سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنوع روغن گیاهی را در سبد غذایی خود داشته باشيد

امروزه روغن گیاهی با نام‌‌های مختلفی مانند روغن کنجد، آفتابگردان، کتان وجود دارد اما باید توجه داشت از هر کدام از روغن‌ها در رژیم غذایی استفاده کنند.

دکتر میترا زراتی ،متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه به افراد توصیه می‌شود دو نوع روغن را برای استفاده در سبد غذایی خود قرار دهند. 

وی ادامه داد: یک روغن برای پخت و پز و دیگری برای سرخ کردن مورد استفاده قرار گیرد. 

زراتی افزود: امروزه روغن‌های گیاهی متفاوتی وجود دارد که با دانه‌های گیاهی متنوع تولید می‌شود و نام‌های گوناگونی دارد مانند روغن کنجد، هسته انگور، آفتابگردان، کانولا که از دانه‌های همین نام تشکیل شده است. 

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از روغن‌های گیاهی از نظر ترکیب و مقدار اسید چرب متفاوتند یک گروه دارای امگا 3 و گروه دیگر امگا 6 دارند و برخی دیگر مقدار مساوی از هر دو وجود دارد. 

وی عنوان کرد: دریافت امگا 3 در رژیم غذایی باعث می‌شود بدن و عروق التهاب کمتری داشته باشد و از تصلب شرائین کاسته شود. 

وی توصیه کرد: هرچند وقت یکبار نوع روغن مایع را تغییر دهند و در رژیم غذایی اسیدهای چرب متفاوت را قرار دهند. باید به این نکته توجه کرد که تمام روغن‌های گیاهی در مقادیر بالا افراد را چاق می‌کنند. 

زراتی تشریح کرد: امروزه تصور می‌کنند اگر به هر میزان روغن زیتون را روی سالاد و مواد غذایی مصرف کنند برای بدن خاصیت دارد ولی غافل از این هستند که مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون کالری زیادی به بدن وارد می‌کند و اگر دریافت کالری بیش از مقدار روزانه باشد فرد را دچار اضافه وزن می‌کند. 

وی متذکر شد: هر دو نوع روغن جامد و مایع چاق‌کننده هستند ولی تفاوت این دو نوع روغن در ترکیب آنها است. /ح


برچسب ها: روغن ، سالاد ، رژیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.