سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازخوانی كودتای آمریكائی - انگلیسی 28 مرداد 1332 در برنامه بحث روز دوشنبه 28 مرداد

روز 28 مرداد يادآور کودتاي ننگين و سياهي است که شيريني نهضت ملي شدن صنعت نفت را در کام ملت ايران تلخ کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، روز 28 مرداد يادآور کودتاي ننگين و سياهي است که شيريني نهضت ملي شدن صنعت نفت را در کام ملت ايران تلخ کرد.

دوران نهضت ملي شدن صنعت نفت ايران از مقاطع تاريخي پر ارج و البته به يادماني کشورمان به شمار مي‏رود؛ نهضتي که اساساً به منظور استيفاي حقوق از دست رفته ملت ايران از کشور استعماري بريتانيا آغاز شد و با ملي شدن نهايي صنعت نفت ايران به اوج خود رسيد. اما مجموعه علل و عوامل تلخي که عمدتاً از مداخلات و تجاوزکاري‏هاي کشورهاي انگلستان و آمريکا نشأت مي‏گرفت و توطئه‏هاي پيدا و پنهان عوامل داخلي استبداد و استعمار خارجي بر آن دامن مي‏زد موجبات زودهنگام پايان دوران شيرين نهضت ملي شدن صنعت نفت ايران را فراهم آورد. پس از ماهها توطئه کشورهاي انگليس و آمريکا و عوامل داخلي آنان، آن « کودتاي سياه» در 28 مرداد 1332 بار ديگر اميد مردم کشور را به يأس تبديل کرد و طليعه ساليان طولاني تباهي و فساد در عرصه کشور شد. 

برنامه بحث روز دوشنبه 28 مرداد با حضور تعدادی از کارشناسان تاریخ معاصر به بررسی بیشتر این موضوع می پردازد.شما علاقه مندان می توانید این برنامه را از ساعت 13:30 تا 14:30 روز دوشنبه 28 مرداد به صورت زنده از شبکه رادیویی تهران ، بشنوید.

برنامه گفتگو محور بحث روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 13:30 تا 14:30 با حضور کارشناسان و مسولان به بحث و گفتگو پیرامون یکی از مباحث مهم روز می پردازد.شما مخاطبان محترم می توانید از طریق دو شماره تماس 33914141 و 33914142 دیدگاه های خود را در زمان پخش برنامه با مسولان برنامه در میان بگذارید.

برنامه بحث روز موضوعات مورد نظر شما را جهت طرح و بررسی در برنامه از طریق شماره پیامک 30000951  و radiotehran@irib.ir  دریافت می کند./ي2
برچسب ها: کودتای ، انگلیس ، مصدق ، رادیو ، تهران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.