سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت/

لغو تحریم‌هاي غرب عليه ايران یک فرآیند زمان‌بر است/ مذاكرات ايران و آمريكا آغاز راه مناسب براي ادامه گفتگوها

بر اساس ساختار قدرت در ایالات متحده قوانین وضع شده از سوی کنگره آمريكا حتي در صورت عدم موافقت رئیس‌جمهور اين كشور، قابل لغو نیست و در اين ميان باید بدانیم لغو تحریم‌ها علیه ایران یک فرآیند زمان‌‌بر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا مانی‌فر" طی یادداشتی به بررسی آینده مذاکرات ایران با غرب پرداخت.
 
متن یادداشت به شرح زیر است:
 
تحولات روزهای گذشته و گفتگوی روساي ایران و آمریکا بازتاب‌های مختلفی را در محافل گوناگون خارجی به همراه داشته است.

منتقدان و موافقان، هر يك مي‌كوشند ضمن داشتن نگاه بی‌طرفانه‌ با دیدگاه ویژه‌ای به تحلیل این مسئله بپردازند.
 
آنچه که در این میان حائز اهمیت خواهد بود این است که بدانیم اینگونه ارتباطات که می‌تواند در آینده تبدیل به مذاکره شود چگونه مي‌توان به آن تداوم و جنبه مثبت بخشید.
 
به نظر می‌رسد لابی قدرتمند صهیونیست‌ها در ایالات متحده و برخی از همسایگان ما و حتی شرکای اروپایی آمریکا مایل به برقراری گفتگو میان ایران و ایالت متحده نیستند و همچنان در تلاش‌اند تا نقش واسطه‌گری را به عهده گیرند.
 
از سوی دیگر باید توجه داشت که نباید از چنین گفتگوهایی ذوق‌زده شد، چراکه تجربه نشان داده بر اساس ساختار قدرت در ایالات متحده  قوانین وضع شده از سوی کنگره آمريكا حتي در صورت عدم موافقت رئیس‌جمهور اين كشور، قابل لغو نیست و در اين ميان باید بدانیم لغو تحریم‌ها علیه ایران یک فرآیند زمان‌‌بر خواهد بود.
 
با نگاه کردن به وضعیت عراق که پس از 12 سال از سقوط "صدام" ديكتاتور سابق اين كشور كه به تازگی با لغو تحریم‌هاروبه رو شده است، درمی‌یابیم نمی‌توان به لغو تحریم‌ها از سوي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران در کوتاه‌مدت امید بست.

آنچه که در آمريكا اتفاق افتاد را می‌توان آغاز راه مناسبی برای گفتگوها و روابط في‌مابين دو كشور دانست؛ این مذاکرات نیازمند یک فرآیند زمان‌بر با فراز و فرودهای بسیار شکننده نیز همراه خواهد بود و چنانچه در آینده دو طرف نتوانند در مذاكرات به یک نقطه مرزی دست يابند، وضعیت پیچیده‌تر از حال حاضر خواهد شد.
 
در حال حاضر سوریه و بحرین نمونه بارزي از منافع منطقه‌اي آمريكا و ايران است.
 
همچنین با توجه به مشکلاتی که آمريكا در عرصه داخلی به ویژه مسئله بودجه دارد و  تعطیلی دولت فدرالی و فشاری که لابی صهیونیست‌ها به اين كشور در رابطه با مذاکرات با جمهوري اسلامي ايران پیش‌بینی آينده مذاکرات را پیچیده خواهد کرد.
 
رژیم صهیونیستی در تلاش است تا ادامه این مذاکرات را سد کند و در نهایت دست برتر در منطقه را با حفظ گسترش منافع خود داشته باشد.
 
ایران نیز در تلاش است با شگردهای دیپلماتیک کاری کند که فرمايشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر "نرمش قهرمانانه" محقق شود، در نتیجه درباره آینده مذاکرات ایران با آمريكا نمی‌توان به طور قطع پیش‌بینی کرد، اما با توجه به مواضع راستین كشورمان امیدواریم که غرب درک درستي از جمهوري اسلامي ايران پیدا کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تحریم ، فرآیند ، لغو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.