کمبود مراکز اقامتی و سکونتی در استان اردبیل به عنوان قطب گردشگری کشور بر هیچکس پوشیده نیست و به دلیل همین کمبود و نیز افزایش قیمتها و در عین حال عدم نظارت کافی، تابستان امسال تعداد مسافران چادرنشین در اردبیل رشد چشمگیری یافته بود.




به گزارش گروه استانها باشگاه خبر نگاران مسئولان میراث فرهنگی اردبیل تاکید دارند که در تابستان امسال بالغ بر پنج میلیون گردشگر ضمن بازدید از جاذبه های گردشگری، در این مراکز اقامت داشته اند. در حالیکه تعداد مراکز اقامتی استان متجاوز از 200 مورد نیست.

استان اردبیل چهارمین قطب گردشگری کشور و برخوردار از 37 منطقه نمونه گردشگری است که در سالهای اخیر نرخ مسافران و گردشگران آن به عنوان یکی از آمارهای مورد توجه دستگاه های مسئول با افت و خیز و کش و قوس های فراوان همراه بوده است.

بطوریکه این مهم موجب شده است که ارائه آمارهای قابل توجه از شکوفایی صنعت گردشگری در این منطقه در سالهای اخیر به یکباره مورد توجه تمامی دستگاهها قرار گرفته و از کارگروه های مرتبط تا غیر مرتبط، سخنان مسئولان استان و تاکیدات کارشناسان نقل محافل باشد.

با وجود تمامی تاکیدات تحلیل علمی و بررسی کارشناسی نشان می دهد علاوه بر اینکه نرخ مسافرت به استان به صورت غیر علمی محاسبه می شود، ظرفیت های اقامتی و رفاهی نیز کفاف افزایش تعداد مسافران را نمی دهد.

این مهم موجب شد در تابستان سال جاری به دلیل وضعیت مساعد آب و هوایی استان اردبیل شاهد خیل عظیم مسافرانی باشد که به دلیل نبود امکانات رفاهی مناسب شب های اقامت خود در اردبیل را در چادر سپری کردند.

محدویت مراکز اقامتی زمینه افزایش نرخ کرایه/ نظارت نمی شود

دو هزار تخت اقامتی در 200 مرکز اقامتی بخش قابل توجهی از تاکیدات مکرر مسئولان میراث فرهنگی در آمادگی اردبیل برای پذیرش مسافران را تشکیل می دهد.

با این وجود یک گردشگر در روز آخر اقامت خود در اردبیل به خبرنگار گفت: نه تنها قیمت مراکز اقامتی مناسب نیست بلکه به نظر می رسد نظارت برای یکدستی قیمت ها نیز وجود ندارد.

فرزاد رضایی تاکید کرد: با وجود اینکه در شهر سرعین هتل، هتل آپارتمان و مسافرخانه به تعداد قابل توجهی احداث شده اما گردشگران با نرخ کرایه های بسیار بالا بویژه در ایام شلوغی مواجه می شدند که از توان بسیاری از مسافران خارج بود.

وی با بیان اینکه به همین دلیل در دو روز اقامت خود مجبور به استفاده از چادر شده است، ادامه داد: بسیاری از مسافران ترجیح می دانند سردی هوا را به دلیل قیمت بالای هتل و آپارتمان تحمل کنند.

رضایی معتقد است محدود بودن مراکز اقامتی زمینه افزایش قیمت مراکز اقامتی را موجب شده و برخی هتلداران با سوءاستفاده از فضای موجود کرایه های بالا دریافت می کنند.

ضرورت پاکسازی روزانه آبهای گرم معدنی

وی علاوه بر این تاکید کرد: با وجود اینکه نرخ آبهای گرم معدنی به نسبت سال گذشته افزایش دارد، بهداشت محوطه و استخر شنا مطلوب نیست.

رضایی تاکید کرد: اغلب مسافران اردبیل برای استفاده از آبهای گرم معدنی به این شهر سفر می کنند و با این وجود نظافت آبهای معدنی رعایت نمی شود.

گلایه های این گردشگر در حالی است که استاندار اردبیل در جلسه شورای سلامت استان اردبیل در شهریور ماه سال جاری خواستار ارتقا بهداشت آبهای گرم معدنی شد.

اکبر نیکزاد با یادآوری افزایش تعرفه آبهای گرم معدنی تصریح کرد: در سال‌های گذشته برخی بهره‌برداران آب‌های گرم معدنی کوتاهی‌هایی در تامین بهداشت این آب‌هاداشته‌اند که امسال به دلیل افزایش تعرفه، هیچگونه قصوری در این زمینه پذیرفتنی نیست.

نیکزاد در این جلسه با تاکید به عزم مسئولان استان برای برخورد با خاطیان بهداشتی افزود: وقتی تعرفه استفاده از آب‌های گرم تا دو برابر افزایش یافته به همان نسبت باید وضعیت بهداشتی استخرهای آب گرم ارتقا یابد.

ضعف بهداشتی در طول تعطیلات در بسیاری از مواقع موجب می شود شهروندان اردبیلی زمان مراجعه خود به آبهای گرم را به بعد از زمان تعطیلات موکول کنند.

محدودیت امکانات در حین افزایش مدت ماندگاری

در حالی که مطابق نظر برخی مسافران تاکیدات استاندار در خصوص بهداشت آبهای گرم معدنی محقق نشده است، برخی دیگر از کمبود امکانات ضروری اولیه از جمله سرویس بهداشتی، آبخوری، حمام عمومی، سطل های زباله و کیوسک های اطلاع رسانی گلایه مندند.

این در حالی است که مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل در اظهارات اخیر خود از افزایش مدت ماندگاری مسافران از کمتر از یک روز به سه روز خبر داد.

یحیی نقی زاده با بیان اینکه پیش از این مدت اقامت کمتر از یک روز بود، ادامه داد: تلاش ستاد تسهیلات سفرهای تابستانی بر این است که مدت اقامت افزایش پیدا کند.

وی با تاکید به تاثیر شرایط جوی در افزایش مدت اقامت، افزود: در فاز دوم مسافرت های تابستانی سه میلیون گردشگر از استان اردبیل بازدید کرده اند.

نقی زاده اضافه کرد: در مقایسه آمار مسافرت های شهرستان ها بعد از شهرستان اردبیل، مشگین شهر با نزدیک به 500 هزار گردشگر رکورددار فاز دوم مسافرت های تابستانی است.

خواب های طلایی راهنمایان برای گردشگران

اما پیرو گفته های مدیر کل میراث فرهنگی استان شرایط جوی و مساعدت آب و هوا از جمله دلایل عمده افزایش اقامت ها بود. بطوریکه علاوه بر محدودیت و کمبود امکانات رفاهی، اطلاع رسانی، ارائه نقشه های گردشگری و مهمتر از همه راهنمایی مسافران از طریق کیوسک های راهنمای میراث فرهنگی استان در طول تعطیلات تابستان اجرا نشد به صورتیکه با مراجعه مکرر خبرنگار مهر به کیوسک های تعبیه شده در خروجی های شهر مشخص شد در طول تعطیلات تمامی کیوسک های راهنما نیز تعطیل بوده و عملا اطلاع رسانی نداشتند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل با اشاره به این مطلب کمبود اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی را از مشکلات توسعه توریسم استان برشمرد و افزود: در صورتی که زمینه اطلاع رسانی گسترده به ویژه با شیوه های جدید فراهم شود، آمار مسافرت ها به این استان افزایش خواهد یافت.

آمار علمی شمار گردشگران اردبیل ثبت نمی شود

نقی زاده با بیان اینکه به دلیل کمبود اعتبار و تجهیزات لازم آمار علمی تعداد گردشگران و مسافران اردبیل ثبت نمی شود، ادامه داد: ضروری است اعتبار لازم به منظور مطالعه آمار دقیق مسافران در اختیار این دستگاه اجرایی قرار گیرد.

این تناقضی است که در زمینه گردشگری استان و ثبت مسافران و گردشگران وجود دارد، از سویی مسئول مستقیم صنعت گردشگری استان به عدم وجود امکانات ثبت علمی گردشگران تاکید داشته و از سوی دیگر آمارهای گردشگری هر سال بدون پایه علمی، دارای رشد نشان داده می شود.

در سال گذشته مدت اقامت گردشگران در این استان از 1.5 روز به دو روز افزایش یافته و امسال این رقم سه روز اعلام می شود، باید توجه داشت که حتی در کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری با امکانات و شرایط مطلوب نیز مدت اقامت گردشگران طی یک سال 100 درصد رشد نداشته است.

کارشناسان معتقدند به منظور بهبود امکانات گردشگری و رفاهی اجرای طرح های فاقد مطالعه راه به جایی نخواهد برد و پیش از همه ضروری است آمار دقیق مسافرت ها به این استان و امکانات مراکز تفریحی، تاریخی و جغرافیایی طبیعی مورد تجوه مسافران مطالعه شود.

باید اشاره کرد که حتی اگر تاکیدات مسئولان و کارشناسان در بیان نظرات از همسویی کامل برخوردار باشد، اما نظر نهایی و قطعی از وضعیت امکانات گردشگری استان را باید از زبان خود گردشگران شنید، نظراتی که امسال نیز انتقادی و مناسب رتبه اردبیل در زمینه گردشگری نیست./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.