سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصغر امیرنیا:

هنرمندان حضور در جشنواره جهانی هنر مقاومت را به عنوان یک انجام وظیفه بدانند

اصغر امیرنیا گفت: هنرمندان نباید تنها برای رقابت در جشنواره جهانی هنر مقاومت حضور یابند بلکه حضور در این جشنواره را به عنوان یک انجام وظیفه بدانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت؛ مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مقاومت دارای بار معنایی بسیاری است ، به تعریف واژه مقاومت پرداخت و گفت: یک معنای مقاومت می تواند استقامت در برابر سختی ها و مشکلات باشد و هم می تواند به معنای دفاع از حقانیت و کیان خود باشد.
 
وی ادامه داد: مقاومت می تواند در مقابل هوای نفس و شیطان باشد، اما معنی که در اینجا مورد توجه است در واقع جنگ و جهاد و دفاع از کیان جامعه، افراد و مسلک دین است. از سوی دیگر هیچ گاه ایرانی ها و اسلام با جنگ موافق نیستند و آن زمان که فتنه ای پا را فراتر گذاشت اگر بتوانیم با زبان و اگر نه مجبور به جنگ هستیم و هر زمان که جنگی در کشورمان رخ داد ما از حق خود دفاع کرده و توانستیم کرامت خود را حفظ کنیم.   
 
جنبه های ناشناخته ای در جنگ مانده که هیچ گاه و از طریق هیچ هنری قابل بیان نیست
 
امیرنیا تصریح کرد: هنر ذاتا پاک است و هنرمند باید پاکی هنر را حفظ کند، هنر مقاومت نیز به طبع می تواند غیر از آن چیزی باشد که در طی تاریخ رخ داده و بیانگر استقامت یک ملت باشد . ما 8 سال دفاع مقدس داشتیم و می بینیم که ذره ذره خاکی که در استان های جنگی وجود دارد همه خاطراتی است که به وسیله  هنرهای مختلف می توان به آن پرداخت.
 
وی با بیان اینکه شاید ذره ای از اقیانوس بیکرانی که اتفاق افتاده هنوز از طریق هنر  میسر و بیان نشده است، خاطرنشان کرد: در واقع جنبه های ناشناخته ای در جنگ مانده که هیچ گاه و از طریق هیچ هنری قابل بیان نیست .انقلاب و جنگ ما حق بسیار بزرگی بر گردن کسانی که ماندند و به خصوص هنرمندان که می توانند بخشی از آن را بیان کنند دارد.
 
خاطرات رزمندگان بهترین منبع برای ساخت آثار هنری محسوب می شود
 
مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر هنرمندی شناخت کافی از این مقوله ندارد نباید دست به فعالیتی بزند تا خدشه ای به هنر دفاع مقدس وارد نشود. همچنین خاطرات رزمندگان بهترین منبع برای ساخت آثار هنری محسوب می شود.
 
وی با اظهار تاسف از اینکه نسل سوم و چهارم خبری از رشادت ها و فداکاری های نسل اول و دوم انقلاب ندارند، بیان کرد: این وظیفه هنرمند محسوب می شود تا نسل جوان را با این رشادت ها آشنا کند و و مفهوم اصلی مقاومت را به آن ها  انتقال دهد.
 
امیر نیا یادآور شد: از سوی دیگر ما سرداران جنگی بسیاری داشتیم ولی تاکنون فیلم و اثر هنری درباره این عزیزان خلق نشده است و از طرفی می بینیم که دیگر کشورها به دلیل نداشتن ریشه آنچنانی به سراغ افسانه های خود می روند و ما از ریشه هایی که داریم غافلیم.
 
وی در این راستا پیشنهادکرد: باید شناختی از سوی مرکز هنرهای تجسمی ایجاد شود و برای هنرمندانی که نسبت به تولید اینگونه آثار اقدام می کنند نشست ها، همایش ها و کارگاه های آموزشی برپا شود، چرا که گاه حضور در این جلسات جرقه هایی در ذهن هنرمند ایجاد می کند که باعث خلق اثری متفاوت و تاثیرگذار خواهد شد.
 
مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: از سوی دیگر زمانی که شناخت هنرمندان کامل شود قطعا از زوایای جدید و به بهترین شکل آثار خود را ارائه خواهند داد.
 
انعکاس مفهوم مقاومت وظیفه تمام دستگاه ها و ارگان ها محسوب می شود
 
وی در ادامه اظهار کرد: انعکاس مفهوم مقاومت وظیفه تمام دستگاه ها و ارگان ها محسوب می شود و همه وظیفه دارند که نسبت به توسعه ، تبلیغ و گسترش این امر مهم اقدام کنند.
 
امیرنیا در پایان با اشاره به اینکه قدمی که این جشنواره برای توسعه و انتقال این مفهوم برداشته قابل تقدیر است، اظهار کرد: اگر مسئولان عالی با دید اعتقادی و دلی به این جریان نگاه کنند قطعا نتایج خوبی خواهد داشت، همچنین باید به هنرمندان بها دهیم و از هنرمندان حرفه ای و موفق پشتیبانی لازم به عمل آید.
 
گفتنی است، سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با ریاست جواد جباری و دبیر کلی حبیب ا... صادقی ، آذر ماه امسال به ابتکار بنیاد فرهنگی روایت و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در 12 رشته گوناگون شامل نقاشی، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، خط-نقاشی، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرح‌های حجمی، انیمیشن، هنرهای جدید و مفهومی برگزار می‌شود.
 
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.