پروفسورجيمز فتزر استاد دانشگاه مينه سوتا در گفتگويي عنوان كرد جوسازي ها و هوچيگري هاي مذبوحانه نخست وزير رژيم صهيونيستي اسرائيل عليه برنامه هسته اي ايران ،انحراف افكار عمومي از تسليحات هسته اي و بيولوژيكي اين رژيم است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه پرس تي وي ؛ شبكه خبري پرس تي با پرفسور فتزر استاد دانشگاه مينه سوتا در خصوص تغيير لحن باراك اوباما و تمايل احتمالي او براي كاهش تحريم ها عليه ايران و واكنش اسرائيل به آن گفتگويي انجام داده است.

وي معتقد است پس از توافقات صورت گرفته بر سر نابودي تسليحات شيميايي سوريه سران رژيم صهيونيستي نگران آن هستند كه افكار عمومي جهان متوجه اين رژيم شده و خواهان امحائ تسليحات كشتار جمعي  رژيم اسرائيل هم بشوند، به همين جهت نتانياهو در تلاش است با جوسازي عليه برنامه هسته اي ايران مانع توجه جهان به زرادخانه هاي اين رژيم شود .

در اين گفتگو پرفسور فتزر در مورد تغيير لحن باراك اوباما عليه ايران  پس از ديدار با بنيامين نتانياهو گفت  موضع نتانياهو عليه روابط  ديپلماتيك  با ايران بر اساس يك فرض غلط پايه ريزي شده است.
اين فرض آن است كه به دروغ ادعا شده ايران سرگرم ساخت سلاح هسته اي است. درحالي كه 16 نهاد اطلاعاتي ايالات متحده در سال 2007 متفق القول به اين نتيجه رسيدند كه ايران به دنبال برنامه تسليحات هسته اي نيست- نتيجه اي كه در سال 2011 نيز آنها آن را دوباره تاييد كردند و اين بدان معني است كه تحميل تحريم ها بر ايران بابت توسعه برنامه تسليحات هسته اي توسط دولت اوباما با يافته هاي نهاد هاي اطلاعاتي خود امريكا نيز مغايرت دارد.تحريم هايي كه نوعي تنبيه دسته جمعي است و طبق اسناد دادگاه نورنبرگ جنايت جنگي محسوب مي شود.

خبرنگار پرس تي وي در ادامه ضمن اشاره به همكاري ايران با آژانس حتي فراتر از تعهدات قيد شده در NPT واين كه ايران به بازرسان آژانس اجازه بازديد از تاسيسات هسته اي خود را داده است از استاد دانشگاه مينه سوتا سئوال كرد چگونه است كه اسرائيل كه خود به داشتن تسليحات هسته اي و كشتار جمعي معروف است از ايران مي خواهد كل برنامه هسته اي خود را كنار بگذارد؟ 

فتزر در پاسخ به اين سئوال گفت همه اين موارد درست است.ايران معاهده ان پي تي را امضا كرده ،به بازرسان اجازه بازديد داده و به دنبال تسليحات هسته اي نيست.همه اين موارد كاملا روشن است.

اما اسرائيل بين 200تا600 كلاهك هسته اي دارد، هرگز معاهده منع اشاعه تسليحات هسته اي را امضا نكرده و به بازرسان آژانس اجازه بازديد از تاسيسات هسته اي خود را نخواهد داد.

من معتقدم نتانياهو تلاش دارد توجه جهان را بار ديگر به سوي ايران معطوف كند زيرا توافقنامه اي كه توسط سازمان ملل براي نابودي تسليحات شيميايي سوريه حاصل شد اين تهديد رابه دنبال دارد كه  توجهات را به اين حقيقت جلب كرده كه اسرائيل هم زرادخانه عظيمي از تسليحات شيميايي و بيولوژيكي دارد. اسرائيل اين تسليحات كشتار جمعي را كه برخلاف كنوانسيون هاي هسته اي،بيولوژيكي و شيميايي هرگز وجود آنها را افشا نكرده در اختيار دارد. و نتانياهو و ديگر هوچيگران اسرائيلي از اين بيمناك هستند كه ممكن است طبق قوانين بين المللي ، كه در گذشته بارها آنا را به سخره گرفته اند، مقصر شناخته شوند.

پرفسور فتزر در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به اين كه ايران به امريكا اعتماد ندارد، براي  اعتماد سازي بين ايران و امريكا به چه چيزي نياز است ؟گفت: لازم است كه به اين موضوع دقيق نگاه كنيم.ايران هرگز براي سرنگوني دولت امريكا تلاشي نكرده است اما روزولت و سيا در سال 1953 دولت قانوني و منتخب ايران را سرنگون كرد.بيرحمانه است كه بگوييم امريكا براي عدم اعتماد به ايران دلايلي دارد، اما ايران براي بي اعتمادي به ايالات متحده دلايل فراواني دارد.ايران كشوري صلح جو است،اين كشور در 300سال گذشته به هيچ كشوري حمله نكرده، ان پي تي را امضا كرده،به بازرسان آژانس اجازه ورود به تاسيسات هسته اي را داده و كاملا محق است كه برنامه صلح آميز انرژي هسته اي را توسعه دهد.

 در پس پرده اين تكاپوها ، اين حقيقت نهفته است  كه ايران توانايي تهيه  ميله سوخت هسته اي  به قيمت بسيار پايين تر از صنعت هسته اي امريكا را دارد و امريكا حاضر نيست در اين عرصه رقيبي براي خود ببيند.

پرفسور فتزر افزود من اميدوارم اوباما همان راهي را كه مردم امريكا پيش پاي او گذاشتند پي بگيرد.  حدود 90 درصد مردم امريكا با شليك موشك كروز به سوريه مخالفت كردند كه نه تنها افراد بيشماري را مي كشت بلكه نقض آشكار همان  قوانين بين المللي است كه اوباما مدعي است از آنها حمايت مي كند. من ماجراي ويتنام را به ياد مي آورم –آنجا ما براي نجات يك روستا آن را نابود مي كرديم.

 پرفسور فتزر در پاسخ به اين سئوال كه آيا روابط ايران و امريكا و ايران و غرب به نفع اسرائيل است و در راستاي همين هدف كار مي كند نيز گفت: اسرائيل در تلاش است هرگونه عادي سازي روابط ميان ايران و امريكا را به شكست بكشاند.

اسرائيل اقدامات تروريستي بيشماري مرتكب شده  و ديگران از جمله ايران را عامل آنها معرفي كرده است. در سال 1992 در اسرائيل به سفارت خود در بوينس آيرس حمله كرد و سپس دوباره در سال 1994 به مركز جامعه يهوديان خود حمله كرد. اسرائيل در سال 1992 و 1994 در آرژانتين حملات تروريستي انجام داد و موارد بسيار زياد ديگري از اقدامات تروريستي كه توسط اسرائيل و نه ايران انجام شده وجود دارد.
برچسب ها: نتانیاهو ، انحراف ، عمومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار