سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رويترز اذعان کرد:

هيچکس پيام نخست وزير رژيم صهيونيستي پشت تريبون سازمان ملل را جدي نگرفت/ نتانياهو به "گرگي تنها" تبديل شده است

خبرگزاري رويترز در تحليلي به قلم "دن ويليامز" نوشت: بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم اسرائيل هفته گذشته مدعي شد رييس‌جمهور ايران "گرگي است در لباس ميش" اما خودش اکنون شبيه گرگي تنها شده است چرا که متحدانش آنرا رها کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: نتانياهو در پي سال‌ها هشدار درباره برنامه هسته‌اي ايران روز سه‌شنبه پشت تريبون سازمان ملل رفت و تهديد کرد اگر ايران به برنامه اتمي خود پايان ندهد به اين کشور حمله خواهد کرد.

با اين حال، هشدار نتانياهو نسبت به سال‌هاي قبل موج کمتري ايجاد کرد طوري که فقط گروه کمي از ديپلمات‌ها و کارشناسان متقاعد شده بودند اسراييل ممکن است واقعا هواپيماهاي جنگي خود را راهي حمله به ايران کند، ‌خصوصا زماني که روابط ميان ايران و جهان  گرم مي‌شود.

يک ديپلمات غربي که در مذاکرات مربوط به مساله هسته‌اي ايران شرکت داشته است گفت نتانياهو با روند تنش‌زدايي "هماهنگي" ندارد.

همچنين يک مقام عالي‌رتبه آمريکايي هشدار داد بعيد است اسراييل بتواند همه خواسته‌هايش را در هر مذاکراتي با هر محتواي ممکن محقق کند.

يک نگراني ديگر براي نتانياهو که فعلا در مرکز توجهات بين‌المللي است اين که توجه جهان از مساله ايران برگشته و بر مسايل ديگري خصوصا تعطيلي دولت آمريکا متمرکز شده است.

اين نگراني بخصوص روز دوشنبه مشهود بود زماني که نتانياهو در بخشي از برنامه خود براي تضعيف حرکت ديپلماتيک ايران براي ايجاد روابط گرم‌تر با آمريکا و ساير قدرت‌هاي غربي و پيشگيري از هرگونه تسهيل فوري تحريم‌ها عليه تهران، با باراک اوباما رييس‌جمهور آمريکا ديدار کرد.

هرچند رييس‌جمهور آمريکا خيلي تلاش کرد با مهمان خود همراهي کند، اما دغدغه مهم‌تر وي فلج سياسي بود که دامن‌گير واشنگتن شده بود. اين مساله هنگام مصاحبه مطبوعاتي اوباما نمايان شد وقتي وي فقط به يک سوال درباره ديدار با نتانياهو پاسخ داد.

ايهود يعري، عضو موسسه سياست خاور نزديک در واشنگتن گفت: "اسراييل نياز دارد جدي بگيرندش و نتانياهو نهايت تلاش خود را کرد. اما پيام وي تحليل رفت و ترديد دارم موفق شده باشد."

ايران اواخر ماه جاري ميلادي با گروه 5+1 در ژنو ديدار مي‌کند تا مذاکرات هسته‌اي را سر بگيرد.

هرچند نتانياهو عضو تيم مذاکره‌کننده نيست با اين حال شرايط خود را براي انعقاد هرگونه معامله با ايران تعيين کرد. اين شرايط شامل تعطيلي تمامي مراکز غني‌سازي هسته‌اي در ايران و انتقال همه ذخاير  اورانيوم غني شده  به خارج است. اين کار بسيار بعيد است. لذا نتانياهو بايد توقعات خود را تنظيم کند.

گري سيمور، که تا همين اواخر مشاور اصلي اوباما در امور منع اشاعه هسته‌اي بود گفت: "مذاکرات به اين معناست که هر دو طرف بايد يک بده بستاني داشته باشند. به نظرم، بعيد است ما در موقعيتي باشيم که بتوانيم به ايراني‌ها ديکته کنيم و بگوييم بايد همه خواسته‌هاي ما را برآورده کنند."

به نظر نمي‌رسد هنوز توافقي در اين‌باره حاصل شده باشد اما گلعاد عردان، وزير اسراييلي که  همراه نتانياهو به نيويورک رفت اختلاف ميان اين دو متحد را ناچيز دانست. وي گفت: "فکر نمي‌کنم شکاف بزرگي ميان موضع دولت آمريکا و موضع ما باشد. شايد درباره همه مسايل توافق کامل نداشته باشيم.

با اين حال، يک ديپلمات متعلق به يکي از کشورهاي 5+1 که مستقيما در مذاکرات با تهران شرکت دارد تاکيد داشت "در صورت انجام معامله، اسراييل در اتاق نخواهد بود. ما دغدغه‌هاي اسراييل را کاملا جدي مي‌گيريم. اما احساس مي‌کنم در حال حاضر نتانياهو با کشورها يک مقداري ناهماهنگ است."

رژيم اسراييل هميشه مدعي است فقط ترکيبي از تحريم‌هاي قوي و تهديد نظامي مي‌تواند تهران را متقاعد کند از برنامه هسته‌اي خود دست بکشد.

واشنگتن گفته است گزينه نظامي کماکان مطرح است.

نتانياهو، با توجه به همين شرايط بود که در سخنراني خود در سازمان ملل اعلام کرد آماده حمله يکجانبه به ايران است. با اين حال، بعد از سال‌ها تهديد ضمني، اين تهديد صريح نتانياهو انعکاس چنداني در عناوين روزنامه‌هاي جهان نيافت.

اسراييل با اينکه گفته مي‌شود تنها دارنده زرادخانه هسته‌اي در خاورميانه است، فاقد تسليحات متداول براي وارد کردن ضربه‌اي کاري به مراکز هسته‌اي ايران است.

آلکس فيشرمن، ستون‌نويس روزنامه يديعوت آحارنوت مدعي شده است: "فرصت بهينه و عملياتي نتانياهو براي حمله به مراکز هسته‌اي ايران در سال‌هاي 2008 تا 2010 بود."

اين در حاليست که مقامات اسراييل اين را هم اعلام کردند که ترجيح مي‌دهند ابرقدرت آمريکا در هرگونه توسل به زور پيش‌گام شود.

نتانياهو در ديدار نيم‌روزه خود از واشنگتن گفت قطعا از کنگره بازديد مي‌کند. وي دوستان بسياري آنجا دارد و برخي از مقامات ارشد امنيتي اسراييل معتقدند هرچند نمايندگان کنگره در مساله حمله به سوريه سکوت کردند، اما در رويارويي اسراييل با ايران اعلام حمايت خواهند کرد.
برچسب ها: نتانیاهو ، رویترز ، گرگ ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.