سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقام عالی رتبه دولت آمریکا : واشنگتن برای لغو سریع تحریم‌های ایران آماده است

مقامات امریکایی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با تهران می‌گویند، این کشور برای لغو سریع تحریم‌های تحمیلی بر ایران آماده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی ، یکی از مقامات عالی‌رتبه دولت امریکا که خواست نامش فاش نشود، در آستانه مذاکرات هسته‌ای شش قدرت بزرگ جهان با تهران، گفت: ما برای اقدام کاملاً آماده هستیم.
به گزارش روزنامه امریکایی هیل (The Hill)، این مقام امریکایی در عین حال هرگونه اقدام واشنگتن را به رویکرد و پیشنهاد ایرانی‌ها در مذاکرات منوط کرد و افزود: اگر آنان آماده حرکت باشند، ما نیز آماده‌ایم، اما این امر به رویکرد آنان در میز مذاکرات بستگی دارد.
وی تاکید کرد، هرگونه لغو احتمالی تحریم‌های اعمال شده بر ایران با هدف صورت خواهد گرفت و به آن چه ایران در میز مذاکرات ارائه کند، بستگی خواهد داشت.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که شش قدرت جهان (گروه۱+۵) شامل امریکا، روسیه ، چین، فرانسه، انگلیس، چین به علاوه آلمان، قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۵ و ۱۶ اکتبر، ۲۳ و ۲۴ مهر) در ژنو با نمایندگان ایران دیدار و درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.
این مقام امریکایی در پاسخ به این سؤال که آیا منظور این است که هرگونه آمادگی دولت برای حرکت سریع به اقدام ایران بستگی خواهد داشت، گفت: بله.
امریکا و متحدانش ضمن ادامه تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه ایران، باز هم رویکرد و پیشنهادات تهران را در نتیجه‌بخشی دور بعدی مذاکرات و امکان کاهش تحریم‌ها مؤثر دانسته‌اند.
امريکا، اسرائيل و هم‌پيمانان آن‌ها برای توقف برنامه انرژی هسته‌ای ایران، تهران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه‌های هسته‌اي متهم کرده‌اند.
واشنگتن و اتحادیه اروپا همچنین با تکرار این ادعای تاییدنشده، افزون بر تحریم‌های شورای امنیت، در اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه‌علیه ایران هم‌سو شدند.
این درحالی است که تهران با رد اين گونه اتهامات تاکيد دارد برنامه هسته‌اي این کشور صلح آميز است و هدف از آن، تامين انرژي و مصارف پزشکي است.
تهران همچنین آمادگی خود را برای مذاکرات جدي و هدفمند درباره برنامه انرژي هسته‌اي ایران ابراز کرده و از طرف مقابل خواسته است جديت خود را در اين مذاکرات نشان دهد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه، دور جدید مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ در ژنو را اولین آزمون در محک جدیت آنان در برون‌رفت از بن‌بست ابهامات غرب درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران دانست.
ظریف بعد از ورود به ژنو در حالی که به مذاکرات سپتامبر وزیران امور خارجه ایران و ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اشاره داشت، به خبرنگاران گفت: مذاکرات نیویورک نوعی ابراز اراده سیاسی دو طرف در حل موضوع هسته‌ای بود و ما فکر می‌کنیم، نمایندگان دو طرف آماده‌اند از طریق مذاکره در سطح وزیران خارجه، به یک راه حل سریع دست یابند.
وزیر خارجه ایران با بیان این که درباره نتیجه مذاکرات ژنو، بدبین نیست، خاطر نشان کرد، نمی‌توان این بن‌بست هسته‌ای را در یک نشست حل کرد.
وی در ادامه بر لزوم اعتمادسازی برای دستیابی به نتیجه مطلوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.