سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک تصویر زیبا از ایران برای کردهای غیر ایرانی

شبکه جهانی سحر از جمله شبکه های تلویزیونی بین المللی کشورمان است که به زبان های مختلف (انگلیسی، فرانسه، بوسنیایی، کردی، آذری و ... ) برنامه های متنوعی را تهیه و پخش می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي شبكه سحر،‌برنامه های سیاسی ، خانوادگی ، کودک و نوجوان ، مذهبی و خانواده محور از جمله برنامه های این شبکه تلویزیونی است که برای مسلمانان اقصی نقاط جهان با قومیت های مختلف تهیه و پخش می شود .

یکی از برنامه های خانواده محور شبکه سحر ، برنامه ی خانواده " ساباتی سوز " است که به زبان کردی و از طریق سیمای کردی این شبکه پخش می شود .

این برنامه ترکیبی هر روز به جز جمعه ها ساعت 11 پخش می شود و با توجه به وجود اقوام کرد در کشور های عراق ، سوریه ، ترکیه و نیز سایر کرد های پراکنده در سراسر دنیا ، یک برنامه خانوادگی ایده آل برای کرد های مسلمانی است که اشتراکات زیادی با مناطق کردنشین کشورمان دارند، ولی به دلیل شرایط خاص امروز حاکم بر دنیا ، از برنامه های فرهنگی مشترک و ایده آل بهره مند نیستند و عمدتا شبکه های تلویزیونی دیگر هم از لحاظ تغذیه ی فرهنگی هیچ سنخیتی با فرهنگ اصیل کرد ها و نیز دین مبین اسلام که مکتب اکثر کرد ها هست، در اختیار ندارند .

لذا شبکه سحر برای اقوام کرد یک منبع خبری و فرهنگی و سیاسی مشترکی است که بر مبنای آموزه های دینی و نیز اصالت های فرهنگی اسلامی و کردی به تولید برنامه مشغول است و یک محور مشترک فرهنگی برای کرد ها محسوب می شود که کرد های ایران و عراق و سوریه و ترکیه را با توجه به اشتراکات فراوانی که دارند، به هم پیوند می زند .

مجریان این برنامه شایسته ابراهیمی و گلاویژ همت بلند هستند که به نظر می رسد ویژگی های یک مجری خوب و با نشاط برای یک برنامه خانواده محور صبحگاهی را داشته باشند . نشاط و انرژی مجریان این برنامه به عنوان یک برنامه کردی بسیار قابل تحسین است ، هر چند تحرک این مجریان در طول برنامه کم به نظر می رسد و میزان جابجایی روی صحنه و انتخاب لوکیشن های متنوع حین اجرا کمتر از سایر برنامه های خانواده محور سیما هست .

ضمن آنکه طراحی دکور و صحنه هم در برنامه بسیار زیبا است و جلب توجه می کند . فضای وسیع و باز صحنه هم همراه با المان ها و نماد های هنری زیبای موجود در صحنه ، مجموعا دکوراسیون شاد و پر انرژی را خلق کرده که برای مخاطب هم گیرایی خاصی دارد و لذا با توجه به اهمیت زیبایی ها و جلوه های هنری و دکوراسیون یک برنامه تلویزیونی در جلب و جذب مخاطب ، به نظر می رسد "ساباتی سوز" از این حیث هم موفق بوده و نمره ی مثبت گرفته است .

از دیگر آیتم های برنامه، گزارش های مردمی است که با موضوعات مختلف تهیه می شود . از نمایشگاه گل و گیاه گرفته تا آیین های مذهبی و سنتی که هم از بین هموطنان کرد و هم از بین سایر هموطنان انتخاب می شوند تا در مورد چند و چون رویدادهای مختلف سخن بگویند. به طور کلی میان برنامه ها و وله های این برنامه بسیار شاد و مفرح است و از موسیقی های شیرین و دلنواز ایرانی و کردی استفاده می شود که حتی مخاطبینی هم که زبان و مفهوم اشعار یا سروده ها را متوجه نشوند ، باز هم تحت تاثیر نشاط و هیجان این آیتم ها قرار می گیرند .

در بعضی از قسمت های این برنامه هم با توجه به اینکه یک برنامه ویژه خانواده ها با تمرکز بیشتر برای خانم های خانه دار است ، میهمانانی حضور دارند که هنر های خود و توانمندی های خود را در معرض نمایش مخاطبین قرار می دهند . مثل هنر نقاشی و یا هنر های تجسمی که حتی به صورت زنده اجرا می شوند .

انجام این خلاقیت های هنری، با توضیحاتی که حین کار داده می شود، علاوه بر انگیزش برای سایر مخاطبین برای گرایش به سمت هنر های تجسمی و به طور کلی انجام هنر و صنایع دستی می تواند در اقتصاد خانواده ها هم تا حدودی موثر باشد و یا حداقل در پر کردن اوقات فراغت مخاطبین نقش بسزایی داشته باشد .

ضمن آنکه در ماه مبارک رمضان، آیتم های ویژه این ماه مبارک هم پخش شد  و در حوزه هایی همچون سلامت و تغذیه در ماه مبارک رمضان ، آداب و سنن مردم و اقوام مختلف کردی و غیر کردی در این ماه ، مسائل روانشناسی و مشاوره در این حوزه این آیتم ها تولید و به پخش رسیدند که نشان از توجه دست اندرکاران برنامه به مناسبت ها نیز دارد.

برنامه های آشپزی و نیز گفت و گو های مذهبی پیرامون احکام ، فضائل روزه و سایر مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان هم در برنامه ی "ساباتی سوز" وجود داشت که هر قطعا کدام هواداران و مشتریان ثابت و خاص خود را دارند .

در مجموع می توان مطمئن بود که این برنامه اوقات خانواده های کرد بیننده خودذ بویژه در کردستان عراق را – که سیمای کردی شبکه سحر با تمرکز بر این منطقه روی آنتن می رود- به خوبی پر می کند و تصویری که از یک رسانه ایرانی با ویژگی توجه به همه اقشار و از جمله خانواده ها ارائه می کند، تصویری زیبا، زنده و جذاب است./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.