سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جای فرهنگ پذیرش "گردشگر" در کشور خالی است

در حالی که برخورد فرهنگی در درک اولیه گردشگر نسبت به رفتار کشور مقصد نقش موثری دارد بنا به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در برخی شهر های کشور هنوز فرهنگ پذیرش گردشگرخارجی و حتی گردشگر داخلی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدعلی نجفی معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه گردشگری در محل برج میلاد، با اشاره به ظرفیت و پتانسیل کشور در حوزه های مختلف از جمله در بخش گردشگری، گفت: ظرفیت های کشور در حوزه های گردشگری باستانی که رتبه 10 در دنیا را دارد، گردشگری طبیعی  که رتبه 5 در سطح جهان را به خود اختصاص داده است و پتانسیل گردشگری زیارتی شامل مرقد حضرت رضا(ع) و خواهر این بزرگوار، امامزاده ها، مساجد و مراکز دینی شکل گرفته در طول تاریخ که در دنیا رتبه بالایی را داریم اگر چه در جهان رتبه بندی در این خصوص وجود نداشته باشد، در نهایت این مراکز می تواند محل رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی به میزان وسیعتر از آنچه که تاکنون بوده باشد.

وی کشور را به واسطه گستردگی ظرفیت های گردشگری، قابل توجه خواند و افزود: ایران به لحاظ جاذبه های گردشگری پرتعداد در رده برترین کشور های جهان قرار می گیرد ولی به واسطه علل مختلف متاسفانه به جایگاه در شان کشور و ملت در بخش گردشگری ایجاد نشده است.
 
وی ادامه داد: بر اساس آمار بین المللی در سال 2012 بیش از 1 میلیارد و 75 میلیون نفر گردشگر از کشوری به غیر از کشور خودشان دیدار داشتند، این تعداد گردشگر خارجی بیش از 1 هزار میلیارد دلار در بخش گردشگری هزینه کردند که در این میان ایران سهم ناچیزی از درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در سال 2012 رشد بخش گردشگری 0.4 درصد بیش از رشد اقتصاد جهانی بوده، اظهار داشت: رشد گردشگری بیش از میانگین رشد اقتصادی نشانگر اهمیت این حوزه است، امروز گردشگری در جهان به عنوان کار تشریفاتی لوکس تلقی نمی شود و بخشی از زندگی فرهنگی مردم در دنیا شده است. 

وی افزود: گردشگری زمینه ساز ایجاد همگرایی در میان ملت ها و عامل برقراری صلح و تقویت روابط میان کشور ها است که اهمیت این صنعت را در سال های آتی دوچندان می سازد.
 
وی با اشاره به اینکه براساس پیش بینی ها رشد گردشگری بیش از میانگین رشد متوسط اقتصادی جهانی تا سال 2030 ادامه خواهد داشت، گفت: بایستی به بخش گردشگری بیشتر توجه شود و چراکه تاکنون آنچه سهم گردشگری کشورمان بوده، ناچیز و غیرقابل قبول است. 

وی گردشگری را ابزار موثر در حوزه دیپلماسی فرهنگی، عنوان کرد و افزود: تصویر ایران در ذهن مردم دنیا به خصوص در میان غربی ها تصویر غیرواقعی است و این واقعیت را در سفر کوتاه به آمریکا در بیان امریکایی ها و ایرانیان مقیم این کشور کاملا تجربه کردم.

وی ادامه داد: هنوز تصویر واقعی از ایران در امریکا ایجاد نشده که این امر موجبات نارضایتی ایرانیان مقیم این کشور را فراهم ساخته است.

وی افزود: در جامعه شناسی خاص رسانه ها در حوزه تصویر سازی، متاسفانه رقبا و دشمنان کشور پیشرفت کرده و آگاهانه برپایه روانشناسی آن چه که می خواهند از اشخاص و ملت ها می سازند ولی در کشور ما اقدام موثری در این راستا تاکنون صورت نگرفته است.

نجفی، در ادامه گردشگران خارجی را سفیر کشورمان دانست و اظهار داشت: اگر طرز برخورد با گردشگر درست باشد، رخداد ملاقات فرهنگی به طور واقعی در دوران اقامت گردشگر منجر به شکل گیری نگاه واقعی نسبت به تاریخ و فرهنگ کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری کشور بیش از کلیات باید به برنامه های اجرایی تمرکز شود، گفت: در راستای جذب گردشگر خارجی مشکل تقاضا در سایه جاذبه های تاریخی و طبیعی کشور وجود ندارد و  چالش اصلی در بخش عرضه است.
 
وی با تاکید بر سخنان رئیس جمهور در تقویت بخش گردشگری، گفت: بایستی در حوزه گردشگری کشور تحولی جدی ایجاد شود و در این راستا دستگاه های دولتی آمادگی کامل دارند.

وی با اشاره به همکاری دستگاه های دولتی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: با همکاری وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه در راستای تشکیل کمیته مشترک، مشکلات صدور ویزا برطرف و طرز رفتار با گردشگران خارجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و همچنین با تعامل و توافق با شهرداری و شورای شهر در ماه های آینده برنامه های مشترک اجرا خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود، با اشاره به پتانسیل های گردشگری تهران، افزود: متاسفانه تهران امروز به عنوان ترمینال گردشگری تلقی می شود و مکانی برای اعزام گردشگران به مناطق مختلف ایران شده است که امیدواریم تهران با وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی گردشگری، مقصد گردشگری شود. 

وی تاکید کرد: بافت تاریخی تهران مزاحم توسعه شهر تهران نیست و بلکه قطب جلب و جذب گردشگر خارجی به تهران است.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش در گردشگری نیازمند تلاش همه جانبه است، افزود: برخورد فرهنگی توام با مهربانی و در کل برداشت و درک اولیه نسبت به رفتار کشور مقصد برای گردشگر مهم است.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی بر آموزش برخورد با گردشگر از فرودگاه تا فرودگاه، تاکید کرد و گفت: ممکن است در لحظه آخر خروج گردشگر، برخورد فردی در گمرک، فرودگاه و ... که توجیه نبوده با گردشگر موجب شود که تمام شیرینی مدت اقامت در کشور در کام گردشگر تلخ گردد، فرهنگ پذیرش گردشگر خارجی و حتی گردشگر داخلی در برخی از شهر های کشور هنوز وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ پذیرش گردشگر خارجی برخورد با گردشگر در خصوص گردشگر داخلی در برخی مناطق هنوز وجود ندارد، افزود: شیوه برخورد صحیح بایستی در مورد پذیرش گردشگران داخلی نیز کاملا رعایت شود.

**گردشگری با اشتغال فامیلی رشد نمی کند

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ادامه بخش گردشگری را کم سواد خواند و افزود: افراد صاحب صلاحیت در کشور کم نیستند ولی متاسفانه جوانان متخصص در رشته گردشگری امروز یا بیکار و یا در حال فعالیت در بخش های غیر مرتبط هستند.

نجفي ادامه داد: با بهره برداری از نیروی متخصص سبب افزایش کارایی، بازده سرمایه گذاری خواهد شدو اشتغال فامیلی در مراکز گردشگری، اقامتی و ... به جای نیروهای متخصص و کارآمد موجب کاهش بازده سرمایه می شود و درنهایت بخش گردشگری کشور هم رشد نخواهد کرد.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: به کارگیری نیروی آموزش دیده و فرهنگ سازی پذیرش گردشگری بایستی در کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.
انتهای پیام/
برچسب ها: گردشگری ، جشنواره ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.