سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سم مرگبار در سیب‌زمینی سرخ‌ شده

سیب‌مینی سرخ شده یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها محسوب می‌شود، اما شیوه سرخ کردن آن موجب سمی شدن و به وجود آمدن ماده سرطان‌زا می‌شود.

احمدرضا درستی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: سیب‌زمینی دارای مقداری ویتامین C بوده که بسیار نسبت به حرارت حساس است و به همین علت ترجیح بر آن است که در طبخ این سبزی از کمترین حرارت استفاده شود.

وی افزود: در روش کبابی‌کردن سیب‌زمینی که آن را به همراه مقداری خاک در زیر آتش قرار می‌دهند، پوست آن مانع از دست دادن بسیاری از اصلاح آن می‌شود و پس از پخته شدن، از عطر و مزه خوبی نیز برخوردار می‌شود.

وی گفت: در روشی که گفته شد تا حد امکان ارزش غذایی سیب‌زمینی حفظ می‌شود و حتی تا روش‌ آب‌پز کردن قابل مقایسه است، اما این موضوع به عکس هنگام سرخ کردن سیب‌زمینی است، به این صورت که نه فقط در سرخ کردن، ویتامین C و اسید فولیک این ماده غذایی از بین می‌رود، بلکه مواد سرطان‌زا جایگزین آنها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ورود مواد سرطان‌زا به بدن باید از سرخ کردن که از بدترین روش طبخ سیب‌زمینی است پرهیز کرد.

وی گفت:‌در طبخ مواد غذایی دیگر همچون کدو و بادمجان نیز باید نکاتی برای جلوگیری از سوزاندن رعایت شود که می‌توان با استفاده از یک قلم موی تمیز، کدو و بادمجان را به روغن سرخ‌کردنی آغشته کرد و با قراردادن آن در گریل‌فر، به صورت کبابی طبخ داد.


برچسب ها: سیب زمینی ، خوراکی ، سرخ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.