سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدير کل سازمان "خواروبار و کشاورزي" ملل متحد؛

سلامتي انسان ها در گرو "نظام هاي غذايي" سالم است

تضمين حق تمام افراد در دستيابي به غذا و مقابله با گرسنگي اولين گام در راستاي ايجاد توسعه پايدار در جهان و تحقق ديگر اهداف توسعه هزاره محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ متن سخنراني خوزه گرازيانو داسيلوا، مدير کل سازمان خواروبار و کشاورزي ملل متحد(فائو) در مراسم روز جهاني غذا به شرح زير بود:

در سال 2012 شمار افرادي که از گرسنگي رنج مي بردند 870 ميليون نفر بود که اين ميزان درسال جاري به 840ميليون نفر کاهش يافته است اين امر مايه خرسندي است، اما نبايد فراموش کرد که 12درصد از جمعيت جهان هنوز از گرسنگي رنج مي برند و اين به آن معناست که از هر 8 انسان يک نفر با مشکل گرسنگي روبرو است.

بنابراين در حالي که کاهش شمار گرسنگان جهان را جشن مي گيريم بايد تلاش بيشتري انجام دهيم.

تلاش هاي 2 سال گذشته نشان دهنده اين است که ما مي توانيم به اهداف توسعه هزاره دست پيدا کنيم و شمار گرسنگان را در فاصله 1990 تا 2050 به نصف کاهش دهيم.

62کشور از 128 کشور در حال توسعه توانسته اند با کمک فائو اين اهداف را محقق کنند. اين اقدام يک گام مهم در راستاي دستيابي به هدف بزرگتر و ضروري تر محسوب مي شود. تضمين حق تمام افراد در دستيابي به غذا و مقابله با گرسنگي اولين گام در راستاي ايجاد توسعه پايدار در جهان و تحقق ديگر اهداف توسعه هزاره محسوب مي شود.

از بين بردن گرسنگي همان چيزي است که ما به آن نياز داريم و بايد براي تحقق آن تلاش کنيم. در اين راستا بايد به پنج عنصر مهم توجه داشته باشيم.
اول؛ دستيابي کافي به غذا در تمام مناطق
دوم؛ توجه به وضعيت کودکان زير دو سال
سوم؛ پايدار ساختن نظام هاي غذايي
چهارم؛ افزايش صد در صدي بهره وري و درآمد کشاورزان خرده پا
پنجم؛ به صفر رساند ضايعات مواد غذايي

در روز جهاني غذا ما يک پيام ساده ولي مهم داريم که مي تواند تلاش هاي ما را براي پايان دادن به گرسنگي تقويت کند: "سلامتي انسانها در گرو نظام هاي غذايي سالم" نظام هاي غذايي کارآمد و پايداري که به خوبي مديريت شوند مي توانند يک رژيم غذايي متنوع و مغذي را ارائه دهند که ما براي پايان دادن به گرسنگي و سوء تغذيه نيازمند آن هستيم و اين گونه نظام ها در عين حال منابع طبيعي ما را نيز حفظ مي کنند.

سال ها از تاسيس فائو گذشته و پيشترفتهاي زيادي در زمينه افزايش توليد مواد غذايي به دست آمده است، اما چالشي که براي پايان دادن به گرسنگي موجود بود هنوز هم وجود دارد به همين دليل ما هنوز متعهد هستيم که بر گرسنگي و سوء تغذيه فايق آييم.

ما در فائو کمک مي کنيم آينده اي که مد نظر ما است (جهاني بدون گرسنگي و همراه با توسعه پايدار) خلق شود.


انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.