سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاريجاني در نطق پيش از دستور:

طرح مسائل کشمکشي در اين برهه به ضرر منافع ملي است / امروز نيازي به انقلاب رنگ‌ها در حجاب نداريم + فیلم

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اقدام زشت رژيم صهيونيستي در تخريب بناي مسجد الاقصي را محکوم مي‌کنيم.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علي لاريجاني در نطق پيش از دستور خود ضمن تبريک ولادت امام هادي(ع) گفت: در باب زندگاني امام هادي(ع) نکات بيشماري وجود دارد که من فقط به دو نکته از آنها اشاره مي‌کنم.

وي افزود: عصر امام هادي (ع) دوره ديکتاتوري خليفه متکبر عباسي است که به دستور او امام را از مدينه به بغداد و از آنجا به سامرا بردند.

رئيس مجلس تصريح کرد: امام هادي(ع) حدود 20 سال و 9 ماه در اين شهر تحت نظر بودند و در عين اين فشار حکومتي امام شبکه وکلاي خود را در کشورهاي مختلف سامان داد آن گونه که ايران، عراق، حجاز، يمن و مصر در درون اين سازمان شيعي قرار گرفتند.

لاريجاني ادامه داد: پيش از متوکل سياست مذهبي و سياسي خلفاي عباسي ادامه سياست مأمون بود يعني از معتزله در برابر اهل حديث که افراطيون و عامه بودند دفاع مي‌کردند. از اين جهت فضاي سياسي مساعدي براي علويون و شيعيان فراهم شد.

وي اظهار کرد: با آمدن متوکل تنگ نظري‌هاي زمان هارون به صورت سخت گيرانه‌ترين در حمايت از اهل حديث و برانگيختن آنان بر ضد معتزله و شيعه از سرکوبي جريانات مذبور با شدت هرچه بيشتر دنبال شد. 

رئيس مجلس گفت: ابوالفرج اصفهاني در آغاز سخن از عزت‌هاي علوي در اصل متوکل صورت مي‌گرفت به برخورد ناهنجار وي با شيعيان و طالبي‌ها اشاره مي‌کند. از جمله اين برخوردها تخريب مقبره حضرت سيد الشهدا است که براي شرايط امروز هم پندآموز است.

رئيس مجلس اضافه کرد: اين خليفه عباسي دستور داد مقبره مبارک امام حسين(ع) ويران شود و زمين آن شخم زده شود و هموار شود و بر روي آن زراعت شود تا هيچ اثري از مرقد ايشان وجود نداشته باشد.

لاريجاني تصريح کرد: سخت گيري شديدي براي زائران امام حسين(ع) ايجاد کردند و مجازات هولناکي به پاي آنها وضع کردند. تمام اين اقدامات از آن جهت بود که قبر امام حسين(ع) در کربلا مي‌توانست ارتباط عاطفي توده مردم را با طرز تفکر شيعي و امامان آنها تقويت کند.

لاريجاني افزود: حتي در تاريخ نقل است يک بار متوکل تصميم به قتل امام هادي(ع) گرفت که در همان ايام به دست ترکان کشته شد.
جانشين او معتز مرام متوکل را نيز در پيش گرفت و نقل است که به دست وي امام مسموم و به شهادت رسيد.

و اما نکته آموزنده آن است که عده اي از شيعيان پس از تخريب مقبره امام حسين(ع) علائمي تعيين کرده بودند که پس از کشته شدن متوکل به کربلا آمده و همراه آن افرادي از علويان، طالبيان قبر را مشخص و مقبره اي بنا کردند.

رئيس مجلس تأکيد کرد دوستان عزيز امروز نيز از دو جهت اماکن اسلامي مورد هجوم قرار گرفته است، اول جريان افراطي و تکفيري که تمام تلاش آنها اين است که با ايجاد فتنه و درگيري بين مسلمانان از بين بردن اماکن مقدس اسلامي چه در نجف و سامرا و کاظمين و چه در سوريه انجام دهند و هر روز شاهد اقدامات تروريستي آنان نسبت به مسلمانان و اين اماکن مقدس هستيم.

رئيس مجلس اضافه کرد: جريان ديگر اقدام زشت و توهين آميز رژيم صهيونيستي در تخريب بناي مسجد الاقصي و ساختن يک کنيسه در درون اين قبله مسلمانان است، اين عمل جريحه دار کردن عواطف مسلمانان را به همراه دارد، اين تحقير قبله مسلمانان است، ظاهران رژيم بدکاره صهيونيستي در شرايط درهم و برهم منطقه فرصت را غنيمت شمرده و دست به چنين اقدام پليدي زده است.

اریجانی گفت: هم جریان تکفیری که بزرگ‌ترین ضربه را به وحدت امت اسلامی وارد کرده و هم جریان صهیونیستی از حادثه انهدام مرقد امام حسین (ع) در عهد امام هادی (ع) درکی ندارند که این گونه اقدامات نه تنها علایق عاطفی مسلمانان را کاهش نداده بلکه آتش عشق قلبی آنان را شعله ور‌تر می‌سازد و آنان را مصمم‌تر در حفظ این میراث گرانقدر می‌کند پاسخ این گونه اقدامات موذیانه و کريهانه را به موقع خواهند داد. 

رئیس مجلس بیان کرد: سازمان کنفرانس اسلامی، بین‌المجالس اسلامی و کشورهای اسلامی باید نسبت به این گونه تحرکات رژیم صهیونیستی واکنش جدی داشته و از وزارت امور خارجه می‌خواهیم موضوع را پیگیری کنند. 

وی ادامه داد: نکته دوم یکی از اصول مهم زندگی انسان مسئله اعتماد کردن و اعتماد نکردن است اینکه در چه حالی، در چه جایی و در چه شرایطی انسان باید اعتماد کند، در چه جاهایی اعتماد کردن عقلایی نیست بحث بسیار مهمی است.

رئیس مجلس گفت: این مسئله با زندگی فردی و اجتماعی همگان ارتباط دارد، امام هادی (ع) با روایتی شیوا در بحار الانوار معیاری را برای اعتماد کردن یا نکردن در جامعه به دست داده‌اند، امام هادی فرمودند اگر دیدید که در روزگار شما عدالت را که به معنای اعم آن است عدالت بیش از ستم است در چنین جامعه‌ای باید حسن نیت و حسن ظن داشته باشید مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، اما اگر دیدید که در روزگار شما ستم بیش از عدالت است باید سوء ظن داشته باشید مگر اینکه خلافش ثابت شود، این معیار بسیار جالبی برای امروز جامعه اسلامی بسیار کاربرد دارد. 

رئیس مجلس ادامه داد: لاریجانی گفت: در مراودات سیاسی که دوستان انقلاب به گفتار و کردار یکدیگر با سوء ظن می‌نگرند این حالت در چند سال گذشته بین اصولگرایان نیز شیوع داشت. این رفتار با معیار امام هادی (ع) سازگار نیست، در قلمرو جامعه دوستداران انقلاب بحث ستم و بی‌عدالتی معنا ندارد و از این رو باید حسن نیت جایگزین بی‌اعتمادی شود. 

لاریجانی ادامه داد: در مباحث دیپلماتیک مخصوصا در بحث هسته‌ای بار‌ها شنیده‌اید که گفته می‌شود باید مذاکرات اعتماد سازی منجر شود چون اعتماد بین طرفین وجود ندارد، با معیار امام هادی (ع) در این باره دقت لازم صورت نگرفته، جهان امروز در صحنه بین‌الملل بدون تردید دچار انواع بی‌عدالتی هاست که نمونه کوچک آن را در رفتار دوگانه قدرتمندان در مسئله هسته‌ای ایران مشاهده می‌کنیم. 

لاریجانی تأکید کرد: مظالم آمریکا و استکبار نسبت به ملت ایران و ملل مسلمان در راه اندازی جنگ‌ها و ظلم به فلسطین و غارت اموال مسلمانان و تحمیل دیکتاتورهای وابسته بسیار زیاد و متنوع است، معیار امام هادی (ع) می‌گوید در چنین قلمرو غیر عادلانه‌ای باید با سوء ظن به تعامل دیپلماتیک آنان نگریست و جای اعتماد کردن نیست. 

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: فعل سیاسی اعتماد به این قدرت‌ها در چنین فضای فعلی غیرعقلانی است کما اینکه بار‌ها نتیجه وعده‌های دروغین آن‌ها دیده شد، لازمه توفیق در این مسیر صرفا رعایت ضوابط عام بین‌المللی است، ایران عضو آژانس است و ان پی تی را پذیرفته است و ان پی تی مقررات بین‌المللی برای همه کشور‌ها در مسئله هسته‌ای است. از این رو بنا نیست که برای ایران مقررات خاص ایجاد شود لذا رعایت این ضوابط می‌تواند معیار گفتگو‌ها باشد. 

لاریجانی افزود: در این شرایط هم مذاکره و مذاکره‌کنندگان ایرانی توجه تام داشته باشند و هم مجلس شورای اسلامی چنانچه احساس کند که طرف‌های قدرتمند رفتار دوگانه و غیرموجهی دارند در زمینه حجم و تنوع فعالیت‌های هسته‌ای مقررات لازم را مصوب خواهد کرد. 

وی همچنین گفت: نمایندگان محترم به خاطر می‌آورند که در دوره اصلاحات و دوم خرداد عده‌ای تلاش کردند با ارائه ناقص و ذائقه‌ای از تفکر مدرن میدان را برای ساخت و ساز ارزش‌های اسلامی و انقلابی باز کنند و‌ گاه با تمسخر نسبت به مقدسات انقلابی در رسانه‌ها مطالبی درج نمایند و همین امر موجب درگیری‌ها و سایش نیرو‌ها شد. 

رئیس مجلس تأکید کرد: در دوره ۸ ساله گذشته که متأسفانه به ریش اصولگرایان گره خورد نیز عده‌ای با طرح افکاری خام نظیر مکتب ایرانی و گذر از دین نوع تفکر ناشیانه ناسیونالیستی را در رسانه‌ها مطرح کردند. که موجب کشمکش نیروهای مومن و انقلابی می‌شد، امروز هم مجددا حرف‌هایی شنیده می‌شود که نشانگر آن است که از مسیر گذشته در دوره متفاوت سیاسی دریافت روشنی حاصل نشده است. 

وی اضافه کرد: امروز آنقدر کشور از نظر اقتصادی و دیپلماسی مشکلات دارد که اگر همه اراده‌ها به این امور معطوف شود ممکن است مشکلات معیشتی مردم را سامان داد. 

رئیس مجلس تصریح کرد: زمان نظریه پردازی‌های بی‌پایه و جریان سازی‌های رسانه‌ای که حاصلی جز تنش ندارد نیست. آری امروز ما نیاز به انقلاب رنگ‌ها در حجاب نداریم، همیشه در اکثر روستا‌ها زنان با لباس‌های رنگی، حجاب داشته‌اند و دارند و کسی ایرادی هم نگرفته، این امور جنبه عرفی و تناسبی با محل دارد، اصل پوشیدگی و عفاف است. 

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: امروز اگر نیاز به انقلابی باشد به جای انقلاب رنگ‌ها نیاز به انقلاب جهت بهبود معیشت مردم داریم، به انقلاب اراده‌ها به انقلاب انگیزه‌ها در تحقق اسلام و صیانت از دین، و میراث امام (ره)، شهدا و عزتمندی داریم. ممکن است در جامعه عده‌ای "شل دین باشند" اما شل دینی هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند آن هم کسانی که از بیوت صالحه انقلاب هستند. 

لاریجانی اظهار کرد: تربیت انسان‌های مسلکی و مومن و انقلابی هنر است که باید مورد توجه صاحب نظران و رسانه‌ها قرار گیرد. 

وی همچنین تصریح کرد: اخیرا نقلی شده است که در نامه‌ای به حضرت امام (ره) چندین مطلب من جمله مطالبی درباره آمریکا ذکر شده است و امام هم در این موضوع اقدامی نکرده‌اند، سوال این است طرح این مسئله در رسانه‌ها آن هم موضوعی مربوط به سال‌ها پیش است و رهبری زمان نیز درباره آن تصمیم خود را گرفته بود چه خاصیتی دارد؟ 

رئیس مجلس اضافه کرد: آیا در شرایطی که ما در صحنه بین‌الملل داریم طرح این مسائل که قطعا موجب کشمکش دروني و سایش نیرو‌ها مي‌شود، چیزی جز ضرر برای آن قابل تصور است؟ آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمی‌کند که نوعی دلدادگی و ذوق‌زدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاست ورزان و جریان رسانه‌ای کشور مطرح است؟ و این تلقی غلط مایه گرانفروشی در مذاکرات و بی‌عزتی در صحنه جهانی برای ما نیست. 

لاریجانی تأکید کرد: بنده اینگونه اقدامات را عقلا بر ضرر منافع ملی کشور می‌دانم و از رسانه‌ها و صاحبان تریبون و صاحب نظران می‌خواهم در شرایط حساس کنونی که در کوران مذاکرات حساس و مهمی هستیم در طرح مطالب همه جوانب را بسنجند و هزینه کشور که در بعد خارجی و اختلاف افکنی داخلی توأم را افزایش ندهند و تلاش کنند همه‌ توان داخلی کشور را به سوی بالا بردن نیروی اقتصادی کشور و رونق تولید و کارآفرینی معطوف کنند که متأسفانه این چنین نیست.
 
رئیس مجلس گفت: یک مقایسه ساده در حجم مطالب سیاسی و اقتصادی در رسانه‌ها نشانگر همین معناست که امیدواریم مورد تجدید نظر قرار گیرد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.