سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الراي به نقل از يک مقام ايراني؛

در ژنو طرح سازنده‌اي براي پايان بخشيدن به نزاع بيهوده بر سر پرونده هسته‌اي ايران ترسيم مي‌شود

الراي به نقل از يک مقام ايراني نوشت ما نگرانيم اوباما براي خشنودي رژيم صهيونيستي و متحدان عربش در حوزه خليج فارس به توافق با ايران متعهد نباشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي روزنامه الراي کويت در گزارشي نوشت يک مقام ايراني به الراي گفت کشورش درباره قدرت باراک اوباما براي وفاي به تعهداتش در صورت دستيابي به توافقي در آينده، ترديد دارد. 

وي افزود: مشکل اوباما با کنگره و اختلافات بين اين دو، اين باور را ايجاد مي کند که وي نمي تواند هر تصميمي که مي گيرد مثل لغو تحريمهاي اقتصادي ايران را عملي سازد.
 
وي افزود: درست است که تحريمهاي اقتصادي عليه ايران سبب تورم در کشور شد اما درست تر اين است که نهادهاي دولتي هنوز سرپا هستند و حقوق کارمندان را پرداخت مي کنند. ما خوشحاليم که با هيات آمريکايي در ژنو ديدار مي کنيم زيرا ترديد داشتيم آنها بتوانند به سبب هزينه سفر به ژنو بيايند. اين سخن مقام ايراني اشاره به تصويب نشدن بودجه در کنگره آمريکا است. 

اين مقام ايراني افزود: تهران انتظار ندارد پيشرفت ويژه اي در نشستهاي ژنو اتفاق بيفتد يا اينکه نتيجه اش معجزه آسا باشد اما زمينه اي را براي مذاکرات آينده و فرصتي براي شناخت خواسته هاي طرفين و خط قرمز در اين چارچوب فراهم مي کند. براين اساس زمان ديدارهاي بعدي مشخص مي شود و  اگر نيات صادقانه اي در ميان باشد طرح اجرايي و سازنده به هدف پايان بخشيدن به نزاع بيهوده بر سر پرونده هسته اي ترسيم مي شود.

وي افزود ايران از اتلاف وقت چيزي به دست نمي آورد بلکه  نخست به دنبال حسن نيت و صداقت  غربي‌ها است و دوم اينکه به دنبال زمينه مشترک براي مذاکراتي است که مورد قبول همه طرفها باشد. ايران براي مطمئن شدن،  براي هر گامي که غرب متعهد به برداشتنش مي شود،   تضمينهايي را درخواست خواهد کرد اگر ايران موافقت کند گامي بردارد و به کارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه دهد از برنامه هسته اي ايران در فردو بازديد کنند و غني سازي را متوقف کند، با اين حال ممکن است هدف آمريکا مطمئن کردن متحدانش مثل رژيم صهيونيستي و کشورهاي خليج فارس باشد. 

وي افزود: ايران آماده است غني سازي را متوقف کند و آنچه را که تا کنون به آن رسيده است حفظ کند در مقابل تحريمهاي اقتصادي غرب لغو شود. غرب بويژه آلمان و فرانسه بايد پولهاي ايران را که به طرح برنامه هسته اي مربوط مي شود، بازگردانند. 

وي افزود: ايران از توليد پلوتونيوم و سانتريفيوژهاي پيشرفته دست نمي کشد زيرا اين به عزت ملي تبديل شد و ايران نمي پذيرد به انقلاب هسته اي ايران آسيبي برسد. اين امر به بخش جدايي ناپذير امنيت ملي تبديل شده است.  غرب بايد اقدام مثبت مهمي در مقابل هر گامي که ايران بر مي دارد، به عمل آورد. 

وي افزود: روحاني شناخت کامل از همه ابعاد برنامه هسته اي دارد و مذاکره کننده اصلي درباره اين پرونده در ده سال پيش بود و سعي کرد توازني براي طرفين ايجاد کند اما نبود اعتماد و مشاهده نکردن گام مثبت از سوي واشنگتن در آن زمان تلاشهايي که روحاني به عمل آورد هدر رفت و ايران بسوي کامل کردن برنامه هسته اي و افزايش سطح غني سازي سوق يافت.

مقام ايراني تاکيد کرد پيشرفت هسته اي که ايران به آن دست يافت نمي تواند از آن صرفا به سبب درخواست گروه بين المللي به اين آساني دست بکشد و به آنچه  که رسيديم حفظ خواهيم کرد.

وي افزود ايران آماده است درها را به روي کارشناسان آژانس بين المللي انرژي هسته اي باز کند اگر پرونده از شوراي امنيت آژانس باز گردد آن زمان همه بيانيه ها نشان مي دهد برنامه هسته اي ما صرفا صلح آميز خواهد بود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.