سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری؛

کوتاهی در کاهش قیمت داروها قابل بخشش نیست/بازار دارو آرام مي گيرد

بازار آشفته دارو می رود تا آرامش را تجربه کند. بازاري که با تغییر نرخ ارز به تلاطم افتاد و در این میان سختی های بسیاری را هم بر بیمارانی که بجز رنج بیماری نباید سختی دیگری را هم تحمل می کردند، تحمیل کرد، از امروز قرار است به بیماران خاص و صعب العلاج روی خوش نشان دهد؛ چرا که آنگونه که مسئولان وزارت بهداشت و درمان و سازمان تامین اجتماعی برنامه ریزی کرده اند،بیماران خاص دیگر هیچ هزینه ای یعنی همان ما به التفاوت نرخ ارز را که چند مدتی مجبور به پرداخت آن شده بودند، نخواهند پرداخت و نرخ داروی بیماران صعب العلاج هم به کمتر از نصف و در اصل به قیمت های سال 91 بازگشته است و از این پس همه داروخانه ها موظف به رعایت کاهش قیمت ها براساس فهرست تعیین شده از سوی مسئولان هستند و با تخلفات برخورد خواهد شد.

به گزرش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ در این باره دکتر رسول دینار روند، رئیس سازمان غذا و دارو دکتر هدايت الله ادیب نیا، معاون سازمان تامین اجتماعی شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری توضیحات کاملی دادند که شرح آن را می خوانید.

 دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، درباره علت کاهش قیمت داروهای بیماران خاص  صعب العلاج در هفته گذشته  که به نظر می رسید با کمی مشکل مواجه شده بود، به خبرنگار ما گفت: به علت تغییر  نرخ ارز از 1226 تومان از ابتدای سال گذشته به 2477 تومان در سال جاری، مقرر شد تا داروهای تولید داخل 50 درصد و  وارداتی 100 درصد گران شود و طبیعی است که در این افزایش ها بیماران خاص و صعب العلاج به علت وارداتی بودن داروهای آنها فشار بیشتری متحمل می شوند.

 از آنجا که در قانون بودجه برای جبران تغییر نرخ ارز اعتباری پیش بینی و گفت و گو ها هم با سازمان تامین اجتماعی برای جبران تغییر نرخ ارز انجام شده بود، در نهایت تفاهم نامه ای میان وزرای رفاه و تامین اجتماعی و بهداشت و درمان  امضا و مقرر شد و از  ابتدای مهر، علاوه بر اقدامات گذشته بیمه ها کار جدیدی را در دستور کار قرار دهند و آن، این که سهم پرداختی آنها به نحوی اصلاح شود که سهم پرداختی بیمار کاهش یابد.

وی افزود: بر این اساس برای بیماران صعب العلاج مانند مبتلایان به سرطان، ام اس و سایر بیماری هایی که داروهای گران مصرف می کنند و در مجموع شامل 170 قلم دارو می شود، توافق شد تا قیمت ها کاهش یابد اما در هفته  گذشته به علت اشکالات فنی داروخانه ها این پوشش انجام نشد و در نهایت روز گذشته فهرست نهایی توافقی داروها اعلام شد.

 به گفته وی از روز گذشته فهرست اصلی داروهایی که کاهش قیمت خواهند داشت در سامانه بیمه ها وارد شده و  لذا قیمت تعداد داروهایی که اصلا زیر پوشش بیمه نبودند نصف می شود و در مجموع فقط 10 درصد پرداختی داروهای این بیماران سهم بیمار و 90 درصد آن پوشش بیمه ای  خواهد بود.

 دکتر ادیب نیا، معاون سازمان تامین اجتماعی هم درباره این تفاهم نامه و تاخیر در کاهش قیمت داروی بیماران خاص و صعب العلاج توضیح داد: براساس تفاهم میان وزرای بهداشت و رفاه مقرر شده بود از ابتدای مهر براساس فهرستی که وزارت بهداشت به بیمه ها می دهد کاهش یابد که در  فهرست 20 قلم داروی برند هم وجود داشت از آنجا که در سازمان تامین اجتماعی هم خدمات در قالب سامانه انجام می شود، فهرست اسامی چند بار اصلاح شد و در نهایت روزگذشته فهرست نهایی 136 قلم دارو به تامین اجتماعی ارسال و از دیروز ظهر سامانه ما به روز شد.

وی درباره اظهارات مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در مورد رایگان شدن داروهای بیماران خاص ، توضیح داد: تامین اجتماعی 100 درصد داروهای بیماران خاص بیمه شده خود را رایگان در اختیار آنها قرار می دهد، اما در مقطعی به علت افزایش نرخ ارز و قیمت داروها، این بیماران مجبور شدند تا  مابه التفاوت گرانی نرخ ارز داروی خود را بپردازند، اما براساس تفاهم نامه جدید داروی این بیماران دوباره رایگان می شود.

 ادیب نیا درباره زمان اجرای این طرح گفت: به طور قطع از امروز دفاتر تامین اجتماعی موظف هستند براساس فهرست اعلامی وزارت بهداشت که ما هم در سامانه آن را ثبت کرده ایم، پرداختی های خود را انجام دهند و اگر کوتاهی شود قابل بخشش نیست این طرح از دیروز عصر در تهران 100 اجرایی شده و در استانها از امروز و فردا اجرا می شود ما حتی اعلام کرده ایم که اسناد مواردی را هم که نیاز به تایید دارد، بعد از ارائه خدمات به مردم برای تامین اجتماعی  بیاورند.

 در این باره دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو درباره نحوه نظارت بر حسن اجرای این برنامه تاکید کرد: نظارت های وزارت بهداشت، میدانی و به روز خواهد بود از آنجا که 50 درصد پاسخگویی و در اصل بار پاسخگویی به بیماران صعب العلاج در تهران است و بسیاری از بیماران هم از شهرستانها به تهران ارجاع می شوند، لذا در تهران هم کمیته ای را مامور استقرار در داروخانه ها برای پیگیری نحوه اجرای این تفاهم نامه کرده ایم، براین اساس اطمینان دارم در روزهای آینده چون اشکالات نرم افزاری این طرح هم بررسی و رفع شده و به روز شدن سامانه تامین اجتماعی از امروز بیماران داروهای خود را با کاهش قیمت دریافت کنند.

 ادیب نیا درباره اینکه برای بازگرداندن قیمت داروها به نرخ سال 91 تاکنون چقدر اعتبار دریافت کرده اند توضیح داد: اعتباری که سازمان تامین اجتماعی با توجه به نرخ ارز برای یک سال پیش بینی کرده بود 650 تا 700 میلیارد تومان بود که در نهایت وزارت بهداشت یک هزارو و 180 میلیارد تومان برای افزایش قیمت داروها در نظر گرفت که 400 میلیارد تومان آن پرداخت شده و از این میزان 49 درصد سهم تامین اجتماعی است.

دیناروند همچنین درباره آخرین وضع تغییر دستور العمل توزیع داروهای بیماران خاص، اظهار کرد: دستور العمل توزیع داروهای بیماران خاص و صعب العلاج تغییری نکرده است، اما از آنجا که این داروها را به علت گرانی نمی توان توزیع سراسری کرد، براین اساس باید مراقبت کنیم تا داروها به دست بیماران برسد. براین اساس شبکه توزیع نظارت می شود.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت واگذاری مسئولیت حمایت دارویی از بیماران خاص به سازمانهای بیمه گر است، تصریح کرد: براین اساس از سال آینده ما داروهای یارانه ای را  به سمت بیمه ها هدایت می کنیم و دیگر نگران خروج  این داروها از شبکه قاچاق آنها نیستیم.

ادیب نیا همچنین درباره اینکه برخی داروخانه ها هنوز مطالبات خود را از بیمه ها دریافت نکرده اند، اذعان کرد: براساس تفاهم نامه امضا شده میان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت مقرر شده است از وجوهی كه در اختیار سازمان قرار می گیرد، مطالبات داروخانه ها هم پرداخت شود و در این زمینه اواخر هفته گذشته این مبلغ به کل کشور پرداخت و ظرف دیروز و امروز هم پرداختی های داروخانه های کشور  تا پایان تیر انجام و 60 درصد علی الحساب مرداد ماه هم پرداخت شد، لذا هیچ نگرانی از نظر پرداخت مطالبات داروخانه ها وجود ندارد.

 وی افزود: البته ما در یک تا 2 ماه  گذشته همواره سیاست اولویت پرداخت به داروخانه ها را داشتیم و یعنی  همواره کمترین بدهی را به داروخانه ها داشتیم تا صنعت دارویی با مشکل  مواجه نشود؛ چرا که اگر داروخانه ها اعتبار نداشته باشند، به شرکت های زیر پوشش تامین اجتماعی هم پرداختی نخواهند داشت، لذا ما تا پایان خرداد حتی مطالبات علی الحساب  تیر ماه بعضی داروخانه ها را پرداخت کرده بودیم که با  اعتبارات جدید، مطالبات تیر را به شکل کامل و علی الحساب شهریور را هم پرداخت  کردیم.

 معاون سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه چرا مصداق مشخصی برای داروهای رایگان بیماران خاص مشخصی نشده است، توضیح داد: در این زمینه  فقط داروی بیماران خاص یعنی هموفیلی ، تالاسمی و دیالیزی رایگان است؛ چرا که دفترچه آنها از بقیه بیمه ها مجزا است، اما داروی بیماران صعب العلاج رایگان نیست. البته بحثی که وجود دارد این است که، گاه ممکن است برخی داروهای خارج از فهرست مورد نظر تفاهم نامه که مشمول بیمه نیست هم تجویز شود،که برای آن بیماران باید ما به التفاوت سقف رقم بیمه را بپردازند.

 در این زمینه دکتر دیناروند هم در پاسخ به تجویز داروهای خارج از فهرست از سوی بسیاری از پزشکان، گفت: در این زمینه چند دسته دارو وجود  دارد، داروهایی که در فهرست بیمه  ژنریک و با قیمتی پایین  هستند که به هر صورت از  سوی بیمه پرداخت می شود. در مواردی که دارو در فهرست بیمه قرار دارد، اما برند است هم اگر از تعهد بیمه بیشتر باشد، بیمار باید مابه التفاوت را بپردازد، اما درباره داروهایی که در فهرست بیمه نبوده و به شکل  رسمی در کشور وجود داشته و تولید می شود هیچ پوششی وجود ندارد؛ چرا که به هر روی نمی توان انتظار داشت که هر دارویی در کشور وجود دارد، 100 درصد از حمایت بیمه ای برخوردار باشد.

 به گفته دیناروند نمی توان انتظار داشت تا هر دارویی که در  کشور وجود دارد 100 درصد زیر پوشش بیمه برود، به عنوان نمونه برای بخشی از داروهای درمان بیماران سرطانی هم، داروهایی تجویز می شود که در فهرست جدید وجود نداشته و تک نسخه ای و با هزینه خود بیمار تامین می شود.

 وی با بیان اینکه وزارت بهداشت هیچ حرفی از رایگان شدن هیچ دارویی نزده است،  اذعان کرد: به جز داروی بیماران خاص درباره هیچ دارویی  مکانیزم حمایتی وجود ندارد،البته میانگین سالانه  سرانه دارویی در کشور 70 هزار تومان است که 30 هزار تومان آن را بیمه  ها می پردازند و این رقم چندان سنگین نیست مگر برای 5 درصد از افراد جامعه که 20 درصد هزینه های دارویی را به خود اختصاص می دهند و باید از آنها حمایت کرد.

دیناروند درباره این که چرا داروهای همین 5 درصد رایگان نمی شود؟ پاسخ داد:  البته رایگان کردن  تبعاتی دارد که شاید مهمترین آن بی ارزش شدن خدمتی باشد که بیماران دریافت می کنند ؛چرا که با پرداخت هزینه تا حدی رفتار مصرفی مردم هم کنترل خواهد شد، لذا باید هزینه های را تا  حدی برای بیماران صعب العلاج کاهش داد که برای آنها قابل تحمل باشد و پله بعدی یعنی همان رایگان شدن، کار بزرگی است که شاید چندان نجات دهنده هم نباشد.

 همچنین دکتر ادیب نیا در پاسخ به این که چرا بیمه ها معمولا تمایل به پوشش داروهای ارزان قیمت تر  را دارند، توضیح داد: پس از انقلاب اسلامی طرح ژنریک دارو در کشور اجرا شد و از هر نوع دارویی یک نوع ژرنریک وجود داشت و سازمان های بیمه گر هم براساس همان طرح ، فهرست داروهای زیر پوشش را اعلام کردند. هم اکنون 2 هزار  دارو زیر پوشش بیمه است که در بخش سرپایی 60 درصد هزینه این داروها از سوی بیمه پرداخت می شود پس از طرح تجاری داروها ورود داروها با برند مختلف به بازار، برای زیر پوشش بیمه بردن، تایید وزارت بهداشت ملاک عمل است و لذا  هیچ وقت قیمت پایین را برای زیر پوشش بردن داروها درنظر نمی گیرد.

قیمت تولید دارو اگر داخلی باشد و داروهای خارجی اگر در فهرست وزارت بهداشت باشد، تامین اجتماعی آنها را زیر پوشش می برد. معاون سازمان تامین اجتماعی با  اشاره به این که براساس برنامه پنجم باید راهنماهای بالینی تدوین شود، توضیح داد: در این صورت از نابسامانی در تجویز دارو جلوگیری خواهد شد؛ چرا که معمولا نوعی از برند دارویی خاص برای  پزشکان جا افتاده است و مثلا دارویی که یک ماه وارد بازار شده است را بهترین می دانند.

وی به عنوان نمونه درباره پوشش داروی سلسب توضیح داد: اگر این دارو را وزارت بهداشت درفهرست دارویی قرار دهد، ما آن را زیر پوشش می بریم.

 دکتر دیناروند هم در این زمینه با اظهار امیدواری نسبت به اجرای موفق کاهش قیمت دارو به مردم قول دادکه این طرح براساس تفاهم نامه اجرا شده و دولت بتواند متعهد بازگشت آرامش  به بازار دارو را محقق کند./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.