سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از شهادت رییس مذهب جعفری (ع) تا حملهٔ مزدوران رژیم شاه به مدرسهٔ فیضیه

شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، وقوع زلزله وحشتناک در بویین زهرا، پایان یافتن کامل جنگ جهانی دوم، شهادت سردار "کاوه" فرمانده لشکر ویژه شهدا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 25 شوال 1434 هجری و 2 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان(148 ق)
حضرت امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان، در این روز به دست خلیفهٔ عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید. امام صادق(ع) به شیخ الائمه نیز معروف است زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار(ع) طولانی تر است. حضرت را در قبرستان بقیع در کنار پدر، جدّ و امام حسن مجتبی(ع) دفن کردند. آن امام به هنگام شهادت شصت و پنج سال داشته و مدت سی و چهار سال از امامت حضرتش می‌گذشت. در میان امامان معصوم(ع)، برای هیچ کدام همانند امام صادق(ع) فرصت و شرایط مساعدی پیش نیامد تا بتوانند در سطح وسیع به انقلاب فرهنگی بپردازند و با تشریح فرهنگ غنی و پُرمایهٔ اسلام، بر گسترش این دین آسمانی بیفزایند. ولی برای امام صادق(ع) این فرصت، در گیر و دار کشمکش‌ها و رودرویی بنی‌امیه و بنی‌عباس و جنگ قدرت به دست آمد.

آن بزرگمرد علم و عمل از این فرصت استفادهٔ کامل کرد و اسلام و فقهِ آن را از دیدگاه ائمهٔ اهل‌بیت(ع) معرفی نمود و با تربیت شاگردان بسیار و برجسته، حیات تازه‌ای به اسلام و مسلمین بخشید و فرهنگ ناب تشیّع را که از متن اسلام محمدی و علوی نشأت گرفته بود به جهانیان عرصه کرد. امام صادق(ع) به عنوان رییس مذهب جعفری حوزهٔ علمیهٔ اسلامی در سطح عمیق و وسیع تشکیل داده و علوم اسلامی را تدریس می‌نمود. در این حوزه، چهار هزار نفر به فراگیری علوم آل محمد(ص) می‌پرداخته و حضرت در این زمان، اسلام اصیل را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی‌امیه و بنی‌عباس آشکار ساخت.

وقوع زلزله وحشتناک در بویین زهرا و کشته شدن بیش از 25 هزار نفر (1341 ش)
مقارن ساعت یازده صبح روز یازدهم شهریور 1341، زلزله بسیار شدیدی بخش وسیعی از ایران را لرزاند که مرکز اصلی آن در بویین زهرا از توابع قزوین بود. در اثر این زلزله که در یک قرن اخیر در نوع خود منحصر به فرد به شمار می‌رفت، متجاوز از بیست و پنج هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز زخمی و بی خانمان شدند. در زلزله بویین زهرا که در سرزمینی به وسعت چهل هزار کیلومتر مربع روی داد، بیش از یکصد و ده روستا با خاک یکسان گردید.

انتخاب آیت اللَّه "مهدوی کنی" به نخست وزیری پس از شهادت رجایی و باهنر (1360 ش)
پس از انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر، شورای ریاست جمهوری وظیفه اداره کشور را به عهده گرفت. در این میان، حضرت امام خمینی(ره) تأکید کردند که جای نیروهای از دست رفته سریعاً پر شود و پست‌ها فاقد مسؤول نماند. لذا در همان ساعات اولیه پس از انفجار، مذاکره و مشاوره برای تعیین نخست وزیر آغاز شد. سرانجام پس از صحبت‌های طولانی، شورای موقت ریاست جمهوری، آیت‌اللَّه محمدرضا مهدوی کنی، وزیر کشور دولت شهید رجایی را به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد و ایشان با کسب 148 رأی از 179 رأی به نخست وزیری رسید. دوران نخست وزیری آیت‌اللَّه مهدوی کنی تا انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب آیت‌اللَّه خامنه‌ای در مهرماه آن سال به طول انجامید.

سخنرانی مهم آیت اللَّه "خامنه‌ای" در اجلاس سران عدم تعهد در زیمبابوه (1365 ش)
هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان عدم تعهد در هراره پایتخت زیمبابوه برگزار شد و حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای رییس وقت جمهوری اسلامی ایران در رأس هیئتی بلندپایه در این اجلاس شرکت کردند. ایشان در سخنرانی مهم خود در جمع سرانِ این جنبش، ضعف اراده در رهبران، ترس از رویارویی صریح با استکبار، تکیه بر کمک قدرت‌ها، باور نداشتن قدرت مردم و تکیه نکردن به آنان را مایه‌های اصلی انفعال و ضعف کشورهای جهان سوم و کمک اصلی به توسعه قدرت استکبار دانسته و نفس به وجود آمدن جنبش عدم تعهد را عصیان و طغیانِ کشورهای مستقل جهان سوم علیه نظام سلطه عنوان کردند. همچنین معظمٌ له در این سخنرانی، عمدتاً به ضعف‌های جنبش و علل این ضعف‌ها اشاره کرده و صریحاً اعلام نمودند که جنبش از وظیفه اصلی خود منحرف شده است. نطق تاریخی و پرمحتوای آیت‌اللَّه خامنه‌ای در این اجلاس، در واقع نقطه اوج تلاش ایران برای تحقق اصول اولیه نهضت به شمار می‌رفت.

حملهٔ مزدوران رژیم ستم شاهی پهلوی به مدرسهٔ فیضیه در قم(1383 ق)
همزمان با 25 شوال، سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) برابر با دوم فروردین سال 1342 ش، مجلس سوگواری از طرف حضرت آیت‌اللَّه گلپایگانی در مدرسهٔ فیضیهٔ قم برگزار شد. در این مراسم عدهٔ زیادی از مزدوران رژیم پهلوی با لباس کشاورزان و چماقداران ضمن برهم زدن سخنرانی، به ضرب و شتم طلاب پرداختند.

در این حملهٔ وحشیانه، ضمن اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، بر اثر پرتاب طلبه‌ها از طبقات فوقانی و پشت‌بامِ مدرسه، تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. این واقعه، به شدت از جانب امام خمینی(ره) محکوم شد و سخنرانی شدیدی علیه رژیم شاه ایراد فرمودند. رژیم با این عمل می‌خواست هم زَهره‌چشمی از روحانیت بگیرد و هم حوزه را در مقابل مردم قرار دهد. اما افشاگری‌های حضرت امام و وقایع پس از آن، رژیم پهلوی را رسوا ساخت.

وفات "احمد هروی" محدث و نویسندهٔ ایرانی(536 ق)
احمد هروی محدث و نویسندهٔ مسلمان ایرانی از مدرسین برجستهٔ مدرسهٔ نظامیه بلخ به شمار می‌رفت. معروف‌ترین شاگرد او که در محضرش پرورش یافت، رشید الدین وطواط، ادیب، شاعر و سخن‌سرای شهیر بلخ بود. هروی در سال 520 ق پس از مراسم حج به بغداد آمد و به درخواست گروهی از دانشمندان و نویسندگان این شهر به تدریس حدیث و ادبیات پرداخت.

آغاز قیام "اردشیر بابکان" سرسلسله پادشاهان ساسانی علیه اشکانیان (223م)
بر اثر انحطاط دولت مرکزی اشکانیان و ضعفی که به سبب جنگ‌های مکرر و طولانی آن با امپراتوری روم به این پادشاهی ایران وارد شده بود، اردشیر بابکان، یکی از امیران دست نشانده پارس، قدرتی به هم رسانید و بر ضد اردوان پنجم، بیست و هشتمین و آخرین پادشاه اشکانی سر به شورش برداشت. اردشیر پس از تسخیر کرمان و اصفهان، اردوان پنجم را در منطقه‌ای میان بهبهان و شوشتر در خوزستان فعلی شکست داد و وی را کشت. با قتل اردوان پنجم، اردشیر بابکان خود را شاه خواند و پس از استیلا بر تمامی ایران، سلسله پادشاهی ساسانیان را اعلام کرد. وی تمام شاهزادگان اشکانی را از دم تیغ گذراند و بدین ترتیب دولت اشکانی پس از 470سال حکومت، منقرض شد. با انقراض اشکانیان، حکومت ساسانیان آغاز شد که حدود 430 سال به طول انجامید. در دوره ساسانیان، آیین زرتشتی رسمیت یافت و آیین مزدک نیز پدید آمد. سلطنت ساسانیان، با ظهور اسلام و شکست سپاهِ ایران از لشگر اسلام و نیز پذیرش دین مبین اسلام توسط ایرانیان، خاتمه یافت و از آن پس، ایران، جزئی از قلمرو اسلام محسوب گردید.

تسلیم نهایی کشور ژاپن در برابر متفقین و پایان یافتن کامل جنگ جهانی دوم (1945م)
به دنبال حملات هوایی ژاپن به امریکا در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای امریکایی نیز به شدت به ژاپن و متصرفاتش حمله برده و تلفات سنگینی به ژاپن وارد آوردند. پس از مرگ روزولت رئیس جمهور امریکا که در آوریل 1945 اتفاق افتاد، معاونش هاری ترومن به ریاست جمهوری امریکا دست یافت و او بود که اجازه استفاده از بمب هسته‌ای را در جنگ علیه ژاپن صادر کرد. درنتیجه، در ششم و نهم اوت همان سال، دو بمب هسته‌ای بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی فرو ریخته شد. در اثر انفجار عظیم این دو بمب و تاثیرات تشعشعات رادیواکتیویته ناشی از انفجار آن‌ها، بیش از 200 هزار ژاپنی کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر مصدوم شدند و خسارات فراوانی به بار آمد.
در نهایت پس از آن که در هشتم مه، تمامی واحدهای آلمان در اروپا تسلیم شدند، در 14 اوت همان سال، ژاپن شکست خود را اعلام کرد و تسلیم بی‌قید و شرط را پذیرفت. با خاموش شدن آتش جنگ جهانی دوم، ژاپن نیز در دوم سپتامبر 1945م به طور کامل خود را تسلیم متفقین کرد و با این تسلیم جنگ در آسیا که از ژوئیه 1937م آغاز شده بود پس از هشت سال پایان یافت.پس از شکست ژاپن، متفقین به مدت هفت سال ژاپن را تحت اشغال خود داشتند. استعمال بمب هسته‌ای در ژاپن که به انهدام کامل دو شهر پرجمعیت ژاپن و کشتار فجیع صدها هزار نفر انجامید بزرگ‌ترین فاجعه بشری در طول جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید.


شهادت سردار "محمود کاوه" فرمانده لشکر ویژه شهدا (1365ش)
محمود کاوه در خرداد 1340 در مشهد به جهان گشود. پس از انقلاب و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عضویت در این نهاد مقدس رابرمی‌گزیند و پس از گذراندن دورهٔ آموزش، به عنوان مربی تاکتیک پادگان‌امام رضا انتخاب گردید. با شروع جنگ تحمیلی، وارد عرصهٔ نبرد با ضدانقلاب داخلی شده. با تشکیل تیپ ویژهٔ شهدا به عنوان مسؤول عملیات تیپ‌معرفی گردید و با تعیین‌مبلغ هنگفتی به عنوان جایزه برای به شهادت رساندن کاوه از سوی دشمن‌نام محمود کاوه، بر سر زبانها افتاد. با شهادت شهیدان کاظمی، گنجی‌زاده و بروجردی، سکان فرماندهی‌تیپ ویژهٔ شهدا در سال 1362 به او سپرده شد.

در همین سال علاوه بر نبرد با ضدانقلاب، اقدام به انجام عملیاتهای‌برون مرزی والفجر دو وسی و چهار نموده و مناطق مهمی از میهن اسلامی را آزادساخت. آخرین مجروحیت وی در تک حاج عمران بود که در یک نبرد تن به تن‌با دشمن بعثی ترکش نارنجک به سرش اصابت کرد. محمود کاوه در یازدهم شهریور ماه 1365 در سن 25 سالگی، هنگامی‌که به منظور تصرف ارتفاعات مهم 2519، پیشاپیش رزمندگان اسلام درحرکت بود، در اثر اصابت ترکش خمپاره، به فیض عظیم شهادت نایل آمد .

برخی از رخدادهای امروز
1666: حریق گسترده لندن موجب سوختن 13 هزار ساختمان در این شهر شد.
1898: تصرف مجدد سودان توسط نیروهای انگلیسی در جنگ «ام دورمان». ژنرال کیچنر در این جنگ نیروهای انگلیسی را فرماندهی می کرد.
1839: هنری جورج اقتصاددان امریکایی و مولف کتاب «پیشرفت و فقر» که در زمینه اصلاحات ارضی نظر داده است به دنیا آمد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.