سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/ یادداشت؛

خیابان های باریک و کم عرض؛ تشدید کننده ترافیک قم

جمعیت کلانشهر قم پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بیش ازیک میلیون و یکصدهزارنفر شده است همچنین با توجه به حضور سالانه بیش از بیست میلیون زائر و مسافر در این شهر، امروز دیگر معابر قم پاسخگوی نیاز مردم نیست.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، امروزه متأسفانه در شهرهای بزرگ از جمله کلان شهر قم با یک بی نظمی ترافیکی، که به دلایلی مانند افزایش چشمگیر خودرو، خیابانهای اصلی کم عرض، تراکم جمعیت در برخی مناطق و.... می باشد روبرو هستیم، که روز به روز اوضاع آن بدتر می شود و سهم عمده این بی نظمی ها مربوط به عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط برخی راکبان موتورسیکلت هاست.

موتورسیکلت سواران بدون توجه به قوانین و هشدارهای مأموران راهنمایی و رانندگی به عنوان یک معضل در بحث ترافیک مطرح شده اند که هر ازگاهی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و در مقاطع کوتاه زمانی، طرح جمع آوری موتورسواران متخلف اجرا می گردد و مجدداً پس از گذشت زمان اجرای طرح و بازپس گیری وسیله نقلیه، همان اعمال خلاف گذشته تکرار می شود.

خودروهای سد معبر

بخش دیگری از بی نظمی ترافیکی در کلان شهرها مربوط به وسیله نقلیه خودروهاست؛ آنها نیز با توقف های نابجا در سطح شهر (به خصوص خودروهای مسافربر عمومی و شخصی) و بدون رعایت موارد ترافیکی در هر نقطه از سطح خیابان نسبت به سوار و پیاده کردن مسافران اقدام می کنندکه این امر موجب بروز تصادفات ناخواسته، تحمیل ترافیک سنگین، از بین بردن وقت دیگران، بالا رفتن مصرف سوخت و آلودگی هوا در سطح شهر می شود.

عابران متخلف

عابران پیاده نیز بخش مهم دیگری از این بی نظمی ترافیک شهری را شامل می شوند، با دقت در عبور عابران پیاده از تقاطع خیابان هایی که دارای چراغ راهنمایی و رانندگی هستند می توان مشاهده نمود، با توجه به نصب چراغ برای عابران پیاده، متأسفانه آنها بدون درنظر گرفتن این چراغ ها از عرض خیابان ها عبور می کنند و یا برای سوار شدن وسیله نقلیه در سر تقاطع خیابان ها می ایستند، که خواسته و ناخواسته موجب سنگین تر شدن ترافیک و حتی بروز تصادفات می شوند.

جای خالی برنامه های دستگاه ها و ساز مان های اجرایی

بخش دیگری از بی نظمی ترافیک را می توان به دستگاه ها و سازمان هایی که به نوعی با این موضوع درگیر هستند، مرتبط دانست، به نظر می رسد طرح ها و ایده های ترافیکی بسیاری بر روی کاغذ توسط این دستگاه ها برای از بین بردن این معضل ارائه و پیشنهاد می گردد، ولی متأسفانه در هنگام اجرا با مشکلات عدیده ای مواجه می شود.

از مهم ترین کارهایی که بایستی قبل از اجرای طرح های ترافیکی توسط دستگاه ها انجام گیرد، آموزش عموم مردم و آشنایی آنها با آخرین قوانین راهنمایی و رانندگی و ترویج فرهنگ درست رانندگی کردن است و این امور زمانی مؤثر خواهد بود که این فرهنگ به درستی توسط رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما، روزنامه ها، خبرگزاری ها و غیره در جامعه نهادینه شود.

هرچند پلیس راهنمایی و رانندگی در چند سال گذشته با ساخت تیزرهای متنوع و جذاب و همچنین برپایی نمایشگاه های ترافیکی و آموزش آن به خصوص درمیان قشر کودکان و نوجوانان، گام های موثری برداشته است، ولی کماکان شاهد بی نظمی ترافیکی و به نوعی آشفتگی در سطح شهر هستیم.

کمبود پارکینگ از معضلات شهر قم

معضل کمبود پارکینگ و به دنبال آن افزایش روز افزون وسائل نقلیه و ترافیک، اکنون تبدیل به معضلی حاد شده است، کمبود راه های ارتباطی درون شهری، کمبود پارکینگ منازل شخصی بخاطر فروش تراکم آن از سوی شهرداری و ترافیک روزافزون از جمله معضلات موجود در سطح شهر قم است.

کمبود جای پارک خودرو در قم علاوه بر ایجاد و دامن زدن به مشکلاتی از جمله افزایش ترافیک، اتلاف وقت، تشدید آلودگی صوتی و هوا، افزایش سوخت، نارضایتی ساکنان محلات پرتردد و ... باعث بروز معضل دیگری نیز شده است و آن حصر حریم عمومی با استفاده از میله ها توسط برخی افراد است.

حصر پارکینگ با میله

در برخی خیابان ها و کوچه های شهر به خصوص در هسته مرکزی شهر و اطراف خیابان های پرتردد که قدم می زنی به میله هایی برمی خوری که در طول کوچه نصب شده اند و هیچ فرد غریبه، مسافر و زائری هم حق پارک خودرو را در آن کوچه ندارد حتی گاهی این حق از افراد جدیدالورودی که در این کوچه ها خانه ای می خرند و یا مستاجر می شوند نیز گرفته می‌شود.

نقش انکار ناپذیر منوریل و مترو

این دو سامانه حمل و نقل ریلی به عنوان پاک ترین، سالم ترین، سریع ترین، ایمن ترین و به صورت کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقل انبوه، نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضلات ترافیک شهر قم خواهد داشت.

اما با وجود همه مزایا و اهمیتی که این پروژه ها برای حل مشکلات ترافیکی حال حاضر و آینده شهر قم دارد، منوریل تا حدی توانسته پیشرفت کند ولی زمان کامل شدن آن هنوز مشخص نیست و فعلا در حال احداث می باشند و مترو نیز متاسفانه از اختصاص اعتبار محروم مانده و مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.

بی توجهی به پروژه متروی قم تا حدی است که با وجود آغاز عملیات اجرایی آن از ۲ سال قبل، این پروژه از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار نبوده و به شدت از برنامه زمان بندی عقب است.

برنامه ریزی در مدیریت کلان

نكته بارز در اين مساله برنامه ريزي هاي كلان مسئولان ذيربط در كاهش ترافيك در شهرهاي بزرگي همچون قم است، و تسريع در به اتمام رساندن پروژه هاي راه سازي از سوي دولت باعث كاهش بخش اعظمي از ترافيك هاي شهري خواهد شد.

نکته دیگر آن است که بايد با توجه به ورود بالای خودرو به جادهاي كشور، برنامه ريزي هاي مختلفي را پي ريزي كرد تا بتوان اين معضل قابل حل را در این شهرهاي بزرگ كشور از بين برد.

گره هاي کورترافيکي درخيابان هاي کم عرض

احداث خیابانها و بلوار های عریض باید در برنامه شهرداری قرار بگیرد زیرا که بیشتر خیابان های شهر مربوط به چندین سال گذشته است و با توجه به چند برابر شدن خودروها این را نیز می طلبد که مسئولان به فکر عریض کردن خیابان های سطح شهر باشند تا مردم بتوانند به راحتی و به دور از هرگونه ترافیک به مسیر خود ادامه دهند.

خیابان های وارد شده به میادین اصلی شهر و خیابان های اطراف حرم مطهر روزانه شاهد ترافیک عظیمی می باشد که با باز شدن مدارس این موضوع پیچیده تر و سخت تر نیز خواهد شد و همین امر باعث اذیت شدن زائران و مجاوران کریمه اهل بیت (س) می شود، خوشبختانه در چند سال اخیر با همت مسئولان شاهد احداث روگذر ها و خیابان های خوبی هستیم که امیدواریم این امر به صورت پیوسته ادامه داشته باشد تا توانسته باشد آسایش همشهریان و مسافران گرامی را فراهم کند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.