بروجردی:

در پرونده هسته‌اي ايران، غرب و آمريكا بازنده هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت:در پرونده هسته‌اي ايران، غرب و آمريكا بازنده هستند و در مذاكرات پيش رو باید علاوه بر به رسميت شناخته شدن حق فناوري هسته‌اي ايران، تحریم ها علیه ایران نيز لغو شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علاءالدين بروجردي، در صحن علني مجلس و در جريان بررسي مسائل پرونده هسته‌‌اي ايران با حضور جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: در موضوع پرونده هسته‌اي ايران، غرب و آمريكا بازنده هستند و در مذاكرات پيش رو علاوه بر به رسميت شناخته شدن حق فناوري هسته‌اي ايران بايد قدم هایی در كنار توقف قطعنامه‌هاي غيرقانوني و تحريم‌هاي فراقطعنامه‌اي برداشته شود.

وی افزود: فناوري هسته‌اي يك حق مسلم ملي و بين‌ المللي است، بر همين اساس جمهوري اسلامي در طول چند ده سال عضويت در پيمان ان‌پي‌تي اين موضوع را حق خود مي‌داند كه طبق ماده 4 اين پيمان از دانش هسته اي برخوردار باشد و به دنبال آن كشورهاي برخوردار از اين دانش نیز موظفند آنرا در اختيار كشورهاي غيربرخوردار عضو پيمان قرار دهند.

بروجردی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس اين موضوع اگر قرار باشد در عرصه بين‌المللي ايرادي به اين موضوع وارد باشد اين ايراد به كساني وارد است كه امروز براي ما مشكل ايجاد مي‌كنند كشورهاي 1+5 برخوردار از دانش هسته‌يي موظفند كه با همكاري با ما دانش هسته‌يي را در اختيارمان قرار دهند.

نماینده مردم بروجرد افزود: با نگاهي به كارنامه عملي كشورهايي همچون آمريكا، آلمان ، انگليس و فرانسه با ايران قبل از انقلاب اين موضوع به خوبي مشخص مي‌شود كه در آن زمان كه جمعيت ما نصف حالت كنوني و توليدات نفت دو برابر بود هيچ‌گاه عنوان نكردند كه ايران به دليل داشتن سوخت‌هاي فسيلي به دانش هسته‌يي نياز ندارد رويكرد دوگانه آنها نشان مي‌دهد كه نگاه‌شان به پرونده هسته‌يي ايران سياسي است.

رييس كميسيون ملي و امنيت سياسي خارجي مجلس هشتم در ادامه ضمن قدرداني از جليلي و تيم مذاكره‌كننده ايران با گروه 1+5 تاكيد كرد: در مذاكرات بايد با اقتدار وارد شد موضوعي كه همواره نمايندگان آن را با جديت در هر نوبت از مذاكرات از سوي مذاكره كننده درخواست كردند.

وی ادامه داد: واقعيت آن است كه غربي‌ها و در راس آن آمريكايي‌ها به دنبال ايجاد فراز و نشيب‌‌هاي فراوان در طول ده سال گذشته براي پرونده هسته‌يي ايران بودند اما مطمئنا در اين بازي غرب و آمريكا بازنده خواهد بود.

بروجردی در ادامه تصریح کرد: آن زمان انگليس، فرانسه، آلمان و ديگر كشورهاي غربي به ما مي‌گفتند كه حق داشتن حتي دو سانتريفيوژ را نداريم امروز ما به جايي رسيديم كه هزاران دستگاه سانتريفيوژ فعال داريم كه نشان مي‌دهد آنها در اين بازي بازنده‌اند و بهتر است ديگر اين بازي باخته را ادامه ندهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: همانطور كه مقام معظم رهبري با صراحت اعلام كردند ما به تعهدات بين‌المللي در قالب ان‌پي‌تي در خصوص نداشتن سلاح هسته‌يي پايبنديم و اين خط قرمز ما است و زیر این خط قرمز اعتقاد ما اين است كه از دانش هسته‌اي براي مصارفي همچون پزشكي ، زمين‌شناسي و موارد ديگر كه نمونه بارز آن رآكتور تهران است استفاده كنيم كه به طور نمونه با استفاده از دانش هسته‌اي در رآكتور تهران مي‌توانيم با توليد دارو چندين بيمار را نجات دهيم از اين رو عليرغم تمامي ادعاهاي حقوق بشري كشورهاي غربي مبني بر داشتن نگاه انساني آنها در پرونده هسته‌يي چنين رويكردي را ندارند.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه استفاده از دانش هسته‌يي براي نسل‌ هاي آينده امري ضروري و بديهي است گفت: در آينده شرايط كشورها به گونه‌اي است كه بايد بدون سوخت‌هاي فسيلي زندگي كنند اگر ما به چنين دانشي دست پيدا نكنيم مطمئنا نسل‌هاي‌آينده‌مان دست‌شان را به سوي بيگانگان دراز خواهند كرد، در شرايطي كه امروز ما به سوخت آنها نياز نداريم كشورهاي غربي برايمان قطعنامه و تحريم‌هاي فراقطعنامه‌اي ايجاد مي‌كنند اگر فردا به آنها نيازمند باشيم مطمئنا ديگر استقلال نخواهيم داشت.

اين عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي همچنين تاكيد كرد: كشورهاي غربي و گروه 1+5 بايد علاوه بر به رسميت شناختن حق هسته‌يي ايران به عنوان بندي از پيمان ان‌پي‌تي بايد بدانند كه نبايد با ادبيات خارج از اين پيمان با جمهوري اسلامي صحبت كنند ملت ما ملتي نيست كه زير بار اين زورگويي‌ها برود.

بروجردي در پايان بر به رسميت شناخته شدن حق فناوري هسته‌يي ايران تاکید کرد و گفت:‌در اين مذاكرات بايد علاوه بر توقف قطعنامه‌هاي غيرقانوني، تحريم‌هاي فراقطعنامه‌اي نيز برداشته شود./ب2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار