سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست انجمن پزشكان عمومي ايران؛

دستورالعمل توانمندسازي علمي و حرفه اي طب عمومي

نشست دو روزه ي نمايندگان پزشكان عمومي كشور با حضور سراسري فعالان علمي و صنف پزشكان عمومي برگزار شد اين همايش در خصوص توانمندسازي علمي و حرفه اي طب عمومي در راستاي برنامه پزشك خانواده است.

دكتر كاميابي رئيس انجمن پزشكان عمومي ايران در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران با بيان اين كه توانمندسازي علمي و حرفه اي طب عمومي حاصل چندين ماه بررسي كارشناسي معاونين محترم بهداشت و درمان وزارتخانه ي متبوع با همكاري سازمان نظام پزشكي و انجمن پزشكان عمومي دانست و گفت: پزشك خانواده و زيرساخت فرهنگي آن هدف نهايي و روح حاكم بر اين دستورالعمل بهبود موقعيت پزشكان عمومي براي اجراي برنامه ي پزشك خانواده است. 

طي 8 سال گذشته به رغم اين كه در مورد نقصان زيرساخت هاي برنامه پزشك خانواده انتقادات بسياري مطرح شده است اما موضوع زيرساخت فرهنگي اين برنامه و پذيرش آن از سوي عموم مردم و جامعه ي پزشكي ك كليد موفقيت برنامه است چندان مورد تجزيه و تحليل قرار نگرفته است. 

وي در ادامه گفت: در شهرهاي كوچك و روستاها به دليل فقدان يا كمبود متخصصين، رفتار مردم براي جستجوي سلامت تقريبا همسو يا برنامه پزشكي خانواده بوده و پذيرش علمي پزشكان عمومي نسبت به رفع نيازهاي سلامت مردم و به تبع آن مقبوليت طب عمومي نيز بيشتر است. 

كاميابي اظهار داشت: اگر بخواهيم پزشك خانواده را با تمامي مولفه هاي علمي در كشور توسعه دهيم نمي توان پذيرش فرهنگي جامعه را ناديده گرفت و براي اين منظور بايد اعتماد به نفس پزشكان اعتماد عمومي به تصميمات نظام سلامت و همچنين اعتماد مردم به مهارت پزشكان به نحوي موثر و علمي افزايش يابد. 

وي در پايان گفت: دسترسي آسان به خدمات متنوع و با كيفيت راهي جز ادغام بسياري از خدمات و مهارت ها در سطح يك ندارد اين به معني تخصصي شدن سطح يك نيست بلكه به معناي استقرار طب عمومي واقعي و جامع نگر در اين سطح است. 

*چالش هاي پزشك عمومي 

دكتر عزيزي رئيس كميسيون و انجمن مجلس با بيان اينكه پزشك عمومي اساس و پايه ي طب محسوب مي شود گفت: در كشور ما 10 درصد جامعه پزشكي را پزشكان عمومي تشكيل مي دهند اما واقعيت آني است كه در جامعه به دلايلي از تخصص گرايي پزشكان عمومي كاهش مي يابد و به دليل فرهنگ غلط در جامعه و آگاه نبودن مردم در خصوص اهميت نقش پزشكان عمومي و كاهش هزينه براي بيماران شأن پزشكان عمومي در حد شايسته حفظ نمي شود و مسئلان بايد جايگاهشان را ببينند. 

وي در خصوص عدم تناسب واحدهاي آموزشي پزشك عمومي با نيازهاي مورد انتظار جامعه گفت: به خاطر سياست هاي پيشگيرانه و عدم ابزار مديريت در درمان، آموزش چنين مهارت هايي براي پزشك عمومي وجود ندارد و نمي دانيم آنها را براي چه مناطقي و چه هدفي تربيت مي كنيم تمام مشكلات به دوش پزشكان عمومي است. 

عزیزی خاطر نشان کرد:  تحول در سازمان نظام پزشکی در کشور پزشک خانواده یکی از آرمان های پزشک عمومی است که نیاز به برنامه جامع و اندیشمندانه است و بی توجهی به نظرات اصلاحی و کارشناس شده و شتاب زدگی در اجرای این برنامه بدون زیر ساخت اجتماعی آن به زمین خوردن این طرح منجر می شود. 
 
 خط اول ارائه خدمات پزشکان عمومی هستند، مخالفت پزشک خانواده 
 
 دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص بازسازی طب عمومی گفت: برای پیدا کردن راه سلامت باید طب عمومی را اصلاح کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم . 
 
وی در ادامه گفت: یکی از راهبردهای احیای  طی عمومی در کشور بازسازی آن است تا جایگاه متفاوتی  را تجربه کنیم و سنگ بنا  برای اصلاح کشور باشد. 
 
 زالی ابراز  کرده فضای جدیدی در حوزه توانمندی باید اجرا کنیم که در آیین نامه وجود دارد و خط اول ارائه خدمات در کشور پزشکان عمومی  هستند و اگر نتوانیم نیاز جامعه را حل کنیم به مشکلات به افراد غیر تخصص کشیده می شود. 
 
 وی در خصوص پزشک خانواده گفت:  ما  نیازی به پزشک خانواده نداریم و با تقویت پزشک عمومی می توانیم به مشکلات سلامت رسیدگی کنیم زیرا با اجرای این طرح در استان فارس و مازندران دیدیم که به سخت ترین شرایط حرفه ای رسیدند و اگر چنین مشکلاتی برا این طرح پیش آید ما آن را تایید نمی کنیم. 
 
دکتر اسماعیل ايدني رئیس شورای عالی نظام پزشکی در خصوص تلاش شور و خرد در تمام انجمن های علی نخبگان گفت:  ما باید مطالبات جامعه پزشکی را با تفکر و تامل انجام دهیم و سازمان نظام پزشکی با توجه به تغییراتی که داشته و تعاملی که با جامعه پزشکی شده امیدواریم به جایگاه خودش باز گردد و مرجعیت جامعه پزشکی قابل انکار نیست. 
 
 وی خاطر نشان کرد: در جاهایی که وحدت داریم و اختلاف نظری وجود ندارد باید همکاری داشته باشیم  و تمام مشکلات در دوره های  قبل به دلیل وجود تمرکز قدرت در یک فرد بود اما در این دوره اولین گام  فعال شدن کمیسیون هاست و در انجمن ها باید به مشکلات رسیدگی  شود و سیاستگذاری انجام دهیم. 
 
 ایدنی در پایان گفت:  محل  حل مناظرات باید در نظام پزشکی باشد و باید نقش سایر انجمن ها را در نظر بگیریم و نشست هایی با سایر انجمن ها داشته باشیم و فکر نکنند که فقط ما توانمند هستیم. 
برچسب ها: پزشک ، خانواده ، علمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.