سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طراحي نرم ‏افزار مدیریت چاه نفت برای نخستین بار در کشور

نرم افزار مديريت چاه چاه پارس، برای نخستین بار با بهره گيري از روش هاي نوين در کشور طراحي شد که می‏تواند یاری‏گر مدیران صنعت نفت در تصمیم‏گیری برای جبران افت تولید با استفاده از روش‏های چاه‏محور باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، یکی از دغدغه‏ های همیشگی مدیران واحدهای بهره‏ بردار صنایع بالادستی نفت گرفتن تصمیمات هوشمندانه و سریع برای انتخاب بهترین راه افزایش تولید یا مقابله با کاهش تولید است، از این رو تولید نرم‏ افزارهایی که بتوانند به نحوی گرفتن تصمیمات مدیریتی را تسهیل کنند و روند تصمیم‏ گیری را با پیشنهاد بهینه ‏ترین و کوتاه‏ترین راه‏ حل ‏های ممکن شتاب بخشند، همواره مدنظر پژوهشگران بوده است.
 
به کمک نرم ‏افزار مدیریت چاه پارس، که اخیرا در شورای عالی انفورماتیک کشور تایید شده است، مدیران می‏ توانند در مواقعی که بودجه یا امکانات در قیاس با نیازهای متعدد محدود باشند (مثلا امکان خرید دو پمپ برای صد چاه)، به‏ آسانی با اولویت‏ بندی راه‏ حل ‏ها براساس جدیدترین معیارهای علمی و انتخاب چاه ‏های هدف در کم‏ترین زمان ممکن، بهترین تصمیم را برای جبران کاهش تولید بگیرند.

تجربیات نشان می‏ دهد که تاکنون هیچ سازوکار مشخصی در مجموعه‏ های نفتی برای اولویت ‏بندی چاه ‏های مواجه با افت تولید وجود نداشته و تصمیمات مدیریتی با حضور کارشناسان و برگزاری جلسات متعدد و گاه طولانی برای انتخاب چاه هدف گرفته می‏ شوند، اما اکنون با توسعه این نرم‏افزار روند تصمیم ‏گیری مدیران آسان‏تر و سریع‏تر خواهد بود.
 
براساس مطالعات، مشکلات میادین نفتی را که به کاهش تولید منجر می ‏شوند می ‏توان به سه دسته عمده مشکلات مخزن، مشکلات مربوط به تاسیسات سطح ‏الارضی و  مشکلات مربوط به چاه تقسیم کرد؛ برای رفع مشکلات مخزن و جبران کاهش فشار می‏ توان از روش‏ هایی مانند مدل‏سازی و شبیه‏ سازی مخزن بهره گرفت و زمان لازم برای کسب نتیجه مطلوب ٣-٥ سال است.

گاهی می‏ توان با انجام تغییراتی در تاسیسات سطح ‏الارضی، بدون اصلاح چاه و مخزن، تولید را افزایش داد که مطالعه و تصحیح این تاسیسات نیز به ٢-٣ سال زمان نیاز دارد. اما افزایش تولید براساس روش‏ های چاه‏ محور (به معنای هر اقدامی که در چاه انجام و به حل مشکل کنونی و افزایش تولید آن منجر می‏ شود) شش ماه تا یک سال زمان می‏برد.
 
نرم‏افزار مدیریت چاه پارس، که برای نخستین بار با این ویژگی‏ها در ایران و در پژوهشگاه صنعت نفت توسعه می‏ یابد، می ‏تواند یاری‏گر مدیران صنعت نفت در تصمیم‏ گیری برای جبران افت تولید با استفاده از روش ‏های چاه‏ محور باشد.
 
استفاده از روش‏های تصمیم‏ گیری چندمعیاره مبنای اصلی طراحی این نرم ‏افزار است که برای انتخاب مناسب‏ ترین راه حل رفع مشکل چاه از بین چند راه حل به کار می ‏رود. از آنجا که روش‏ های تصمیم‏ گیری چندمعیاره نیازمند کسب نظر خبرگان‏ اند، برای تهیه این نرم‏ افزار سعی شده، علاوه بر بررسی مطالعات جهانی، نظرات کارشناسان شرکت‏ های تابعه شرکت ملی نفت ایران نیز لحاظ شوند.
 
سازوکار تصمیم‏ گیری به کمک نرم ‏افزار دو فاز دارد: در فاز اول براساس مشکل چاه، نرم ‏افزار راه حل‏ های رفع آن را اولویت‏ بندی می ‏کند و در فاز دوم، مثلا صد چاه از میادین مختلف یا مشابه که مشکل دارند و خروجی فاز اول برای آنها راه حلی مشابه بوده (مثلا پمپ) اولویت‏ بندی می‏ شوند.
 
نرم‏افزار به گونه ‏ای طراحی شده که مشکلات مرسوم چاه مانند تولید شن، آب و گاز، فرازآوری، تولید آسفالتین و رسوب اسکیل در آن طبقه ‏بندی شده‏ اند، بنابراین کاربر با توجه به داده ‏های ورودی یعنی اطلاعات چاه می ‏تواند راه حل‏ های اولویت‏ دار را برای رفع برخی از مشکلات چاه در خروجی نرم ‏افزار ببیند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: طراحی ، نرم افزار ، مدیریت ، چاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.