سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درمان اختلالات تغذیه ای ، نیازمند بهره مندی از مکمل ها

فوق تخصص روماتولوژی کودکان گفت : اختلالات تغذیه ای ناشی از وجود التهاب ، درمان طولانی با داروهای استروئیدی و نیز کم تحرکی ناشی از بیماری سبب بروز عوارضی می شود که نیاز به درمان با مکمل ها را ضروری می سازد .

دکتر وحید ضیایی فوق تخصص روماتولوژِی کودکان با بیان اینکه بیماریهای روماتولوژیک مجموع بیماریهای بافت هم بند هستند که به دلیل اختلال در سیستم ایمنی ایجاد می شوند به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت : در اکثر این بیماریها اتیولوژی مشخصی شناخته نشده و مجموعه ای از زمینه ژنتیکی و عوامل محیطی مسبب بیماری ها شناخته شده اند .

وی با اشاره به اینکه بررسی نقش مکمل ها در حوزه بیماریهای روماتولوژیک نیازمند توجه به دو موضوع عوامل پیشگیری کننده ایجاد بیماری و نقش مکمل ها در پیشگیری از عوارض بیماری و درمان طولانی مدت می باشد تصریح کرد :در مطالعات سالهای اخیر استرس های اکسیداتیو به عنوان یکی از عوامل بروز این بیماری ها از جمله هنوخ سوئن لاین پورپورا و التهاب مزمن مفصل جونان مطرح است به همین دلیل تاثیر برخی از مکمل ها به عنوان آنتی اکسیدان در پیشگیری از بیماری و یا جلوگیری از شدت بیماری مطرح می باشد .

رئیس مرکز تحقیقات طب ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد : مطالعات تجربی و بالینی نشان داده که مکمل روغن ماهی در رژیم غذایی ، سبب تعدیل پاسخ های امینی به ویژه در درگیریهای مفصلی شده و نیز شواهد اپیدمیولوژیک نشان می دهد که ارتباط معنی داری بین کمبود ویتامین  D و بروز بیماری های خود ایمنی وجود دارد .

وی با اشاره به اینکه وجود گیرنده ویتامین  D  در سلولهای سیستم ایمنی بدن موئد این موضوع است که ویتامین  D  می تواند خاصیت تنظیم ایمنی داشته باشد ادامه داد: عموما بیماریهای روماتولوژیک بیماری های مزمن با عودهای مکرر و طول درمان طولانی مدت هستند.

دکتر ضیایی با بیان اینکه مجموع عوامل اختلالات تغذیه ای ناشی از وجود التهاب ، درمان طولانی با داروهای استروئیدی و ایمونوساپرسیو و نیز کم تحرکی ناشی از بیماری سبب بروز عوارضی می شود که نیاز به درمان با مکمل ها را ضروری می سازد .

وی تصریح کرد : شناخته شده ترین عارضه در این بخش استئوپروزیس است که درمان با ویتامین  D  و کلسیم می تواند از بروز آن پیشگیری و یا آن را به تاخیر بیاندازد .

این فوق تخصص روماتولوژی کودکان در پایان با اشاره به اینکه از دیگر عوارض قابل پیشگیری با مکمل ها می توان به کوتاهی قد و اختلال رشد ، زخم های مخاطی و کم خونی های ناشی از بیماری و مصرف داروها اشاره نمود خاطرنشان کرد : در موارد بسیاری مصرف مکمل ها از بروز بیماریها پیشگیری می کند ./ح

برچسب ها: مکمل ، درمان ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.