی گفت: این روش به معنای درمان کامل بیماری نیست زیرا تزریق سلول در بدنی است که دارای مشکلات است و گاهی شرایط قبلی برای بیمار تکرار می شود. ممکن است نیاز به انسولین کم شود اما کاملا برطرف نشده و یا مجددا عود کند.
 
لاریجانی روش های تشخیص دیابت را این گونه معرفی کرد: در پژوهشگاه شیمی، پژوهشگاه الکتروشیمی و پژوهشگاه غدد دانشگاه تهران استفاده از سنسورها برای تشخیص و کنترل دیابت و تشخیص افت خون صورت می گیرد.
 
وی در پایان گفت: باید به فکر درمان بیماران باشیم و همزمان با افرادی که در ریسک فاکتور و زمینه ابتلا به این بیماری دارند نیز توجه کرد، دیسک ها را کاهش داده و آموزش های محیطی لازم به آن ها را بدهیم./ع2

انتهای پیام/
برچسب ها: بیماری ، سلول ، درمان ، انسولین ، دارو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۱۵:۳۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۳
سلام من چند سال ديابت دارم زنگ زدم واسه سلول درماني گفتن كه باهاتون تماس ميگيريم ولي خبري نشده فقط ميگن درمان اصلا خبري نيست فكرميكنم فقط درحد يك حرف باشه