سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نامه سرگشاده جامعه اسلامي دانشجويان به وزير ارشاد

مسئولان فيلمي در شأن هويت ملي‌مان به اسکار معرفي کنند

اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در نامه‌اي به وزير ارشاد اعلام کردند: از مسئولین سینمایی و همه دلسوزان سینما خواهشمنديم که تا کار از کار "نگذشته" ، تلاش کنند فیلمی در شأن هویت ملی کشور عزیزمان به اسکار معرفی شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان درباره حضور ايران در اسکار با فيلم "گذشته" خطاب به وزير ارشاد و خانواده سينماي ايران نامه‌ نوشته و بيان کردند: این تصمیم غیر اصولی براي شرکت فيلم "گذشته" در اسکار این شبهه را به وجود می آورد که سینمای ایران دچار قحطی فیلم شده که باید از سینمای فرانسه برای معرفی به آکادمی اسکار فیلم استقراض کند.


وزیر ارشاد جناب آقای جنتی و البته اهالی خانواده سینمای ایران

سلام علیکم

غرض از نگارش این نامه سرگشاده ، تنها طرح پرسش‌هایی از سوی جمعی از دانشجویان این مرز و بوم از استخوان خرد کرده‌های عرصه سینما و البته مسئولین تازه نفس سازمان سینمایی است.
 
تصمیم هیأت انتخاب نماینده ایران برای جشنواره اسکار مبنی بر معرفی فیلم "گذشته" آقای اصغر فرهادی تصمیمی تعجب برانگیز و حیرت افزا برای ما دانشجویان بود.

بزرگان و پیشکسوتان سینمای ایران به طور حتم ، دلیل حیرت یک دانشجوی ایرانی را از این انتخاب به نیکی درک می‌کنند. آیا غیر ازاین است که همه ما به فرهنگ ایران زمین افتخار می‌کنیم و آن را قابل عرضه به تمام جهان می‌دانیم؟ و آیا هدف از معرفی یک فیلم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آکادمی اسکار تلاش برای معرفی فرهنگ و سینمای ایران به جهان نیست؟و اما پرسش اساسی این‌جاست که چه چیز باعث شده که فیلم گذشته آقای اصغری فرهادی به آکادمی اسکار معرفی شود؟

بزرگان سینمای ایران و مسئولین سازمان سینمایی!

نیک می‌دانیم و می‌دانید که اگر ایران "گذشته" را معرفی نمی‌کرد ، احتمالا فرانسه آن را به اسکار معرفی می‌کرد. آیا سوال سختی است اگر بپرسیم، آیا هیچ تفاوتی میان سینمای ایران و فرانسه نیست که یک فیلم با برچسب محصول فرانسه  باید روانه بزرگترین آکادمی هنر سینمایی (و البته سیاسی) جهان شود؟ یعنی فرهنگ ایرانی هیچ المان و عنصری در ذات خود ندارد که وجه تمایز آن از یک فیلم اروپایی باشد؟

جناب آقای ایوبی !

شما یا این فیلم را مانند وزیر متبوع خود ندیده‌اید و یا اگر دیده‌اید ، بعید است منکر آن شوید که فیلم گذشته ، هرچه هست -خوب یا بد- فیلمی ایرانی نیست. شما که مدت‌ها رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در فرانسه بوده‌اید ، باید بهتر از هرکسی این موضوع را درک کرده باشید. البته ترس ما این است که ابراز رضایت شما از معرفی این فیلم ناشی از شیفتگی افراطی به فرهنگ و سینمای فرانسه متأثر از همان ایام حضور حضرت‌عالی در آن خطه بوده باشد ، تا حدی که شأن فرهنگی فرانسه را فراتر از هویت ملی ایرانی بدانید.

این تصمیم غیر اصولی این شبهه را به وجود می آورد که سینمای ایران دچار قحطی فیلم شده که باید از سینمای فرانسه برای معرفی به آکادمی اسکار فیلم استقراض کند. یعنی در سال گذشته، در سینمای ایران با این همه صاحب و مدعی ، یک نفرشان نتوانسته‌اند فیلمی بسازند که شایستگی معرفی به یک آکادمی بین المللی را داشته باشد؟ 

پس اگر چنین است، بعید نیست با این فراست و بصیرت هنرمندانه، در سال‌های آتی، شاهد معرفی فیلم‌هایی از سینمای هالیوود و بالیوود -صرف حضور هنرمندانی در آن فیلم‌ها- به عنوان نماینده ایران در اسکار باشیم و نیز به این معرفی افتخار کنیم!

اما حقیقتا چنین نیست و مسئولین سینمایی و بزرگان سینما خود نیک می‌دانند که حداقل فیلم‌هایی که به عنوان گزینه‌های پیشنهادی در همان هیأت داوری مطرح بودند، حداقل‌های سینما را داشته و دقیقا در پارادایم‌ها و پارامترهای بین المللی سینما به عنوان آثاری قابل قبول می‌گنجد و لذا احتمالا این انتخاب از جایی دیگر آب می‌خورد.

از سویی شنیده می‌شود که شوق افراطی برای دریافت اسکار، انگیزه اصلی این معرفی نا به جا بوده است و این از دو حال خارج نیست. یا امسال اسکار سالی سیاسی خواهد داشت و در این حال جایزه‌اش را مانند سال گذشته، احتمالا از دست مقامات کاخ سفید به فیلمی ضدایرانی، ضداسلامی یا حداقل ضد اخلاقی تقدیم خواهد کرد و یا امسال از سال‌های کمتر سیاسی اسکار خواهد بود که در آن حالت نیز باز مشخص نیست که اسکار دوباره به یک ایرانی برسد. حال فرض کنید که چنین شود و "گذشته" آقای فرهادی اسکار را ببرد! اگر آن زمان فرانسه مدعی شود که ایران یک فیلم ثبت شده فرانسوی را به اسکار معرفی کرده و او هم در اسکار شریک است، آن وقت حقیقتا آیا پاسخی برای این ادعا خواهد بود؟

لذا اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور از مسئولین سینمایی و همه دلسوزان سینما خواهشمند است که تا کار از کار "نگذشته" ، تلاش کنند فیلمی در شأن هویت ملی کشور عزیزمان معرفی شود تا لااقل برای ما دانشجویان این شبهه پیش نیاید که هیأت محترم داوری و متصدیان فعلی سینمای ایران که همیشه و همواره از سیاسی شدن سینمای ایران نالیده‌اند، برای دلجویی از طیفی خاص که ظاهرا در این سال‌ها از برخی بی‌مهری مسئولین سابق رنجیده‌اند، اکنون با اصرار بر معرفی "گذشته" خود تصمیمی سیاسی – و نه سینمایی – گرفته‌اند.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.