سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبير كل كميسيون بين‌المللي يونسكو در ايران عنوان كرد:

ثبت 3 اثر از مشاهير ايران در يونسكو/جهاني شدن آثار ايران موجب تبادل فرهنگ و آگاهي ميان كشورها مي شود

"محمدرضا سعيدآبادي" با اشاره به ثبت سه تن از مشاهير ايراني در سازمان بين‌المللي يونسكو، گفت: ثبت اين آثار در ليست جهاني يونسكو موجب تبادل فرهنگ و آگاهي ميان كشورها مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، حاضر در مراسم معرفي و ثبت 3 تن از مشاهير ايران در سازمان بين‌المللي يونسكو كه با حضور "محمدرضا سعيدآبادي" دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران ، دكتر "پاكت چي" از بزرگان مركز دايرة المعارف اسلامي، دكتر "مستكين" مدير بخش فرهنگ كميسيون ملي يونسكو و استاد "درويشي" از بزرگان حوزه موسيقي تشكيل شد، "محمدرضا سعيدآبادي" دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران گفت: سازمان يونسكو مكانيزم‌ها و بسترهاي مختلفي را براي معرفي دستاوردهاي تمدن بشري به حوزه جهاني از قبيل ثبت ميراث فرهنگي، ثبت ميراث طبيعي، ثبت ميراث مكتوب يا حافظه جهاني و ثبت ميراث معنوي ناملموس را در اختيار همه كشورها مي‌گذارد.



وي ادامه داد: اينها از بسترها و مكانيزم‌هايي است كه يونسكو به دنبال اين است كه خدمتي كه اين آثار يا مبدعان اين آثار در حوزه‌هاي مختلف به تمدن بشري عرضه كرده را از اين طريق به ثبت رسانده و به جهان معرفي كند كه اين جريان موجب تبادل فرهنگ و آگاهي ميان كشورها مي‌شود.

وي افزود: دستاوردهاي امروز بشريت مديون يك تمدن و يا مجموعه‌اي از كشورها نيست بلكه دستاوردهايي در حوزه‌هاي مختلف و مديون تمدن‌ كشورهاي مختلف به ويژه مشرق زمين است.

"سعيد آبادي" تصريح كرد: اين بسترهاي مذكور و موردنظر در ثبت آثار سازمان بين‌المللي يونسكو راهي است براي آشنايي بين كشورها و چگونگي شناخت و دستيابي به تمدن كشورهاي گوناگون است كه يونسكو ايجاد مي‌كند.

يكي از اين بسترها، مشاهير و مناسبت‌هاي كشورهاي مختلف است كه مي‌تواند با مراحل و معيارهايي كه وجود دارد در ليست آثار ثبتي سازمان ملي يونسكو قرار گيرد به طوريكه اين آثار هر دوسالانه در ليست جهاني يونسكو قرار مي‌گيرد. 

 
دبير كل كميسيون بين‌المللي يونسكو  در ايران با توجه به معيارهاي سازمان ملي يونسكو در ثبت آثار در ليست خود عنوان كرد: مشاهير و مناسبت‌هاي پيشنهادي به نوعي بايد با ايده‌آلهاي يونسكو از قبيل حوزه پنجگانه علوم طبيعي، علوم فرهنگي، علوم انساني،‌ علوم اجتماعي و ارتباطات و مواردي چون صلح، تقارب، آموزش و پايداري ارتباط داشته باشد و تاكنون 27 شخصيت و مناسبت ايراني در ثبت جهاني يونسكو قرار گرفته است. 

"سعيد آبادي" با ارائه توضيحاتي بيشتر عنوان كرد: سازمان بين‌المللي يونسكو براساس مناسبت‌هاي مانند استقلال كشور يا مناسبت‌هاي نظامي آثار را در ليست خود قرار نمي‌دهد بلكه با توجه به معيارهاي محتوايي و شكلي هر كشور به مناسبتهاي مشاهير آن كشور آثار را به ثبت جهاني مي‌رساند .

وي يادآور شد: در سالهاي اخير با توجه به آمار و ارقام ارائه شده از كشورهاي جهان در ليست يونسكو در ميان 197 كشور جهان ايران در رده 5 قرار دارد و اين برگرفته از تلاش‌هاي ويژه جمهوري اسلامي ايران و مسئوليتي كه مسئوليت معرفي اين مشاهير را دارند به طوري كه در سالهاي 2012 و 2013 ميلادي 4 اثر از مشاهير ايران در ليست جهاني يونسكو ثبت و براي سال‌هاي 2014 و 2015 ميلادي 5 اثر به سازمان بين المللي يونسكو معرفي شد كه از اين 56 اثر 3 اثر مورد قبول و در ليست يونسكو قرار گرفته است.

وي با اشاره به 3 اثر ثبت شده در يونسكو خاطرنشان كرد: اين آثار عبارتند از:
1-هشتصدمين سال زندگي "نجم‌الدين كبري"(عارف بزرگ اخلاق و عرفان)
2- هشتصدمين سال تولد "فخرالدين عراقي" (شاعر و اديب پرآوازه‌ي ايراني)
3- ششصدمين سال زندگي فعال "عبدالقادر مراغه‌اي"( اولين رديف نويس موسيقي ايراني)

*هم اكنون در حال مكاتبه و تامين نظر يونسكو براي ثبت دو اثر ديگر هستيم

"سعيدآبادي" با ذكر دو اثر پيشنهادي ديگر تصريح كرد: دو اثر ديگر عبارتند از :
1- صد و پنجاهمين سال وفات "شيخ مرتضي انصاري" (دانشمند بزرگ جهان تشيع)

2- هفتصدمين سال تولد "ميرسيد علي همداني" (شاعر و عارف بزرگ ايراني) به صورت مشترك با هندوستان و تاجيكستان كه اين دو شخصيت بنا به دلايل مختلف هنوز از سوي سازمان بين المللي يونسكو پذيرفته نشده و هم اكنون در حال تكميل مكاتبه و تامين نظر در مطالب درخواستي يونسكو هستيم.

*مشاهير هر كشور منبعي براي اشاعه فرهنگي آن كشور است

در ادامه "عبدالمهدي مستكين" مدير بخش فرهنگي كميسيون ملي يونسكو با ارائه توضيحاتي در اين خصوص اظهار داشت: دو بحث ساختار فيزيكي مرزها و حوزه‌هاي تمدن ايران زمين در اين راستا مطرح است يك بحث مهم در ثبت مشاهير ايران به جهت گستردگي و پراكنش شخصيت‌هاي ايراني و قرار گرفتن مرقد اين عزيزان در اطراف و اكناف ايران است.
وي ادامه داد: خيلي از كشورها به جهت رقابت جدي كه در حوزه فرهنگ شكل گرفته تلاش مي‌كنند تا آثار خود را در يونسكو ثبت و جهاني كنند و به طور طبيعي هر كشوري سعي دارد كه مشاهير را براي خود حفظ كند و اين به دين علت است كه مشاهير به هر كشور منبعي براي اشاعه فرهنگي آن كشور محسوب مي‌شود.

"مستكين" عنوان كرد: ما در پيشنهاد اين آثار به سازمان بين المللي يونسكو نگاه مان را معطوف شخصيت‌هاي نزديك به هم كرديم و رويكرد اصلي كميسيون بين المللي يونسكو تاكيد بر مشاهيري است كه در اطراف ايران است.

وي همچنين بيان كرد: تلاش ما بر ان است كه پيرامون شخصيت هايي كه ثبت جهاني شده پي‌گيري ويژه اي انجام دهيم و با توجه به اينكه ارگان‌ها و نهادهاي موجود به دليل نداشتن تخصص در بحث مشاهير نتوانستند به ما كمك كنند ما با برقراري ارتباط با بزرگان داراي تخصص و فرا اداري تنوانستيم اين نقيصه را برطرف كنيم.

* موسيقي ايران داراي شناسنامه شد

وي در پايان با اشاره به موضوع مهم ثبت اثر "عبدالقادر مراغه‌اي" و تلاش هاي ويژه براي ثبت اين اثر عنوان كرد: با تلاش‌هاي ويژه اي كه استاد "درويشي" و بقيه اين دوستان در ثبت اين اثر انجام دادند موفق به ثبت آن در سازمان ملي يونسكو به نام كشور خودمان شديم.

* منطقه ای بدون آثار از عوامل پذیرش ثبت در یونسکو

پس از آن احمد پاکت چی عضو وابسته دانشکده مطالعات جهان و عضو شورایعالی مرکز دایرة المعارف انقلاب اسلامی بیان کرد: وقتی بحث یونسکو مطرح می شود لازم است مراقبت های زیادی را در حوزه فرهنگ و آثار فرهنگی کشورمان داشته باشیم.


وی با اشاره به یک توضیح فرهنگی عنوان کرد: گشتن به دنبال موارد و شخصیت های تاریخی صرفا نمی تواند ویترینی باشد، بلکه اگر ما در فضای ارتباطی انسانها به دنبال نوع تبادل و تعامل فرهنگی بین آنها باشیم، به مباحث مفیدتر و عام تری دست پیدا می کنیم و باید گفت که انسانها در ارتباط با یکدیگر است که فرهنگ را می سازند.


پاکتچی خاطرنشان کرد: برای ما رجوع به گذشته و حال همه انسانها از حیث فرهنگی محترم است، ولی وقتی ما به دنبال این هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی را بررسی کنیم، باید به دنبال افرادی باشیم که آثاری از خود برجای گذاشته اند و به همین خاطر است که روی عده خاصی دست می گذاریم، زیرا این افراد چراغ هایی به عنوان مشاهیر هستند که اگر نتوانیم آنها را پیگیری و بررسی کنیم، در واقع فرهنگ و پیشینه خودمان را نشناخته و نادیده گرفته ایم.


وی با اشاره به واژه مرده پرستی یا شخصیت پرستی اظهار داشت: ما باید در انتخاب و بررسی مشاهیر به نوعی واقع بینانه و فرهنگی به موضوع نگاه کنیم، به طوری که دراین بررسی ها کنش های اجتماعی مذکور و نوشته های منطقه ای آنها در دنیا را مورد توجه قرار دهیم، بنابراین این بررسی ها نگاه به شخصیت فردی یک نفر نیست و جامع الاطراف نگاه کردن به یک شخصیت است.


عضو مرکز دایرة المعارف انقلاب اسلامی همچنین بیان کرد: یکی از وجوهی که این سه شخصیت انتخاب شدند، ارتباط وسیعی است که در پهنه جغرافیایی داشته اند و لازم به ذکر است که یونسکو در پذیرفتن آثار به منطقه ای بودن آثار توجه زیادی دارد، نه محلی بودن آن.


در پایان استاد درویشی از برجستگان موسیقی و ترانه سرایان کشور درخصوص شخصیت عبدالقادر مراغه ای اولین ردیف نویس موسیقی ایران (یکی از سه شخصیت ثبت شده در یونسکو) عنوان کرد: عبدالقادر ابن غیبی حافظن مراغه ای که پسر غیبی و حافظ قرآن و اهل مراغه است، از برجسته ترین موسیقیدانان و مصنف اوایل قرن هشتم و نهم هجری قمری است.


وی ادامه داد: او نظریه پرداز و آهنگساز زبردستی بود و از او سررساله ای به نام های مقاصد الحان، جامع الحان و شرح الادوار صفي الدين اورموي وجود دارد.


وی با اشاره به کنزالالحان یکی دیگر از شرح های این شخصیت بزرگ گفت: کنزالحان یکی دیگر از شرح های عبدالقادر مراغه ای که در جامع الالحان و مقاصد الالحان بارها به آن اشاره کرده و گفته: ترانه های من در کنزالالحان است که مفقود شده است.


درویشی در پایان عنوان کرد: با توجه به اینکه کشورهای دیگر در ثبت آثار این شخصیت برجسته عنوان میراث کشورمان در یونسکو توجه ویژه ای داشته اند، ما سعی کرده ایم با پیگیری های ویژه این شخصیت برجسته را که یک شخصیت ایرانی است به نام کشور خودمان در سازمان ملی یونسکو ثبت کنیم./ي2






تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.