قائم مقام معاون آموزشی – پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه 45 درصد وزشكاران ایرانی مصرف کننده مکمل ها بودند گفت : درحالی شیوع مصرف مکملهای غذایی در حال افزایش روز افزون است که دانسته های ما در مورد سلامتی و اثر بخشی آنها چندان نیست.

دکتر محمد حضوری ،مدیر پژوهش  و قائم مقام معاون آموزشی – پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه امروزه ورزشکاران مصرف مکملهای غذایی را به عنوان بخشی از برنامه تمرینی و رقابتی خود در نظر دارند به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت : بررسی های انجام شده مصرف مکملهای غذایی را در بین گروههای مختلف ورزشی از 40 تا 100 درصد گزارش کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اینکه یک بررسی نشان داد که حدود 45 درصد وزشكاران ایرانی مصرف کننده مکمل ها بودند تصریح کرد : درحالی شیوع مصرف مکملهای غذایی در حال افزایش روز افزون است که دانسته های ما در مورد سلامتی و اثر بخشی آنها چندان نیست و در طی سالیان اخیر بررسی اثرات مصرف مکملهای تغذیه ای در کانون توجه قرار گرفته است .

قائم مقام معاون آموزشی – پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد : یک ورزشکار قبل از اقدام به مصرف یک مکمل باید در مورد اثر بخشی ، سالم بودن ، قانونی و مجاز بودن آن مکمل تصمیم گیری نماید .

وی با تاکید به اینکه در حوزه اثر بخشی مکمل های غذایی مهمترین چالش حال حاضر ، انجام تحقیقات بر روی نمونه های مناسب و ورزشکاران نخبه است اظهار کرد : همین محدودیت موجب عدم دقت در تصمیم گیری می شود که برای ارزیابی سالم و بدون ضرر بودن مصرف یک مکمل ، ابتدا باید سلامت بدنی ورزشکار مورد ارزیابی قرار گیرد .

دکتر محمد حضوری ادامه داد : در خصوص بروز یا ایجاد عوارض نامطلوب ، میزان تجویزی یامقدار ماده موثره نقش بسیار مهمی ایفا میکند که در این حوزه میتوان به حساسیت های ویژه ای شامل پرهیز از مصرف برخی مکمل ها در کودکان و نوجوانان ، پرهیزها در ورزشکاران مبتلا به بیماریهای خاص و عوارض جانبی هر ترکیب باید به دقت پایش شوند.

وی با بیان اینکه در بحث اتخاذ تصمیم مناسب برای قانونی و مجاز بودن مکمل ، خلوص ترکیبات موثره و عدم آلودگی به ترکیبات ممنوعه در آن مکل ، اصل اساسی تصمیم گیری را تشکیل می دهد یادآور شد : امروزه خطر آلودگی مکمل های مصرف ورزشکاران به ترکیبات ممنوعه و دوپینگ به عنوان یک اصل نگران کننده مورد پذیرش ورزشکاران و مربیان می باشد .

مدیر پژوهش  و قائم مقام معاون آموزشی – پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه در یک بررسی که توسط کمیته بین المللی المپیک انجام شد ، 25 درصد مکمل ها به استروئیدها و 15 درصد به محرک های ممنوعه آلوده بودند گفت : این میزان آلودگی در مکمل های مجاز شناخته شده ودلیل آن آلودگی ناخواسته محصولات گزارش شده است .

وی در پایان خاطر نشان کرد : برای ارتقای شرایط مکمل های غذایی سه اصل تائید اثربخشی و سلامت مکمل های غذایی توسط اداره غذا و دارو ، تدوین استاندارهای اجباری و لازم الاجرا در خصوص تولید ، خلوص ، کیفیت ، بسته بندی و برچسب گذاری مکمل های غذایی و اجرای قوانین اجباری برای اعلام موارد مسمومیت و عوارض جانبی این فرآورده ها توصیه می شوند ./ ح
برچسب ها: دارو ، مکمل ، ورزشکاران ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار