سفير پيشين جمهوري اسلامي در اسپانيا با بيان اينکه اگر اجماع ملی داشته باشیم و بر مبنای اعتمادی که به محمد‌جواد ظریف کرده‌ایم صبر کنیم نتایج مثبتی را خواهیم دید گفت: فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر‌اینکه ما از بمب هسته‌ای بیزاریم و علاقه‌ای به آن نداریم و حرام دانستن اين مسئله از سوي ایشان فتوای بسيار مهمی است و اگر غربی‌ها به دنبال اعتماد‌سازی هستند اين فتوا بهترین نشانه اعتماد‌سازي است.

"سيد داوود صالحي" مدير کل سابق وزارت امور‌خارجه و سفير پيشين ايران در اسپانيا، در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به سوابق مذاکرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 گفت: من در زمانی که به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا فعال بودم شاهد رفت و آمد‌های دیپلماتیک ايران با محوريت مسئله هسته‌اي در  شهر مادرید بودم.
 
وي ادامه داد: این رفت و آمدها به علت حضور "خاویر سولانا" رئیس مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و 1+5 در اسپانيا و ملاقات‌های خوب ایشان با "علي لاریجانی" رئيس وقت شوراي عالي امنيت ملي بود.
 


سفير پيشين جمهوري اسلامي در اسپانيا اظهار داشت: قطعا با نگاهی واقع‌گرایانه به این مذاکرات باید گفت که علي لاریجانی به عنوان یک مذاکره کننده بسیار قوی در زمان خاوير سولانا فعالیت می‌کرد به طوری که دولت اسپانیا نیز به ادامه این مذاکرات علاقه‌مند بود و خواهان حل و فصل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران بود.
 
صالحي با بيان اينکه در آن زمان زمينه اروپايي مذاکرات از ساير گزينه‌ها پر رنگ‌تر بود تصريح کرد: پس از آخرین ملاقات علي لاریجانی و خاوير سولانا در مادرید، در جلسه‌ای که با حدود 100 خبرنگار برگزار شد، دو طرف مذاکره‌کننده به موفقیت‌های بسیار خوبی دست یافته بودند اما  فردای آن روز من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران به وزارت خارجه اسپانیا احضار شدم که دلیل آن اظهارنظر رئیس‌جمهور وقت ایران(محمود احمدي‌نژاد) در تهران و موضع‌گیری وي در قبال مسئله هولو‌کاست بود که باعث ناراحتی دولت اسپانیا شده بود.
 
وي افزود: دولت اسپانيا معتقد بود مواضع رئیس‌جمهور ایران سازنده نیست و در نتیجه تمام زحماتی که ما در آن مذاکرات کشیدیم به راحتی به هدر رفت، اين در‌حالی‌است که آقای لاریجانی چندین بار به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و حتی یک بار نیز به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی به این کشور سفر کرده و براین اساس روابط بسیار خوبی را با دولت اسپانیا برقرار کرده بودند.

سفير پيشين جمهوري اسلامي در اسپانيا با بيان اينکه در آن زمان در اتحاديه اروپا بين کشور‌هاي عضو اين اتحاديه رقابت‌هايي وجود داشت تاکيد کرد: کشور اسپانیا در آن زمان در اوج اقتدار اقتصادی به سر می‌برد و حدود چندین هزار یورو درآمد سرانه داشت و به طور کلي از موقعیت ویژه و ممتازی برخوردار بود.
 
وي افزود: حتی در آن زمان "فليپ گنزالس" نخست‌وزیر اسبق اسپانیا که حدود 16 سال در این کشور نخست‌وزیر بود و یکی از اعضای روشنفکر اتحادیه اروپا به شمار می‌آمد در سفري به تهران با مقامات جمهوری اسلامی از جمله علي لاریجانی دیدار کرد و در هنگام بازگشت از اين کشور گفت "تعیین مهلت برای ایران درمورد مسئله هسته‌ای هیچ جایگاهی نداشته و این کشور به عنوان یک عضو پیمان "ان پی تی" حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را مانند سایر دیگر اعضای این پیمان داردو آنچه که اکنون ایران می‌خواهد خواسته‌ای مشروع، قانونی و منطبق با قوانین بین‌الملل است."

صالحي درباره مذاکرات اخير ايران و گروه 1+5 اظهار داشت: آنچه که دیروز در ژنو رخ داد هنوز به شکل رسانه‌ای مطرح نشده و محرمانه باقی مانده اما به نظر می‌آید "محمد‌جواد ظریف" به عنوان شخصيتي دارای رفتار سیاسی عالی که تمام راهروهای سازمان ملل را طی کرده و یک دیپلمات حرفه ای برای جمهوری اسلامی است از توان وي‍ژه‌اي براي مديريت اين مذاکرات برخوردار باشد.

 

سفير پيشين جمهوري اسلامي در اسپانيا گفت: ما نبايد در باب قضاوت برای روند مذاکرات ژنو عجله کنیم چرا که مذاکره بستنی خوردن نیست و طرفین نظرات مختلفی دارند و مسائل تاریخی و سیاسی این مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.
 
وي تصريح کرد: باید بدانیم شرایط سیاسی دنیا بسیار فرق کرده، بازیگر‌هاي صحنه بين‌المللي عوض شده‌اند و نقش تلاش‌‌های دیپلماتیک برای حل بحران‌های سیاسی بسیار بیشتر شده است.

صالحي تاکيد کرد: اگر اجماع ملی داشته باشیم و بر مبنای اعتمادی که به محمد‌جواد ظریف کرده‌ایم صبر کنیم نتایج مثبتی را خواهیم دید، چرا که  وي علاقه و ارادت خود را به رهنمود‌های مقام معظم رهبری نشان داده‌اند و اگر در سطح ملی و مصالح نظام نگرانی داریم باید از عجله دوری کنیم.

سفير پيشين جمهوري اسلامي در اسپانيا اظهار داشت: اروپایی‌ها رویکرد و زرنگی خاص خودشان را دارند، آن‌ها شطرنج‌بازان قدری هستند و ما نیز حالا که از تیم مذاکره کننده فنی‌تری نسبت به گذشته برخوردار هستیم، مخصوصا با حضور شخص محمد‌جواد ظریف باید صبر کرده و اجازه دهیم که روند مذاکرات به طور عاقلانه پیش برود.
 
وي افزود: نباید نگاه صفر و صد نسبت به مذاکرات داشته باشیم به نحوی که عده‌ای آن را شکست خورده و عده‌ی دیگری آن را کاملا مثبت ارزیابی کنند، بر مبنای تجربیات تاریخی توصیه می‌کنم که اهالی رسانه به فکر منافع ملی ایران باشند و به‌ دور از عجله اجازه دهند تیم دیپلماسی ایران کار خودش را انجام دهد.
 
صالحي تصريح کرد: ما يک تجربه تلخ تاريخي داریم، چراکه  یک بار‌ علي لاریجانی تا مرحله موفقیت پیش رفت اما به دلایل مبهمی اجازه تکمیل این موفقیت داده نشد.

سفير پيشين جمهوري اسلامي در اسپانيا گفت: مسئله هسته‌ای ما مسئله‌اي فنی نیست چرا تا به حال چندين بار  بازرسین سازمان به طور کاملا واضح و شفاف به نیروگاه‌های ما سر زده و بازرسی کرده‌اند و فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر‌اینکه ما از بمب هسته‌ای بیزاریم و علاقه‌ای به آن نداریم و حرام دانستن اين مسئله از سوي ایشان فتوای بسيار مهمی است و اگر غربی‌ها به دنبال اعتماد‌سازی هستند اين فتوا بهترین نشانه اعتماد‌سازي است.

وي اظهار داشت: ما خواهان صلح در سطح بین‌المللی بوده و مسئله نظامی‌گری نه در فرهنگ تاریخی و نه در ادبیات سیاسی ما جایگاهی ندارد.

صالحي تاکيد کرد: در مذاکرات دیروز نوعی حسن نیت در طرفین دیده می‌شد که هر دو می‌خواهند به نحوی به نتایج مثبت برسند و اگر مدیریت دکتر روحانی و دستگاه دیپلماسی ایشان با صبر و اجازه داخل کشور روبرو شود می‌توان افق‌های روشنی را در پس این مذاکرات دید.

سفير پيشين جمهوري اسلامي در اسپانيا در پايان خاطر‌نشان کرد: قطعا با لطف خدا و تدبیر وزارت امور خارجه کشورمان و همچنین با کمک ما در پشت جبهه به نمايندگان ايران، موفقيت ديگري براي دستگاه ديپلماسي ايران حاصل خواهد شد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار