مديركل آموزش سازمان امور مالياتي در دومين نشست هم‌انديشي حقوق شهروندي مؤديان مالياتي كه صبح امروز در ساختمان شماره 3 قوه قضاييه برگزار شد در خصوص مزاياي اجراي ماليات بر ارزش افزوده گفت: شفاف‌سازي اقتصاد، حفظ حقوق مصرف‌كننده و حركت به سوي عدالت اقتصادي از مهمترين دستاوردهاي اجراي ماليات بر ارزش افزوده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، "حميدرضا يوسفي" يكي از سخنرانان دومين نشست هم‌انديشي حقوق شهروندي موديان مالياتي در خصوص ماليات بر ارزش افزوده اظهار داشت: ماليات بر ارزش افزوده ماليات جديدي است كه در 150 كشور دنيا اجرا مي‌شود و سبقه آن در كشور ما به سال 1366 برمي‌گردد.

وي افزود: بررسي ماليات بر ارزش افزوده به توصيه كارشناسان جهاني در سال 66 آغاز شد، اما به خاطر تقارن با دفاع مقدس از بررسي مجلس كنار گذاشته شد.

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي انواع ماليات را اينگونه برشمرد و گفت: ماليات بر مصرف يا همان ارزش افزوده، ماليات بر ثروت (كه لايحه اصلاحيه آن پيش‌بيني شده و در دستور كار قرار گرفته) و همچنين ماليات بر درآمد سه نوع ماليات در جهان هستند.

يوسفي ادامه داد: براي ماليات بر ارزش افزوده 30 الي 40 مزيت ذكر شده است به طوري كه شفافيت در مبادلات اقتصادي از برجسته‌ترين مزاياي آن است.

وي در خصوص مزيت‌هاي صدور فاكتور براساس قانون ماليات بر ارزش افزوده تصريح كرد: جلوگيري از فروش كالاهاي قاچاق به واسطه صدور فاكتور، امكان پيگيري شكايات به خاطر گران فروشي و عدم رعايت مواد قانوني ماليات بر ارزش افزوده از مزاياي اين قانون است.

مديركل آموزش سازمان امور مالياتي افزود: مصرف كنندگان بايد آگاه باشند كه مؤدي موظف است شماره عضويت خود در نظام ماليات بر ارزش افزوده را در مكاني قرار دهد، كه قابل رويت باشد.

وي ادامه داد: همچنين 17 دسته كالا و خدمات مشمول معافيت از اين قانون هستند كه اين كالاها جزو اقلام ضروري از قبيل نان، شير، گوشت، دارو، اقلام آموزشي، تجهيزات پزشكي و ... مي‌باشد.

يوسفي در پايان خاطر نشان كرد: شفاف سازي اقتصاد، حفظ حقوق مصرف‌كننده و حركت به سوي عدالت اقتصادي از مهمترين دستاوردهاي اجراي ماليات بر ارزش افزوده خواهد بود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.