سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايران قلب تجاري منطقه براي مبادلات اقتصادي است

ايران يكي از امن‌ترين كشورهاي منطقه از لحاظ حمل و نقل و ترانزيت كالاست و مي‌تواند پل ارتباطي ميان آسياي ميانه كه با دريا ارتباطي ندارد با درياي آزاد باشد.

غلامرضا طاهري كارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: ايران قلب تجاري منطقه و داراي بهترين موقعيت جغرافيايي براي مبادلات اقتصادي از طريق دريا و زمين و هوايي است.  
 
وي گفت: در بحث موقعيت ترانزيتي ايران ساخت زيرساخت‌هاي مورد نياز براساس برنامه پيش‌بيني شده نبوده و در مبادلات زميني نيز نبودن مكانيزم خوب براي كالا از مشكلات اين بخش است.  
 
طاهري افزود: دولت با نگاه دقيق‌تر به حمل و نقل جاده‌اي و دريايي و ريلي و تسهيل در امور مبادلات مي‌تواند موجب رونق بيشتر در حمل و نقل كالا شود.  
 
اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه ايران امن‌ترين كشور از لحاظ حمل و نقل و ترانزيت كالاست، افزود: بهترين فرصت ترانزيت كالا را چابهار دارد. همچنين ايران مي‌تواند پل ارتباطي ميان كشورهاي آسياي ميانه كه به  دريا راه ندارند با درياي آزاد باشد.
 
وي تصريح كرد: در حال حاضر تنها از 25 درصد ظرفيت فعلي ترانزيت و حمل و نقل در كشور استفاده مي‌شود و 75 درصد ظرفيت بالفعل و بالقوه آن بلا استفاده است.
 
طاهري در ادامه افزود: وزارت راه و شهرسازي بايد برنامه جامع براي اتصاف راه‌ها و تقويت ناوگان هوايي،‌ريلي و دريايي را در دستور كار خود قرار دهد و به تقويت راهداري توجه مضاف كند.
 
وي همچنين يك فرودگاه اختصاصي جهت‌ حمل و نقل كالا و سوخت‌‌گيري هواپيماهاي باربري كشورهاي ديگر و شناسايي نقاط حادثه‌خيز در راه‌هاي كشور و نيز بيشتر كردن علائم راهنمايي و رانندگي در جاده‌ها و ايجاد بخشي مستقل مخصوص ترانزيت در وزارت مسكن و راهسازي را از راهكارهاي توسعه حمل و نقل كشور عنوان كرد.  
انتهاي پيام/  

برچسب ها: طاهری ، منطقه ، جغرافی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.