سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در محضر بزرگان/ تفسیر زیبای شهید مطهری از یک فراز نهج البلاغه

در محضر بزرگان فرصتی است برای آموختن نکاتی که در هیچ کتابی یافت نمی‌شود و در حقیقت راه میان‌بری است به سوی خوبی‌ها و درستی‌ها که تقدیم به همه کاربران عزیز می‌گردد.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
شهيد مرتضي مطهري ضمن اشاره به فرازي از نهج البلاغه، درباره درس هايي که موجود کوچکي چون مورچه براي ما انسان ها دارد مي گويد: انظروا الى النملة ..... در کار مورچه دقيق شويد، ببينيد اين حيوان به اين کوچکى چه جور در روى زمين تکاپو مى کند و دنبال روزى خود مى رود. عشق و الهامى او را هدايت مى کند که با نقشه و حساب، روزى خود را تهيه و نگهدارى مى کند. دانشمندان حيوان شناس که در اين زمينه مطالعاتى کرده اند مى گويند بعضى از مورچه ها براى تهيه روزى خود به پيدا کردن دانه ها قناعت نمى کنند، بلکه مزارعى ترتيب مى دهند و قارچ در آن مى کارند و به مصرف غذايى خود مى رسانند.
و عجيب تر اين که مى گويند يک دسته از مورچگان بعضى حشرات را اهلى مى کنند. همان طورى که انسان، اسب و گاو و گوسفند را اهلى و از شير آن استفاده مى کند، مورچگان هم از يک شيره شيرينى که از اين حشرات مى دوشند استفاده مى کنند.
لو فکرت في مجارى أکلها.....و اگر تفکر کنى و مطالعه نمايى در مجارى غذاى اين حيوان کوچک که چگونه غذا مى خورد و غذا را فرو مى برد و آن را هضم و دفع مى کند، اگر شکمش را در نظر بگيرى و اين که چگونه ضلع ها و دنده ها براى آن جثه صغير ساخته شده، و اگر دستگاه ديد و دستگاه شنيدش که در سرش قرار دارد، اگر در همه اين ها دقيق شوى و کاملا مطلع شوى که چگونه است، حيرت بر حيرتت مى افزايد؛ به قدرى که به زحمت مى توان توصيف کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.