سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراسم توديع و معارفه رئيس دانشكده علوم قضايي/1

حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي: آرامش اجتماعي از قلم قضات برمي‌خيزد

معاون اول قوه قضاييه گفت: قضات با قلم خود اضطراب اجتماعي را به آرامش تبديل مي‌كنند و به اين ترتيب عدالت اجرا شده و از طريق احكام و قلم آن‌ها آرامش اجتماعي در جامعه محقق مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين "سيدابراهيم رئيسي" معاون اول قوه قضاييه در مراسم توديع و معارفه رئيس دانشكده علوم قضايي كه صبح امروز(يكشنبه 21مهرماه) در دانشكده علوم قضايي برگزار شد، حضور يافت.

معاون اول قوه قضاييه ضمن عرض تسليت به مناسبت شهادت امام محمد باقر(ع) اظهار داشت: برگزاري اين جلسه و آغاز و انجام آن را در ايام ليالي قدر و بهترين ايام و ليالي به فال نيك مي‌گيريم.  
 
وي ادامه داد: مركز علمي دانشكده علوم قضاييه به عنوان يك مركز كادر رسان براي قوه قضاييه است كه به تربيت نفوس مستعد و تحكيم نسل آن‌ها براي ورود به عرصه قضا و قضاوت مي‌پردازد.
 
معاون اول قوه قضاييه در ارتباط با تهذيب نفس تاكيد كرد: تهذيب نفس به معناي آماده شدن به لحاظ حقوقي و اخلاقي در مواجه شدن با پرونده‌ها و طيف‌هاي مختلف ضرورت دارد و كادر انساني نيروي قوه قضاييه بايد آمادگي لازم در اين زمينه را در خود ايجاد كند.  
 
معاون اول قوه قضاييه گفت: قضات با قلم خود اضطراب اجتماعي را به آرامش تبديل مي‌كنند و به اين ترتيب عدالت اجرا شده و از طريق احكام و قلم آن‌ها آرامش اجتماعي در جامعه پديد مي‌آيد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي با اشاره به اين كه فقه بيشترين كاربرد را در احكام دارد تصريح كرد: فقيه به كسي مي‌گويند كه همه احكام دين را مي‌شناسد به طوري كه آشنايي با فقه اكبر(مربوط به عقايد و باورهاي ديني است)، فقه اوسط(اخلاق فاضله و كريمه) و هم طور فقه اصغر(مربوط به بايد و نبايدهاي اسلامي) است بنابراين ولي فقيه آموزه‌هاي ديني را در همه سطوح پياده مي‌كند.  
 
وي افزود: دين شناسي به عنوان كل كمال است و به عنوان تاكيد بسياري شده و امام محمد باقر(ع) آشنا به همه فرايض و بخش‌ها و ابعاد ديني انسان است.  
 
معاون اول قوه قضاييه تصريح كرد: به منظور دين شناسي علاوه بر اين كه بايد در نزد اساتيد مربوطه آن تلمذ كرد بحث ديگر آن با توجه به فرمايش امام محمد باقر(ع) اين است كه شناخت بسياري از احكام يا همان دانش واقعي توسط خداوند بر جان انسان طالب علم قرار داده مي‌شود.  
 
وي در ادامه افزود: سنگ زيرين انديشه و تفكر امام محمد باقر(ع) اين است كه عالم در محضر خدا است و لذا ايشان مي‌فرمايند:" نزديك ترين افراد به من كسي است كه افقه باشد."
 
حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي تاكيد كرد: استادي و شان معلمي از شئني از شئون اوليا‌ءالله است و ما بر دستان معلمان و اساتيدمان بوسه مي‌زنيم اما اين در حالي است كه قضاوت از شئون ممتازه انبياي الهي و شان خاصي را مي‌طلبد.
 
وي تصريح كرد: بسياري از حقوقدانان دانش حقوقي دارند و معتبرند اما بايد توجه داشت كه شان قضاوت يك شان بسيار خاص و ويژه است بنابراين هنگامي كه محور همه انحرافات فكري و اخلاقي و عملي لگدمال شد و خود الهي بر انسان مسلط شد آن گاه در عرصه قضا زمينه‌هاي بسياري از لغزش‌ها از بين مي‌رود.  
 
معاون اول قوه قضاييه تصريح كرد: ماموريت دانشكده علوم قضايي كه پرورش قاضي را براي دستگاه قضايي برعهده دارد اين است كه چهره‌هايي بسازد كه بتوانند مانند صخره‌هايي نوسانات و اضطرابات زمين را امن كنند و امنيت را در آن جا برقرار كنند.  
 
وي افزود: دانشگاه علوم قضايي به عنوان پشتيبان دستگاه قضا و احقاق حق و باطل مركز مهم كادرسازي و تامين منابع انساني براي قوه قضاييه است بنابراين نقش اساسي برعهده دارد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي اظهار داشت: بدون ترديد آن چه كه از موفقيت ره‌پيك(رئيس سابق دانشكده علوم قضايي) سراغ دارم به دليل زحمات تك تك كاركنان و همكاران دانشگاه به ويژه اساتيد است و بنده از وي و تمام همكاران كمال تشكر را دارم.  
 
معاون اول قوه قضاييه در پايان خاطر نشان كرد: با شناختي كه بنده از آقاي شريعت باقري دارم اميدوارم وي بتواند به دليل تجربه و تخصصي كه در مباحث پژوهشي دارد همانند روساي قبلي گام‌هاي بلندي را در راستاي خدمت به دانشكده علوم قضايي و جامعه بردارند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.