سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راز لبخند ظريف روحاني/ بازگشتي پيروزمندانه با "شيردال"

پي‌گيري‌هاي سفير فرهنگي ايران در سايه لبخندهاي ظريف رييس‌جمهور شير ايراني را به كشور بازگرداند.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، حاشيه‌هاي سفر رييس‌جمهور به نيويورك چنان در رسانه‌هاي جهاني بازتاب داشت و در صدر اخبار قرار گرفت كه شايد تحركات فرهنگي مسوولان ايراني در نيويورك از نظرها پنهان ماند. 

رايزني‌ها و جلساتي كه رييس سازمان ميراث فرهنگي كشور با مديران و مسوولان موزه‌ها و موسسات پژوهشي از جمله موزه متروپولين و موسسه شرق‌شناسي شيكاگو انجام داد براي ايران ثمرات بسيار مفيدي داشت كه نتايج آن به مرور زمان مشخص خواهد شد.



براساس اين گزارش؛ پيگيري‌ها و رايزني‌هاي محمدعلي نجفي براي بازگرداندن الواح هخامنشي از موسسه شرق‌شناسي شيكاگو هر چند فعلا به نتايج شفافي نرسيده و به مذاكرات بعدي موكول شده است اما يكي از مهمترين نتايج تلاش و پيگيري‌هاي سفير فرهنگي ايران كه در سايه لبخند مليح رييس‌جمهور و در كمال آرامش اتفاق افتاد، بازگرداندن «شير دال» هخامنشي از آمريكا بود.

«شير دال» مجسمه موجودي افسانه‌اي با تن شير و سر عقاب (دال) و گوش اسب است كه متعلق به قرن 7 پيش از ميلاد بوده و احتمالا از مناطق باستاني غرب ايران كشف شده و به صورت مخفيانه به آمريكا منتقل شده بود.

در سال 2003 ماموران آمريكايي اين اثر با ارزش را از يك قاچاقچي آثار باستاني در آمريكا كشف و ضبط كرده بودند. و درست در زماني كه هيئت ايراني قصد ترك نيويورك به مقصد تهران را داشتند اين "شير دال" پس از يك تماس تلفني، با چندين اسكورت تشريفاتي تحويل رييس جمهور ايران شد.

اين هديه نفيس اگر چه متعلق به ايران بوده و بايد به ايران بازگردانده مي‌شد اما تعاملات هيات ايران با همتايان خود و حسن‌نيتي كه جهانيان از نمايندگان ايران در نشست سازمان ملل ديدند باعث تغيير نگاه دنيا نسبت به ايران شد و آمريكاييان هم براي اينكه از غافله عقب نمانند با ارايه اين اثر تاريخي و فرهنگي به ايران، راه‌هاي ناهموار خود جهت مراودات بعدي و ارتباط با ايران را هموارتر كردند.

سياست هوشمندانه رييس‌جمهور در دفاع از حقوق ملت ايران با ديپلماسي گرم ظريف به همراه ديپلماسي فرهنگي نجفي، چهره‌اي جديد از ايران را به جهان ارايه داد كه بازگشتي پيروزمندانه با «شير دال» را به همراه داشت.

گزارش از رضا شوكتي.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۰۱:۳۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
درود بر شما
ایرانی
۱۹:۵۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
روحانی قهرمان خوش آمدی به میهن
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
سپاس از اين همه اقتدار. هماره سربلند و سرفراز باشيد