سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در منطقه خارک صورت گرفت؛

صرفه‌جویی یک میلیون دلاری با آماده‌سازی تاسیسات سرچاهی

با آماده‌سازی یک مجموعه کامل سرچاهی در چاه 4f16 میدان مشترک فروزان در منطقه خارک، یک میلیون دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سیستم تکمیل پیشین این چاه به صورت دوگانه بود که به علت منسوخ شدن این روش تکمیل، تصمیم به تغییر روش به تکمیل یگانه گرفته شد.
 
به دلیل پایان تاج های سرچاهی مناسب برای میدان فروزان و نیز نرسیدن تاج های خریداری شده جدید، امکان به نتیجه نرسیدن عملیات حفاری و صرف هزینه‌های فراوان دکل در این منطقه وجود داشت که با انجام این عملیات از صرف این هزینه‌ها جلوگیری شد.
 
در این عملیات با استفاده از وسایل موجود در انبار اسقاطی جزیره خارک و انبار عملیات کالا که هر کدام ساخت یک شرکت مجزا بود و نیز پس از انجام چندین عملیات تعمیرات (که در مدت یک ماه انجام شد)، سرانجام سه قسمت اصلی تاج روی هم قرار گرفت و همه تست های آن در کارگاه تکمیل چاه خارک با موفقیت انجام شد.
 
هم‌اکنون دکل آبان ٦ در حال انجام عملیات حفاری روی چاه 4f16 میدان مشترک فروزان است و تا یک ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.
 
بر پایه این گزارش، جزیره خارگ در فاصله ٥٧ کیلومتری شمال غربی بوشهر قرار دارد. این جزیره با طول تقریبی ٨ کیلومتر و عرض ٤ تا ٥ کیلومتر در ٢٨ کیلومتری بندر گناوه واقع شده است. با اکتشاف نفت در خلیج فارس و فعال شدن شرکت آیپک در سال ١٣٣٨ استخراج نفت در این منطقه، نخستین بار عملیاتی شد.
 
ظرفیت تولیدی نفت این منطقه در میدان های درود، ابوذر و فروزان روزانه ٣٤٥ هزار بشکه است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.