سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"تغييرات اقليمي" عامل خشکيدگي شمشادها نيست

معاون مناطق مرطوب و نيمه مرطوب سازمان جنگل هاي کشور گفت: پديده خشکيدگي شمشادهاي شمال کشور ناشي از تاثير تغييرات اقليمي و آب و هوايي نيست.

علي اوسط منتظري در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: اين اتفاق ناشي از تاثير تغييرات اقليمي و آب و هوايي نيست.

وي با بيان اينکه پديده خشکيدگي شمشادهاي جنگل هاي غرب استان گيلان در سال 89 گزارش شد افزود: پس از اين اتفاق پيگيري هاي سازمان جنگل ها با همکاري دانشکده منابع طبيعي دانشکده تهران و موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع نشان داد که عامل اين بيماري در گيلان و غرب مازندران نوعي قارچ بوده و تغييرات اقليمي نقشي در آن نداشته است.

منتظري ادامه داد: در حال حاضر ارائه راهکارهاي مديريتي براي کنترل اين بيماري در سطح جنگل هاي شمال کشور در چارچوب قرار داد و منعقد شده با دانشکده منابع طبيعي و موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع در دست اقدام است.

وي در ادامه عنوان کرد: بيماري بلايت يک بيماري جديد و قرنطينه اي بوده که از سال 1990 در انگلستان تا کشورهاي اروپايي گزارش شده و در ادامه به برخي از کشورهاي آسيايي و ايران وارد شده است.

منتظري يکي از مهمترين فاکتورهاي توسعه اين قارچ را رطوبت موجود در رويشگاههاي شمشادهاي شمال کشور عنوان کرد.
به گفته وي شمشاد يکي از گونه هاي بومي هميشه سبز و منحصر به فرد و ممنوع القطع کشور است.

لازم به ذکر است چندي پيش فائو در راهنمايي جديد خود براي مديريت جنگل در زمينه تاثير تغييرات آب و هوا بر جنگل ها اعلام کرد براي واکنش در مقابل تغييرات آب و هوايي بر جنگل ها،‌اقدام فوري و سرمايه گذاري هاي بيشتر لازم است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تغییرات ، شمشاد ، جنگل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.