سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعامل با ساکنين بافت‌هاي فرسوده بزرگترين چالش سرمايه‌گذاران

بزرگترين چالش سرمايه‌گذاران ساختماني تعامل با ساکنين بافت‌هاي فرسوده است چرا که براي نوسازي اين مناطق بازسازي به صورت پلاک امکان‌پذير نيست و بايد به صورت بلوکي به بازسازي در اين مناطق کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ سرمايه‌گذاران ساختماني که در بخش ساخت و ساز مسکن مشغول به کار هستند عمدتا به دو دسته تقسيم مي‌شوند.

دسته اول در شمال شهر و در بافت هاي متوسط فعاليت مي‌کنند و کارشان ساخت ساختمان‌هاي لوکس است و در مدت کوتاهي مي‌خواهند سوددهي بالايي داشته باشند.

اما دسته دوم که در سطوح پايين‌تر کار مي‌کنند استاندارد بالايي ندارند و ساختمان‌هايشان حتي بعد از ساخت نيز فرسوده مي شود.

در حاليکه نوسازي بافت‌هاي فرسوده يکي از راهکارهاي ارائه شده براي بازار مسکن و کاهش قيمت آن است اما سرکمايه‌گذاران رغبتي به ساخت و ساز در اين بخش نشان نمي‌دهند.

احمدرضا سرمدي کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ گفت: بزرگترين چالش سرمايه‌گذاران ساختماني تعامل با ساکنين اين مناطق است چرا که براي نوسازي اين منطقه بازسازي به صورت پلاک امکان‌پذير نيست و بايد با تجميع پلاک‌ها به صورت بلوکي به بازسازي در اين مناطق کرد.

وي گفت: قبل از نوسازي بافت فرسوده بايد طرح تفصيلي براي آن آماده شود چرا که ممکن است قسمتي از اين بافتها در گذر زمان غير‌قابل استفاده شده باشد و يا  تاسيسات زيربنايي آن دچار فرسودگي شده باشد.

اين کارشناس مسکن با اشاره به مزيت دوگانه نوسازي بافت فرسوده گفت: در بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله بيشتر هزينه و تلفات را اين مناطق براي دولت دارد و با نوسازي اين مناطق اين تلفات کم خواهد شد.

وي در ادامه افزود: همچنين براي ساخت شهر جديد و يا توسعه شهرها نياز به زيرساخت داريم اما دربافت فرسوده اين زيرساخت‌ها وجود دارد و تنها نياز به مرمت و بازسازي است و با بازسازي بافت فرسوده از توسعه‌ي بي‌رويه شهرها نيز جلوگيري مي‌شود.

در ادامه باقر ميلاني عضو انجمن مفاخر معماري ايران گفت: بافت‌هاي فرسوده عمدتا نامرغوب شهر و مراکز پرازدهام و جنوب شهر است که از نظر امکانات آب و هوايي و دسترسي امکانات سطح پايي‌تري قرار دارد.

وي گفتک بازسازي اين مناطق به اين دليل که در مساحت کم چندين خانواده ساکن هستند کار فرهنگي مي‌طلبد و اين وظيفه دولت و شهرداري است که کار تبليغات و فرهنگسازي را دراين بخش انجام دهد.

ميلاني ناآرام بودن و ريسک بالايي را مي طلبد و روحيه سرمايه‌گذاران اغلب محافظه طلب است و تمايل به سرمايه‌گذاراي در مناطقي دارند که بازدهي سرمايه مناسبي داشته باشند بنابراين جذب سرمايه‌گذارن بايد ارامش به بازار مسکن برگردد.

در ادامه ساعد سميعي استاد دانشگاه تهران گفت: شهرداري و دولت بايد برنامه‌ها و کارهايش را شفاف و بدون رانت‌خواري در اختيار مردم قرار دهد و مردم را در نوسازي بافت فرسوده مشارکت دهد و فقط اجازه ساخت به مردم ندهد.

وي افزود: استفاده از طرح‌هاي مهندسان جوان براي بازسازي بافت فرسوده مي‌تواند راهکار مناسبي براي استفاده ار ايده‌هاي نو و جديد در اين زمينه باشد.

اين کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: مسئولين در شهرداري و بخش ساختمان همچنين بانک‌ها و نهادهاي مالي با ارائه تسهيلات کمک به جذب سرمايه گذاران در اين بخش نمايند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بافت ، فرسوده ، ساختمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.