سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آتيلا پسياني در نشست خبري نمايش "عرق خورشيد اشك ماه" اعلام كرد:

جولان اسب ها روي صحنه تئاتر

اسب ها در نمايش "عرق خورشيد اشك ماه" به روي صحنه تئاتر مي آيند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران نشست نمايش "عرق خورشيد اشك ماه" با حضور "آتيلا پسياني" كارگردان و "چرم شير" نويسنده نمايش در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.




آتيلا پسياني كارگردان نمايش‌ "عرق خورشيد اشك ماه" ابتداي نشست با اشاره به برداشت اين نمايش از نمايشنامه "يغماي باشكوه خورشيد" عنوان كرد.

نمايش "عرق خورشيد اشك ماه" برداشتي يا نيم نگاهي از نمايشنامه "يغماي با شكوه خورشيد" اثر پيتر شيفر و ترجمه محمد حفاظي است.

وي ادامه داد: از نمايشنامه "يغماي باشكوه خورشيد" فقط نيم نگاهي به واقعه تاريخي آن كرديم و در متن نمايش "عرق خورشيد اشك ماه" آن را به كار برديم.

پسياني تصريح كرد: تمرين را از امشب شروع كرديم و فرصت كمي دوم براي تمرين داريم چرا كه از 7 مهرماه اجرا شروع مي شود  البته قبل از اجراي يك اجراي صفر براي اصحاب رسانه مطبوعات و منتقدان هم خواهيم داشت.

وي در  ادامه در خصوص عوامل نمايش "عرق خورشيد اشك ماه" عنوان كرد: رضا كيانيان ، عليرضا خمسه ، خسرو پسياني از بازيگران نمايشي بوده همچنين اميرحسين دواني دستيار كارگردان و رضا بوران راماتوژ نمايش هستند.

پسياني از حضور 20 كودك در اين نمايش خبر داد و گفت: قرار است 20 كودك در اين نمايش اجرا كند اما صحبت در مورد چگونگي حضور آنها در نمايش از رمز و رازهاي شيرين نمايش "عرق خورشيد اشك ماه" است.

وي افزود:  در نظر داريم بررسي صحنه از اسب به عنوان اسب يكي از شخصيتهاي نمايش استفاده كنيم و اكنون در حال بررسي امكانات موقعيتي، فني و مسيرهاي راه براي ورود اين اسب هستيم. چرا كه حضور حيوان بزرگي روي صحنه تئاتر نيازمند امكاناتي است اما سعي مي كنيم با كمترين ميزان خطا اين كار را انجام دهيم.

پسياني در پاسخ به سوال خبرنگار مبني بر حمايت مسئولان از نمايش "عرق خورشيد اشك ماه" گفت: ما هيچ گونه حمايتي نمي شويم و فقط فروش بليط سرمايه كار است و حتي 20 درصد از فروش بليط هم به مركز هنرهاي نمايشي داده مي شود.


وي در خصوص استفاده از 20 كودك در نمايش خود اظهار داشت: ركسانا مهرافزون با تيمي از بچه ها كار تئاتر انجام مي‌داد و از من براي ديدن آن كار  دعوت كردم و از همان موقع فكر حضور بچه ها در نمايش به ذهنم رسيد و تصميم گرفتم از 20 كودك در نمايش خود استفاده كنم.

پسياني در خصوص به اجرا نرفتن صد سال تنهايي بيان كرد: اين نمايشنامه دو بار از جشنواره فجر رد شد و مدير وقت تئاتر شهر به دليل رد شدن نمايشنامه اجازه اجراي آن را نداد و در نتيجه با وجود پيگيري هاي كه كردم اين نمايش به اجرا نرفت.

در ادامه نشست خبري نمايش "عرق خورشيد اشك ماه" محمد چرم شيري نويسنده نمايش در خصوص نمايشنامه گفت: در واقع اين نمايشنامه قبل از انقلاب به چاپ رسيد و چاپ دوم ‌آن بعد از انقلاب بود متن آن در خصوص هجوم اسپانيايي ها به كشور پرو است موضوع خواندني و جذابي دارد و اولين بار توسط آتيلا پسياني به من پيشنهاد شد و من هم كار را آغاز كردم.

وي ادامه داد: كار معمولي كه با پسياني داشتيم گفتگو در خصوص متن بود و نمايشنامه در مسير آ‌رام به آن هدفي كه مي‌خواستيم رسيديم البته ما در نظر داشتيم دو شخصيت در نمايش داشته باشيم اما طي گفتگوهايمان قرار شد كاراكترهاي ديگري هم به متن افزوده شود.

چرم شيري تصريح كرد: نويسنده ارباب نمايش نيست و عوامل كار همچنين كساني كه اجرا مي‌كنند وارد نمايشنامه مي شوند.

وي افزود: بعد از دو ماه كار فشرده كه من و پسياني بر روي متن داشتيم و از اصلاحاتي كه خورده شد در مجموع نمايشنامه كامل شد.

چرم شيري بيان كرد: اين كار نمايشنامه اي داشت كه صحنه هاي متفاوتي از ابتدا، وسط و انتها در نتيجه ا ين چنين مت هايي به مصالح بيشتري نياز دارد كه من در اختيار كارگردان بگذارم تا كارگردان بتواند با مصالح بيشتر و دقيق تر كار كند.

وي خاطرنشان كرد: من به عنوان نويسنده تلاشم را مي‌كنم تا نوشته مكتوبم را در  اجرا ببينم اما  اجرا حرف نهايي را مي‌زند./ص

 


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.