سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزايش سهم درآمدهاي نفتي در بودجه سال 92/ احداث پالايشگاه در خارج از كشور

در قانون بودجه سالجاري افزون بر 14.5 درصد صادرات، 14.5 درصد هم از كل توليد نفتي صرف تامين خوراك پالايشگاه ها و پتروشيمي ها و توسعه ميادين مشترك به عنوان سهم نفت از درآمدهاي نفتي در نظر گرفته شده است.

حسين اميري خامكاني؛ در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ظرفيت هاي بالقوه موجود در صنعت نفت و ضرورت استفاده بهينه از اين ظرفيت ها گفت: در سال هاي گذشته سهم نفت از درآمدهاي نفتي شامل 14.5 درصد از صادرات و مبلغي هم از خوراك پالايشگاه ها بود، اما در بودجه سال 1392، افزون بر 14.5 درصد صادرات، 14.5 درصد هم از كل توليد (خوراك پالايشگاه ها و پتروشيمي ها بويژه براي سرمايه گذاري در طرحهاي بالادست نفت و گاز همچنين توسعه ميادين مشترك) به نرخ سال 1392، سهم نفت از درآمدهاي نفتي است.

وي تاكيد كرد: اختصاص اين بودجه سبب مي شود كه انگيزه براي توسعه نفت در كشور افزايش يافته و مسئولان با توان بيشتر در اين زمينه فعاليت كنند.

نماينده مردم زرند تصريح كرد: هر چند بسياري از ميادين نفت و گاز موجود در كشور در مرحله خوبي از فرآيند توليد و توسعه قرار دارند، اما باز هم بايد به توسعه اين ميادين به ويژه ميادين مشترك، توجه بيشتري داشت و در افزايش سهم برداشت از آنها تلاش كرد.
 
اميري خامكاني خاطرنشان كرد: متاسفانه توجه اساسي دولت در اصلاح لايحه بودجه سال 92 بيشتر فروش اوراق مشاركت ارزي و ريالي است  بايد در خصوص سرمايه گذاري و توليد نفت در كشور تدابيري انديشيده شود.

وي با بيان اينكه كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي همواره در قوانين مختلف به ويژه قانون بودجه به صنعت نفت كشور توجه ويژه دارد، افزود: در قانون بودجه امسال، تاكيد مجلس به دولت، در اولويت قرار دادن ميادين مشترك بوده است.

اين عضو كميسيون انرژي افزود: در سال جاري به همت اعضاي كميسيون انرژي، سهم وزارت نفت از درآمدهاي نفتي نسبت به سال هاي گذشته افزايش يافته است.

عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه ايران توان ساخت پالايشگاهها در خارج از كشور را دارد افزود: احداث پالايشگاه ها در داخل و خارج علاوه بر صرفه اقتصادي و اشتغالزايي را نيز به دنبال دارد بنابراين كشور ما با داشتن ظرفيت خدمات فني و مهندسي مي تواند در كشورهاي خارجي اقدام به ساخت پالايشگاه كند.

وي خاطرنشان كرد: با حمايت بانك ها و ارائه تسهيلات به سرمايه گذاران داخلي مي توان بستر را براي پويايي اين صنعت هموار كرد.

اميري خامكاني اضافه كرد: در بودجه سالجاري يك ميليون 300 هزار بشكه براي توليد نفت خام، 240 هزار بشكه ميعانات گازي به قيمت 95 دلار در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به اينكه در سالجاري توليد نفت نسبت به سال گذشته افزايش داشته است اظهار اميدواري كرد كه با تعامل سازنده مجلس و دولت بتوان ضمن كمك به اين صنعت مادر، سرمايه گذاري در بخش بالادستي صنعت نفت را افزايش داد.

اميري خامكاني در پايان از اعلام آمادگي كميسيون انرژي مجلس براي برگزاري جلسات مشترك با مسئولان وزرات نفت براي بررسي مشكلات توسعه اي ميادين نفتي خبر داد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.