سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران:

"قراردادهای نفتی" بازنگري مي شود/ رقابت در بازار پول و سرمایه با انعقاد قراردادهای بزرگ

حسيني حفظ منافع ملی، با هدف افزایش توانمندی اقتصادی کشور و انتقال تکنولوژی روز دنیا به داخل کشور را از جمله محورهای مهم در بازنگری در قراردادهای نفتی ایران دانست و گفت: با توجه به قانون 51 درصد ایرانی بودن قراردادها که تابحال هم رعایت شده تلاش براین است با استفاده از این قانون سهم ایرانی را در قراردادهای آینده به حداکثر برسانیم.

سید مهدی حسینی در گفتگوي اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،با بیان این مطلب گفت: صنعت نفت موتور محرکه اقتصادی کشور است و طبیعتا این بخش در اقتصاد کشور نقش بسیار ارزشمندی دارد و این موضوع صرفا محدود به صنعت نفت نیست بلکه مسایل مربوط به دیپلماسی کشور با توجه به مزیت ها را نیز در برمی گیرد.

وی تصریح کرد: حرکت های دیپلماتیک می تواند با حمایت دولت تدبیر و امید به حل مسایل کشور کمک کند.

حسینی در رابطه با بازنگری قراردادها نفتی گفت: حرکت هایی در جهت پیشبرد اهداف در قراردادهای نفتی  صورت گرفته و با این حرکتها امیدهایی در بین سرمایه گذاران ایجاد شده است.

حسینی اظهار داشت: امیدواریم تحریم ها در کشور برداشته شود در آن صورت نیاز به آن است که کشور با استفاده از توان و نیرو با بکارگیری تکنیکال فنی و توانمندی بالا بتواند به سمت تکنولوژی پیشرفته دنیا  که فاقد آن هستیم دست پیدا کند.

رییس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران، اظهار داشت: گرچه امروزه ایران توانمندی خوبی در تمام زمینه ها دارد بنابراین با بهره برداری از نیروهای داخل در حاکثر ممکن  می خواهیم قراردادهای نفتی را در کشور ساماندهی کنیم.ما قراردادهای بسیاری به صورت متقابل در کشور اجرا کردیم که بیشتر آنها موفق بوده بطوری که 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نصیب کشور کرده است.

وی تاکید کرد: رشد و توسعه ای که در صنعت نفت اتفاق افتاده تلاش براین است در دنیای  رقابتی حضور فعال داشته باشیم  بطوریکه رقابت در بازار پول و سرمایه با انعقاد قراردادهای بزرگ وجود دارد.

 حسینی اظهار داشت: با توجه به اینکه در همسایگی ما عراق برای 12میلیون بشکه نفت قرارداد بسته و قطر نیز برای توسعه مسایل گازی تا حدود 17 میلیارد فوت مترمکعب گاز در روز تلاش می کند گستره فعالیت های خود را توسعه دهد.در این بازار رقابتی ما باید انگیزه هایی در کشور ایجاد کنیم که این انگیزه سبب جذب سرمایه و فناوری می شود.

رییس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران گفت: باید باور داشته باشیم در تولید از میدان های مشترک با همسایگان خود در رقابت هستیم، درست است که میدان های نفتی ایران جذابیت زیادی برای شرکت های نفتی دنیا دارد اما نباید فراموش کنیم که نفت عراق و عربستان و گاز قطر هم جذابیت دارند، بنابراین با توجه به شرایط کنونی لزوم بازنگری در قراردادهای نفتی کشور را می بینیم.

وی حفظ منافع ملی، افزایش تولید صیانتی با هدف افزایش توانمندی اقتصادی کشور و انتقال تکنولوژی روز دنیا به داخل کشور را از جمله پارامترهای مهم در بازنگری در قراردادهای نفتی ایران دانست و گفت: بایستی برای انتقال فناوری به کشور یک فکر اساسی کرد، هم اکنون صنعت نفت نیروی کارآمد خوبی دارد اما برای رسیدن به اهداف بزرگ کم هستند.

وی ادامه داد: محورهایی که در بازنگری قراردادها مدنظر بوده حفظ منافع ملی کشور است بایستی در تمام ابعاد برای انتقال فناوری به داخل کشور و بحث بومی سازی توجه اساسی صورت گیرد.

رییس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران، تصریح کرد: ایجاد نوعی از چارچوب های قراردادی و یا بکارگیری نوعی از مدلهای قراردادی بتواند منافع طرفین را بصورت مدیریت بردبردتضمین بکند و ما در قراردادهای خودمان داشته باشیم.

وی یادآور شد: مدل بردبرد مدل تضمین کننده است و این قراردادها زمانی عملیاتی است که پیمانکار داخلی  هم می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. با توجه به قانون 51 درصد ایرانی بودن قراردادها که تابحال هم رعایت شده تلاش براین است با استفاده از این قانون سهم ایرانی را در قراردادهای آینده به حداکثر برسانیم تا بتوانیم میزان انتقال تکنولوژی و فناوری در داخل استفاده کنیم.

حسینی تاکید کرد: در قراردادهای قبلی شرکت های بزرگ و بین المللی نفتی که پروژه ها به مرحله سرانجام رسانده اند بعضی اوقات با نقاط قوت و ضعف مواجه بودیم که برخی از این مشکلات برطرف می شد که این امر جذابیت چارچوب قراردادها را کاهش می داد تا بتوانیم روابط دراز مدت قراردادها را تنطیم کنیم.

وی اضافه کرد: در بحث قراردادهای جدید آموزش و انتقال تکنولوژی را لحاظ خواهیم کرد.
رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران، گفت: بیع متقابل قرارداد مدل نفتی  ایرانی است  که این قرارداد در اوایل دهه 74الی70 بسته منعقد و در سال 75 نخستین قراداد بسته شده است.
 
وی تصریح کرد: این تجربه البته در میدان عمل نقاط قوت و ضعف خود را نشان داد که موجب اصلاحات بعدی و پیدایش نسل های اول تا چهارم قراردادهای بیع متقابل گردید.

انتهای پیام/
برچسب ها: قراردا ، نفت ، بازنگری ، منافع ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.