سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ تعریفی از دین استوار و قیّم

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۳۰ سوره روم
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ.
پس روی خود را با گرایش تمام به حق به سوی این دین کن با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خدای تغییرپذیر نیست این است همان دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.


و اگر گاه وبیگاه کسانی افرادی از نوع بشر را خدا یا فرزند خدا خوانده اند اگر چه به معنی ظاهر خطاست اما علتِ نامگذاری، مشابهت بوده است میان آن فرد و پروردگار عالم، چنانکه حضرت عیسی تمام وجودش محبت بود و روح و روحانیت داشت و مرده زنده می کرد و بیماران را شفا می بخشید و اینها پاره ای از صفات خداست.

بنابراین دین قیم و استوار و درست همان دینی است که برپایۀ فطرت مشترک انسان و خداوند استوار است و اینکه پیامبر فرمود هر چه شریعت بدان حکم می کند عقل نیز می پذیرد (کلُّ ما حکمَ به الشرع حکم به العقل) به همین خاطر است.

زیرا عقل نام عمومی همۀ امتیازات فطری ماست. عقل است که هم ادراک کلیات می کند و هم در مقام وهم و خیال، معانی و صور جزئیه را می فهمد و هم در مرتبۀ احساس، تمیز مفید و مضر و خوش و ناخوش می دهد.



و اینکه هم در مرتبۀ قلب عشق می ورزد و هم به نام وجدان، حافظ انسانیت و شرافت ماست و ما را به کمترین قدمی که از راه فطرت دور شویم ملامت می کند و آن عقل که گفته اند غیر از عشق است، اصطلاح دیگری است که فقط به مرتبۀ خاصی از عقل اشاره دارد البته آن نیز از مراتب عقل آدمی است اما عقل در آن معنی محدود نیست.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.