سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

خداآفرین بی‌نظیرترین «زون» منطقه آزاد ارس می‌شود

رئیس سابق سازمان منطقه آزاد ارس گفت: خداآفرین بی‌نظیرترین «زون» منطقه آزاد ارس می‌شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، نجفی در مراسم تودیع خود افزود: چهار "زون" در منطقه آزاد ارس عملیاتی کرده‌ایم که "زون" خداآفرین در دو سال آینده بی‌نظیرترین هم از لحاظ گردشگری هم از لحاظ صنعتی و اقتصادی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر 72 واحد فعال در منطقه آزاد ارس وجود دارد که این رقم از 16 افزایش یافته و 143 واحد در حال ساخت هستند.

نجفی، سرمایه‌گذاری این منطقه را 30 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: باید چند میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی را نیز به این رقم اضافه کرد در حالیکه مکان سرمایه‌گذاری 50 هزار میلیاردی افق سرمایه‌گذاری کل استان محسوب می‌شد و ارس توانسته رقم بالاتر از 80 درصد کل سرمایه‌گذاری استان را محقق سازد.

رئیس سابق سازمان منطقه آزاد ارس، سرمایه‌گذاری میلیاردی در زیرساخت‌های منطقه را نیز در دوران تصدی‌گری خود یادآور شد و گفت: 70 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در فیبر نوری، توسعه‌های آبی، برقی و گازی منطقه و آوردن تکنولوژهای مخابراتی و ارتباطی از جمله رایتل،‌ ایرانسل و ...اتفاق افتاده است.

این فعال اقتصادی استان، از افتتاح فرودگاه ارس تا حداکثر پایان سال خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری در آبان است ولی در بدبینانه‌ترین حال این امکان حمل و نقلی تا پایان سال در ارس به بهره‌برداری می‌رسد و یک کیلومتری "زون" خداآفرین نیز تکمیل‌کننده پازل فرودگاهی ارس خواهد بود.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشور در استان آذربایجان شرقی و هم‌مرز با کشورهای جمهوری آذربایجان، نخجوان و ارمنستان، بخش‌هایی از شهرستان‌های جلفا و کلیبر را شامل می‌شود.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال به شماره 20708.ت530820 محدوده منطقه آزاد ارس شامل 9 هزار و 700 هکتار از اراضی منطقه می‌شد که بر اساس مصوبه جدید این هیئت در 87.9.4، محدوده این منطقه به 51 هزار هکتار شامل بخش‌هایی از دو شهرستان جلفا و کلیبر افزایش یافت.

این محدوده ابلاغی در بخش متصل، محدوده اصلی را از 9 هزار و 700 هکتار به 20 هزار و 500 هکتار افزایش داده است و در سه بخش منفصل نیز قسمتی از شهرستان کلیبر به وسعت 24 هزار هکتار (موسوم به قلی بیگلو) و اراضی اطراف سد خداآفرین به وسعت 6 هزار و 100 هکتار و محدوده گمرک نوردوز ( مرز ایران با ارمنستان) به وسعت 240 هکتار جمعاً به وسعت 51 هزار هکتار کل محدوده منطقه آزاد ارس را تشکیل می‌دهد.

منطقه آزاد ارس در امتداد رود ارس کشیده شده است و از جنوب در میان کوه‌های قره‌داغ و رشته کوه‌های اوچ‌داغ، مراکان، کیامکی و جنگل‌های ارسباران در شمال آذربایجان‌شرقی محصور است./س

برچسب ها: منطقه ، آزاد ، ارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.