سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزير "جهاد کشاورزي":

"امنيت پايدار غذايي" در اولويت ماست

وزير جهادکشاورزي با تاکيد بر اينکه تامين امنيت پايدار کشاورزي از اساسي ترين سياست ها و راهبردهاي است، گفت: قانون اساسي بر خودکفايي، تامين نياز اساسي و خوراک، عدم تبعيض در بهره برداري از منابع طبيعي تاکيد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمود حجتي در پيامي به همايش روز جهاني غذا  افزود: علاوه بر اين در برنامه هاي توسعه اي کشور و نيز سند چشم انداز 20 ساله به بهبود وضعيت امنيت غذايي توجه ويژه اي شده است.

وي با بيان اينکه کشاورزي يکي از مهمترين ابزار رسيدن به امنيت غذايي است، گفت: براي تضمين سلامت غذا و تامين امنيت غذايي بايد سه محور شامل توليد محصولات کشاورزي کافي، سالم و همراه با حفاظت از محيط زيست مدنظر مسئولان باشد.

وزير جهادکشاورزي افزود: در منطقه خاورميانه محدوديت شديد منابع آبي و رقابت نابرابر بخش کشاورزي در جذب سرمايه و تغييرات اقليمي، محدوديت هاي زيادي را در تامين امنيت غذايي بوجود آورده است.

حجتي گفت: براي مهار اين مشکلات بايد جذب سرمايه در جهت ارتقاي فناوري هاي نوين در کشاورزي و افزايش بهره وري زمين هاي کشاورزي مدنظر قرار گيرد.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران با بکارگيري همه توان، ظرفيت ها و امکانات مادي و معنوي کشور و همچنين مشارکت کشاورزان و توليدکنندگان دستيابي به امنيت غذايي پايدار را به عنوان يکي از مهمترين راهبردهاي کشور در چارچوب برنامه هاي کوتاه، ميان و درازمدت توسعه پيگيري خواهد کرد.

وزير جهادکشاورزي با اشاره به اينکه روز جهاني غذا نمادي از اهميت بخش کشاورزي در تامين امنيت غذايي انسانهاست، گفت: امسال شعار جهاني اين روز در فائو "سيستم هاي غذايي پايدار براي امنيت غذايي و تغذيه " اعلام شده است.

حجتي افزود: مشخصه هاي سيستم غذايي پايدار را مي توان در مواردي مانند ايمن بودن در برابر نوسان ها، کارآمدي و بهره وري بالا ، داشتن درآمد اقتصادي پايدار، تضمين سلامت و ايمني غذا، پايداري زيست محيطي و حفاظت از منابع پايه و حفظ تنوع زيستي برشمرد.

وي گفت: براي رسيدن به اين شاخص ها لازم است سطح همکاري هاي بين المللي به طور قابل ملاحظه اي ارتقا يابد.

حجتي افزود: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از اعضاي موثر سازمان فائو همواره از اين تلاش ها حمايت خواهد کرد.

وي اضافه کرد: پايداري امنيت غذايي نيازمند ايجاد نظام پايدار توليد و توزيع موادغذايي است.

حجتي با بيان اينکه نوسان توليد، حوادث طبيعي، تورم و بيکاري، شيوع بيماري و جنگ از جمله مسايلي است که همواره امنيت غذايي بشر را در نقاط مختلف دنيا تهديد کرده است، گفت: اين وضع با توجه به افزايش جمعيت جهان و پيامدهاي ناشي از تغييرات آب و هوايي در توليدات کشاورزي و توزيع نامتوازن موادغذايي، نگراني هايي را در تامين امنيت غذايي بوجود آورده است.

وي افزود: اين درحالي است که جامعه جهاني مي تواند با ايجاد نظام پايدار توليد و توزيع موادغذايي به خوبي با اين عوامل مقابله و سوء تغذيه بيش از 870 ميليون نفر در سراسر دنيا را ريشه کن کند.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: جهاد ، کشاورزی ، غذا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.