سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرنامه ايران شناسي تدوين مي شود

در ديدار هيئت پژوهشگران بوسنيايي با رئيس بنياد ايران‌شناسي مطرح شد؛ اخبار تازه‌اي در زمينه باستان‌شناسي ايران وجود دارد، كه دنيا از آن بي‌‌خبر است، خبرنامه‌اي در خصوص ايران‌شناسي تدوين خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، به نقل از بنياد ايران‌شناسي در بازديدي كه از سوي هيئت پژوهشگران بوسنيايي از بنياد ايران‌شناسي انجام شد، اين هيئت با حضرت آيت‌ا... سيدمحمد خامنه‌اي، رياست بنياد ايران‌شناسي، ديدار و درخصوص زمينة بسط و گسترش بيش از پيش مناسبات و روابط علمي و فرهنگي ميان دو ملت به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

اين ديدار با هدف آشنايي پژوهشگران خارجي فعال در زمينه ايران‌شناسي با بنياد ايران‌شناسي و فعاليت‌هاي اين بنياد و پيگيري فعاليت‌هاي ايران‌شناسانه اين پژوهشگران برگزار شده است.

بر اساس اين گزارش رئيس بنياد ايران‌شناسي ابراز اميداوري كردند اين ديدار زمينه ساز گسترش زبان فارسي در ميان ملت بوسني و تقويت ارتباطات متقابل ميان دو ملت در ديگر حوزه‌هاي فرهنگي مشترك شود. 

وي با اشاره به وجود دو موسسه "مطالعات شرق‌شناسي" و "موسسه مطالعاتي بوعلي‌ سينا" در بوسني، بر توسعة اين مراكز تاکيد داشته تا علاوه بر تحقيق و پژوهش ، تاريخ و تمدن ايران‌زمين نيز در آنها مورد پژوهش قرار گيرد و مواريث و آثار تمدني مشترك دو ملت، (همچون تمدن آريايي)، شناسايي شود.

حضرت آيت‌ا... سيدمحمد خامنه‌اي در جهت توسعه موسسه "مطالعات شرق‌شناسي" و "موسسه مطالعاتي بوعلي‌ سينا" پيشنهاد داير شدن كرسي تاريخ و تمدن ايران (قبل و بعد از ظهور اسلام) را دادند. 

رئيس بنياد ايران‌شناسي با اشاره به فعاليت "موسسه شرق‌شناسي" دانشگاه سارايوو، بر محدوديت فعاليت‌هاي اين موسسه را براي شناخت همه جانبه ايران و ايراني متذکر شد و خاطر نشان کرد: موسسه شرق‌شناسي به موضوعات چين و ماوراءچين و زبان‌هاي تركي و عربي نيز مي‌پردازد و شايسته است در حوزة شناخت ايران با ارتباطات و همكاري‌هاي في‌مابيني كه در اين زمينه صورت خواهد پذيرفت، پيش رفت. 

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي نيز با بيان برپايي همايشي منطقه‌اي در زمينة ايران شناسي در آينده اظهار داشت: آخرين يافته‌هاي علمي و مقالات در زمينة موضوعات ايران‌شناسي ارائه خواهد شد.

وي همچنين با اشاره به تدوين خبرنامه‌اي در زمينه ايران‌شناسي، ابراز اميداواري كردند تا دامنه ارتباطات ميان دو سازمان گسترش يابد. 

بنابر گفته رئيس بنياد ايران‌شناسي اخبار تازه‌اي در زمينه باستان‌شناسي ايران وجود دارد، كه دنيا از آن بي‌‌خبر است و بايد پرده از اين اخبار برداشت. 

وي با بيان اينکه زبان فارسي به عنوان كليد ورود به معارف و مفاهيم عرفاني و ادبيات عرفاني اسلامي است، گفت:‌ در زبان عربي شعر كمتر سروده مي‌شود و ترك‌زبان و هندو به زبان فارسي شعر مي‌گويند که نشان از يكه‌تازي شعر و ادبيات فارسي در عرصة مفاهيم بلند عرفاني و ادبي است.

وي در ادامه با اشاره بر اينكه در جامعه 300 ميليوني آمريكا «مثنوي معنوي» به عنوان پرتيراژترين كتاب در آمريكا معرفي مي‌شود،‌ افزود:‌ در راستاي معرفي ميراث گراسنگ ايراني و زبان و ادبيات فارسي به ملت بوسني شايسته است از ادبياتي رقيق‌شده همچون «مثنوي ‌معنوي» مولانا بيشتر بهره جست.

همچنين در راستاي فراگير شدن زبان و ادب فارسي و آشنايي هرچه بيشتر ملت بوسني با فرهنگ و تمدن ايراني پيشنهاد آموزش زبان فارسي در تلويزيون و ساخت برنامه‌هاي تلويزيوني درخصوص آثار تمدن ايراني و ارتباطات تمدني ايران با بوسني قديم از سوي رئيس بنياد ايران شناسي ارائه شد.

شايان ذکر است؛ نامير كاراخليلويچ رئيس كرسي زبان و ادبيات فارسي دانشكده فلسفه دانشگاه سارايوو، احمد زلجيچ محقق و استاد مؤسسه شرق‌شناسي دانشگاه سارايوو و منير دركيچ استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه سارايوو از بنياد ايران‌شناسي ديدار كردند.  
 
انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.