سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم توسعه صنايع فراوري و تکميلي سنگ آهن در استان يزد

يزد دومين استان معدني کشور است و سنگ آهن مهمترين ذخيره معدني اين استان به شمار مي رود .


  به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران بيش از يک سوم ذخاير سنگ آهن کشور در استان يزد واقع است اما سنگ آهن استخراج شده از معادن يزد با صرف هزينه هاي حمل و نقل بالا به خارج از اين استان صادر مي شود.
توسعه صنايع فراوري و تکميلي در جوار معادن سنگ آهن ، حلقه مفقوده بخش صنعت و معدن اين استان به شمار مي رود که اجراي آن صرفه جويي در هزينه ها و ايجاد فرصت هاي شغلي را به همراه  دارد.
معاونت معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد گفت: در سال 91 ، بيش از  32 ميليون تن سنگ آهن از معادن استان يزد استخراج شده است.
 ظهيري با اشاره به اين که ميزان استخراج سنگ آهن کشور در سال 91 ، 57 ميليون تن بوده است ، افزود : استان يزد با سهم 56 درصدي رتبه اول استخراج سنگ آهن را در کشور داشته است.
وي مهمترين معادن سنگ آهن استان يزد معدن چادرملو ، سه چاهون ، چغارت ، ميشدوان و چاه گز هستند.
 ظهيري با اشاره به اين که 23 معدن سنگ آهن در استان يزد  فعال است افزود : در مجموع 4004 نفر در اين معادن مشغول به کارند.
معاون بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد هم گفت : در سال 91 ، يک ميليون و 532 هزار تن سنگ آهن استخراجي از معادن يزد، به ارزش 138 ميليون دلار  به خارج از کشور صادر شد.
ارسلاني زاده با اشاره به اين که سنگ آهن از نظر ارزش در صدر کالاهاي صادراتي استان يزد قرار دارد افزود : کشورهاي چين و پاکستان مهمترين وارد کننده اين ماده معدني هستند.
کارشناس صنايع فولاد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد گفت : از مجموع سنگ آهن استخراجي ازمعادن استان يزد، ساليانه ، 19 ميليون و 790 هزار تن سنگ آهن در مجتمع معدني چادرملو و شرکت سنگ آهن مرکزي ايران به کنسانتره تبديل مي شود .
 وکيلي گفت: از هر يک و نيم واحد  سنگ آهن ، يک واحد محصول کنسانتره توليد مي شود.
وي همچنين گفت : واحدهاي گندله سازي يزد سالانه 3 ميليون و 485 هزار تن گندله توليد مي کنند و در اين واحدها سالانه 3 ميليون تن کنسانتره مصرف مي شود .
 وکيلي با اشاره به اين که حدود 4 و نيم تن سنگ آهن خام در اين استان به گندله که خوراک صنايع فولادي است تبديل مي شود، افزود: ميزان سنگ آهن فرآوري شده به صورت گندله در استان يزد ،کمتر از 15 درصد سنگ آهن استخراج شده از معادن اين استان است.
کارشناسان امور صنعتي و معدني  بر اين باورند که با توجه به ظرفيت هاي معدني اين استان ، توسعه صنايع فرآوري و پايين دستي معدني سنگ آهن ضروري است زيرا به اشتغالزايي و ارزش افزوده زيادي مي انجامد.
غني ترين معادن سنگ آهن يزد در شهرستان بافق واقع است و از اينرو بافق را شهر معدني ايران يا شهر سنگ آهن ايران مي نامند.
مهمترين معدن اين شهر معدن سنگ آهن چغارت است که به شرکت سنگ آهن مرکزي ايران مشهور است.
معاون معدني شرکت سنگ آهن مرکزي ايران گفت : معدن چغارت در ابتدا کوهي با ارتفاع 1286 متر از سطح دريا و يا 136 متر نسبت به سطح زمين بوده است .
از سال 1350 تاکنون 135 ميليون تن سنگ آهن از اين معدن استخراج شده است و در حال حاضر اين معدن به صورت گودالي با عمق 210 متر است .
محمدعلي رحيمي پور افزود: باقيمانده سنگ آهن در داخل اين معدن 35 ميليون تن است و حدود 30 ميليون تن هم در جوار اين معدن وجود دارد.
وي گفت: بيشترسنگ آهن استخراج شده از معادن بافق به کارخانجات ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان منتقل مي شود و همچنين مقداري از آن به کشورهاي چين و پاکستان صادر مي شود.
هم اکنون در شرکت سنگ آهن مرکزي ايران سالانه نزديک به هشت ميليون تن سنگ آهن استخراج مي شود که حدود سه ميليون تن آن دانه بندي شده و به کارخانه ذوب آهن اصفهان فرستاده مي شود و يا به چين صادر مي شود و مابقي درکارخانه فراوري چغارت تبديل به کنستانتره مي شود.
با توجه به اينکه نيمي از ذخيره سنگ آهن چغارت پر عيار و کم فسفر است ،اين سنگ آهن بدون هيچگونه فرايند کانه آرايي ، در کارخانه خردايش و دانه بندي چغارت دانه بندي و به واحدهاي توليد فولاد ارسال مي گردد.
شرکت معدني و صنعتي چادرملو هم يکي از مهمترين معادن استان يزد است که در شهرستان اردکان واقع است.
اين معدن در خرداد 1371 در دفتر ثبت شرکتهاي شهرستان يزد به ثبت رسيده است.
ظرفيت توليد کنسانتره اين واحد حدود 8 ميليون تن در سال است.
گسترش روز افزون نياز شرکت هاي فولادي جهان به مواد اوليه بخصوص سنگ آهن موجب شده تا سرمايه گذاري در بخش معادن سنگ آهن و توليد سنگ آهن دانه بندي شده و مواد فراوري شده اين ماده مثل کنسانتره و گندله بيشتر شود.
افزايش صادرات محصولات فولادي ، در عوض رشد صادرات مواد خامي مانند سنگ آهن ، ارزش افزوده بيشتري را به همراه خواهد داشت.
هم اكنون فروش هر تن سنگ آهن 60 درصد عيار حدود يك ميليون ريال است و در صورت فرآوري آن ارزش افزوده در حدود 10 برابر مي شود.
راه اندازي صنايع تبديلي و فرآوري جوارمعدني در استان يزد ،از جمله طرح کارخانه اگلومراسيون بافق با ظرفيت توليد سالانه 800 هزار تن و کارخانه گندله سازي بافق با ظرفيت سالانه 5 ميليون تن ، تدابيري است که مسئولان استان يزد براي رفع اين مشکل انديشيده اند.
راه اندازي صنايع تبديلي و واحدهاي فرآوري محصول در کنار معادن مزاياي ديگري از جمله کاهش ضايعات، کم شدن هزينه حمل ونقل و حفاظت بيشتر از منابع طبيعي را نيز به دنبال دارد.

برچسب ها: معدن ، یزد ، سنگ ، آهن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.