وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی – هنری جمهوری اسلامی ایران یکی از بارزترین مظاهر دیپلماسی فرهنگی در داخل و خارج از مرزهاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، علی جنتی دوشنبه شب در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در تالار صبا مشهد ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد امام رضا (ع) افزود: این جشنواره نقشی کم نظیر در عرصه فرهنگی داشته که دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری کمتر قادر به ایفای آن بوده اند.


وی در تشریح زمینه های برگزاری جشنواره امام رضا (ع) گفت: سالها قبل کاروانی که فرزند فاطمه الزهرا (س) را به همراه داشت با مدینه خداحافظی کرد و قدم در راه طولانی مرو گذاشت و این کاروان در هر کجا که قدم گذاشت انوارش همه جا را نورانی کرد و با چشمه جوشان علمش همگان را سیراب نمود.

او افزود: کاروان امام رضا (ع) با آمدنش عطر دوستی و عاشقی در فضا پراکند و امیدها را در دل زنده کرد و نهال پربار فرهنگ رضوی را در سرزمین ما ایران پاشاند و کشورمان را به قدوم مبارکش متبرک کردند.

وی بیان کرد: قرنها می گذرد و این نهال پاک به درخت تنومندی تبدیل شده که جشنواره امام رضا (ع) ثمره این درخت است و با تحفه هایی از فرهنگ و هنر و کاروانی از فرهیختگان و هنرمندان در یازدهمین سفر خویش پس از گذر از 21 استان و 75 کشور، امروز در کنار بارگاه امام رضا (ع) با جلال و جبروت رخت اقامت افکنده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت : تحفه های کاروان رضوی و جشنواره های فرهنگی بسیار پربار است به طوری که هزاران نویسنده، شاعر، هنرمند و نوآفرین در پناه و در جوار این جشنواره بالیدند و اینک در دهه کرامت خلعت عزت خویش را از آستان مقدس علی بن موسی الرضا دریافت می کنند.

جنتی افزود: فرهنگ رضوی دریای بیکرانی است که ساحل آرامش بخش آن می تواند پذیرای همه مردم ایران و مشتاقان این فرهنگ در سراسر جهان باشد.

وی بیان کرد: از برکات بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع) همین بس که همواره کانون وحدت و وفاق بوده است به طوری که همه اقشار، اقوام و مذاهب کشور همواره حول این کانون نور گرد آمده و از پرتو ملکوتی آن بهره برده اند و دست در دست هم یکدل و همراه شده اند.

او خاطر نشان کرد: وجود آستان مقدس احمد بن موسی شاهچراغ در شیراز، آستان مقدس کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) در قم و بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا در مشهد مدار جغرافیای وحدت و انسجام است که از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب ایران ادامه دارد.

جنتی گفت: مداری که از تناسخ عتبات عالیات تکمیل و موجب همبستگی آیینی و قومی در منطقه خاورمیانه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به استناد تاریخ، خورشید آستان رفاقت و عالم آل رسالت در گود مناظراتش بارها پشت مامون را به زمین رسوایی زد و با عصای دانش خویش به مصاف مارهای مکر فرعون زمان رفت.

وی گفت : دانشمندان غیرمسلمان بارها مقابل تخت پادشاهی امام رضا (ع) زانوی اعتراف و عدم به زمین زدند؛ مناظرات تاریخی آن حضرت که نباید از بعد وحدت آفرین آن در میان ادیان آسمانی غافل بود، ضمن اینکه این بعد به بین المللی شدن این جشنواره کمک فراوانی کرده است.

وی افزود: فرهنگ ایرانی همواره در سایه معارف اهل بیت (ع) و با همبستگی و وحدت تعالی یافته و به بار نشسته است و این رمز توفیق فرهنگ رضوی است که نهال 11 ساله جشنواره امام رضا (ع) را به درختی تمام قد و مثمر تبدیل کرده و تا امروز اهل فضل و فرهنگ در سایه آن مشعوف و به خلق آثار فاخر هنری مشغول بوده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از مهمترین برکات این جشنواره جمع شدن متولیان متعدد روضه فرهنگ و هنر حول محور فرهنگ رضوی است و این دستاوردی بزرگ و الگویی برتر برای همکاری دستگاه ها در دیگر رویدادهاست.

جنتی افزود: توسعه جشنهای مردمی دهه کرامت در همه شهرها و روستاها، برگزاری هفته های فرهنگی در سراسر کشور، خلق بیش از 873 هزار اثر فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی با رویکرد ترویج فرهنگ رضوی، ایجاد انسجام حول محور فاخر فرهنگ رضوی و شکل گیری جریان نیرومند فرهنگی و معنوی در عرصه های ملی و بین المللی با بهره گیری از برکات ولادت امام رضا (ع) تجلی یافته است.

او گفت: تردیدی نیست که جشنواره موفقی با این همه دستاوردهای دلنشین و رویدادی با چنین وسعت و عظمت و این همه مخاطب نیاز به حمایت بیشتر دارد که این حمایت از هم اکنون در طلیعه جشنواره دوازدهم آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: از همه کسانی که بنیانگذار این جشنواره بودند و همه آنان که در طول این سالها به شوق خدمت به آستان سلطان ملک پاسبان کوشش کرده اند تشکر می کنم، بویژه افرادی گمنامی که بی ادعا در گوشه و کنار کشور بار اصلی جشنواره را بر دوش داشتند.

انتهاي پيام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار