سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ مهمترین شرطِ انتخابِ احسن چیست؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آیه ۱۸ سوره زمر
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ
آنها کسانی هستند که به سخن گوش فرامی‌‏دهند و بهترين آن را پيروى می‌‏كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان

انتخاب و اتباع احسن، کار عقل است. عقل هم خوب را از بد می شناسد و هم خوب را از خوب تر و بد را از بدتر و هر چه این تشخیص دقیق تر و قوی تر باشد خرد به کمال نزدیک است چنانکه بعضی منتقدان گفته اند: «بهترین و برترین هنرها هنر تشخیص است» از آنکه همه هنرها با سرمایۀ تشخیص پیش می روند.

آن نقاش که مراتب رنگها و تأثیرها و اوصاف هر یک را از دیگری تشخیص نمی دهد، هنرمند برجسته ای نخواهد شد و آن کس که وزن و ارزش کلمات و معانی ضمنی و التزامی آنها را تشخیص نمی دهد در ادبیات به مقامی نمی رسد.

و همچنین است در کار دین و اخلاق که اگر شخص فرق میان رفتارها و گفتارها را تشخیص نمی دهد و عالی و دانی هر یک را نمی شناسد بلکه عالی ودانی را باهم می آمیزد: عفو را رها می کند و انتقام را می گیرد، یوسف را می فروشد و درهم سیاه می ستاند، در شمار بندگانی که به مقام تقوی و فضیلت می رسند نخواهد بود.


اتباع احسن، شناخت، اندیشه، مشورت و حساسیت و مسئولیت می طلبد. چه بسیار از عامۀ مردمان که حوصله مقایسه را ندارند تا چه برسد به انتخاب.

انتخاب و اتباع احسن کار روشنفکران حقیقی است که همه چیز را محک می زنند، تحقیق و مطالعه می کنند، مشورت می کنند، نظر بزرگان را می جویند و دائم نگران بهتر و بدترند. آنها هستند که در انجام کارِ بهتر توفیق می یابند و بشارت می شنوند.

مهمترین شرطِ انتخابِ احسن آزادی بیان است زیرا بدون آزادی بیان تنها اقوال و عقاید یکسان و مشابه در دسترس قرار می گیرد و انتخاب احسن به تعبیر اصحاب منطق سالبه به انتفاع موضوع می شود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.