سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مزاياي فرابورس از زبان مديرعامل فرابورس؛

بازار سوم خلا واگذاري را پرکرد

راه اندازي بازار سوم در فرابورس کمک شاياني به واگذاري ها و عرضه هاي بلوکي شد.

هاموني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه  خبرنگاران با بيان مطلب فوق افزود: بازار فرابورس به اسناد قانون بازار در سال 87 تاسيس و مهرماه سال 88 اولين معامله شکل گرفت و تاکنون نيز 5 بار تشکيل شده است.

وي ادامه داد: بازارهاي فرابورس مخاطبان خاصي خودش را دارد در بازارهاي اول و دوم سهام شرکت ها معامله و عرضه مي شود و تفاوت بازار اول و دوم به شناور آزاد سهم، ريسک سيستماتيک صنعت و شرکت مي‌باشد.

وي اضافه کرد: سهام شناور آزاد در بازار اول بايد 10 درصد بازار دوم نيز 5 درصد باشد.

وي در خصوص بازار سوم فرابورس افزود: عرضه هاي بلوکي هستند که هيئت هاي دولت، وزيران و هيئت هاي واگذاري مصوب کرده اند شرکت هاي قابل واگذاري همچون شهامي خاصي که ساختار پذيرشي و امکان عرضه عمومي در بازار را ندارند دولت اينگونه شرکت ها را مجبور عرضه به صورت مزايده مي کرد که اينگونه عرضه ها از شفافيت لازم برخوردار نبودند.

وي اضافه کرد: خلايي در بازار احساس مي شود که با راه اندازي بازار سوم، کمک بسيار زيادي به واگذاري ها و عرضه هاي بلوکي شد.

وي ادامه داد: با راه اندازي بازار سوم بسياري از شرکت هاي بزرگ از جمله بانک ها که زير مجموعه هاي خود که سهامي خاص و بلوکي بودند در بازار سوم عرضه مي کنند.

هاموني تصريح کرد: در بازار سوم علاوه بر عرضه بلوکي پذيره نويسي انواع اوراق از جمله اوراق بهادار، اوراق پذيرش انواع مسکوک، اجاره، مسکوک منفعت، سهام شرکت هاي در شرف تاسيس، سهم حق تقدم شرکت ها، در بازار سوم صورت ميگيرد.

مديرعامل فرابورس تصريح کرد: علاوه بر سه بازار، در فرابورس بازار چهارمي هم با عنوان بازار ابزراهاي نوين مالي وجود دارد که معامله ثانويه اوراق مشارکت، مسکوک ، گواهي، سپرده بانکي، تسهيلات مسکن و.. در اين بازار معامله مي شود که با راه اندازي بازار etf معاملات واحدهاي صندوق هاي سرمايه گذاري قابل معامله در بازار ابزار نوين مالي انجام خواهد شد.

وي در خصوص وجه تمايز بورس و فرابورس افزود: وجه تمايز بورس و فرابورس بازار سوم و بازارهاي نوين مالي است زيرا سازوکار بازار اول و دوم شبيه معاملات بورس است.

وي افزود: بازار پايه براساس قانون پنجم در خرداد ماه سال 90 تاسيس و بر طبق قانون مقرر شد که مقام سهام شرکت هاي سهامي عام چنانچه در بورس و فرابورس پذيرفته نشدند هرگونه نقل و انتقال آنان در بازار رسمي صورت گيرد.

هاموني خاطرنشان کرد: کمتر از 2 سال سهام بيش از 200 شرکت در بازار پايه معامله مي شود و همچنين بيش از 20 برگه اوراق بهادار، ابزار با درآمد ثابت تعيين شده و بيش از 36 نماد تسهيلات مسکن، در بازار اول و دوم نيز بيش از 60 شرکت فعاليت ميکنند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: بورس ، مزایا ، خلا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.