سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پورنبي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

بررسي ضوابط حقوقي مرخصي‌هاي اضطراري زندانيان

مديركل حوزه رياست سازمان زندان‌ها و روابط عمومي درباره ضوابط حقوقي اعطاي مرخصي‌هاي اضطراري گفت: اين مرخصي‌هادر صورت فوت اقوام درجه يک زنداني با ارائه مدارك مربوطه به شرط رفتار مناسب در زندان و همچنين عدم وجود منع در اعطاي مرخصي، پس از دريافت وثيقه مناسب از طريق مرجع قضايي به ميزان لازم به زنداني تعلق مي‌گيرد كه معمولا از سه تا پنج روز است.

"محمد پورنبي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره انواع مرخصي زندانيان اظهار داشت: يك بخش از مرخصي‌ها، مرخصي‌هاي اضطراري است و در صورت فوت اقوام درجه يک زنداني با ارائه مدارك مربوطه به وي اعطا مي‌شود.

وي افزود: به شرط آنکه شخص رفتار مناسبي در زندان از خود نشان داده و منعي در ارتباط با اعطاي مرخصي وجود نداشته باشد، پس از دريافت وثيقه مناسب از طريق مرجع قضايي مرخصي اضطراري به ميزان لازم به زنداني تعلق مي‌گيرد كه معمولا از سه تا پنج روز است.

مديركل حوزه رياست سازمان زندان‌ها با اشاره به مرخصي‌هاي اخير زندانيان در ماه مبارك رمضان تصريح كرد: اين مرخصي‌ها براساس بخشنامه آيت الله آملي لاريجاني رياست محترم قوه قضاييه صورت گرفته است.

وي ادامه داد: اين مرخصي‌ها به مناسبت شبهاي قدر در ماه مبارك رمضان به مدت 15 روز اعطا شد كه البته قابل تمديد هم بود.

پورنبي افزود: مرخصي ماه مبارك رمضان به تعداد زيادي از زندانياني كه جرائم مالي داشته و از لحاظ وضعيت رفتار در زندان مشكلي نداشته‌اند، تعلق گرفت.

مديركل حوزه رياست سازمان زندان‌ها در خصوص اين مرخصي‌ها اظهار داشت: پيشنهاد آن به منظور استفاده بيشتر زندانيان از معنويت شبهاي قدر و ايام ماه مبارك ارائه مي‌شود و معمولا بخشنامه آن توسط رياست محترم قوه قضاييه صادر و به زندان‌ها ابلاغ مي‌شود.

وي ادامه داد: زندان‌ها با هماهنگي‌اي كه با دستگاه قضايي مربوطه دارند، نام افراد واجد شرايط را در ليست اين مرخصي قرار مي‌دهند.

پورنبي افزود: اين مرخصي تنها به مناسبت شب‌هاي قدر و در ايام ماه مبارك به زندانيان تعلق مي‌گيرد و براي ساير مناسبت‌ها از جمله عزاداري ماه محرم زندانيان مي‌توانند از مرخصي‌هاي ماهانه و روزانه خود استفاده كنند.

مديركل حوزه رياست سازمان زندان‌ها در خصوص مرخصي‌هاي ماهانه گفت: اين مرخصي‌ها براساس ملاك‌ها و معيارهاي مشخص شده در زندان از جمله شركت در برنامه‌هاي جمعي و كلاس‌ها و در صورت کسب ميزان معيني از امتيازات توسط زندانيان در طول سال به آنها اعطا مي‌شود.

وي ادامه داد: كلاس‌هاي عقيدتي، مسائل اصلاح و تربيت، شركت در نمازهاي جماعت، كلاس‌هاي قرآن، آموزش‌هاي فني-حرفه‌اي و اشتغال زندانيان در مدت سپري كردن دوره حبس از جمله مواردي است كه براساس آن امتياز زندانيان محاسبه مي‌شود.

پورنبي در پايان خاطر نشان كرد: شخصي كه در زندان شاغل است با فرد بيكار تفاوت داشته به طوري كه علاوه بر امتياز به آنها براساس آيين نامه اشتغال حقوق نيز تعلق مي‌گيرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: پورنبی ، خبرنگار ، حقوقی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.