سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در نشست خبری:

وکلای ملت معتقدند در بخش آموزش و ورزش سرمایه‌های بهتری وجود دارد/برون‌رفت مصر از وضعیت کنونی با راه‌حل دموکراتیک

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نگاه مجلس،‌ نگاه همکاری با دولت است گفت: نمایندگان با رای اعتماد به 15 وزیر پیشنهادی دولت نشان دادند بخش اقتصاد و صنعت از اهمیت ویژه‌ای در مجلس برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس در پایان جلسات رای اعتماد به وزرای دولت یازدهم در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: از همه شما برای انعکاس اخبار این چهار روز تشکر می‌کنم،‌ تلاش شما بسیار موثر بود چرا که موضوع رای اعتماد به وزرای کابینه از جایگاه اساسی برخوردار بود و شما توانستید این موضوع را در متن مردم منعکس کنید.  
 
وی افزود: مذاکرات مجلس بسیار جدی بود و هیچ بخش آن تصنعی نبود، همه نمایندگان با آمادگی خوبی ابهامات و مسائل خود را مطرح کردند و این موضوع نشانگر آن است که درجه دموکراسی در کشور بسیار بالاست.  
 
رئیس مجلس تصریح کرد: جلسات رای اعتماد به وزرا نشان داد که هر یک از قوای سه‌گانه مستقل از هم عمل می‌کنند و هر یک با روش خود بحث‌ها را مورد کاوش قرار می‌دهند.  
 
لاریجانی ادامه داد:‌ همه نمایندگان موضوع رای اعتماد را با جدیت دنبال می‌کردند و این اتفاق به لحاظ بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم همت وزرای پیشنهادی، نمایندگان و رئیس‌جمهور برای سرنوشت کشور مفید باشد.  
 
وی تصریح کرد: نمایندگان در کاوش‌های خود نشان دادند که نسبت به مسائل اقتصادی توجه جدی دارند و می‌خواهند آنرا به صورت روان حل کنند،‌ از این رو به 15 نفر از وزیرانی که شغل آنها موضوعات اقتصادی بود رای اعتماد دادند.  
 
رئیس مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس به بخش‌های آموزش، فرهنگ و ورزش رای اعتماد ندادند اذعان داشت: وکلای ملت معتقدند که سرمایه‌های بهتری در این زمینه‌ها وجود دارد البته غیر از وزیر آموزش و پرورش که با کمبود یک رای از مجلس رای اعتماد کسب نکرد.  
 
نمایندگان با این رای خود قصد داشتند کابینه زودتر کارش را آغاز کند

لاریجانی با تاکید بر اینکه نگاه مجلس،‌ نگاه همکاری با دولت است اظهار داشت: رای نمایندگان به 15 وزیر این موضوع را نشان داد چرا که نمایندگان با این رای خود قصد داشتند کابینه زودتر کارش را آغاز کند، البته باید وضعیت آن سه وزیر دیگر زودتر مشخص شود.  
 
نماینده مردم قم درباره تکلیف وزارتخانه‌های باقیمانده در قانون تصریح کرد: قانون اساسی این موضوع را روشن کرده و وزرایی که رای نمی‌آورند باید برای آن وزارتخانه‌ها سرپرست گذاشته شود و در موعد قانونی رئیس‌جمهور وزیر مورد نظر را برای آن وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی کند.  
 
رئیس مجلس افزود: دست رئیس‌جمهور در این خصوص باز است ولی بهتر است که کسی برای سرپرستی انتخاب شود که رئیس‌جمهور می‌خواهد آن فرد را برای وزارتخانه مورد نظر به مجلس معرفی کند چرا که از این طریق کارها تسهیل می‌شود، البته براساس قانون فقط رئیس‌جمهور نمی‌تواند سرپرست وزارتخانه‌ها باشد. 

ارتش مصر و روشنفکران این کشور گفتگوهای درونی را آغاز کنند
 
وی درباره حوادث مصر و لبنان گفت:‌ حوادث این چند روز مصر و لبنان دردآور است و این اتفاقات نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از مسائل پیچیده که در منطقه سرمایه‌گذاری شده به نتیجه رسیده است،‌ این مسائل به دنبال اختلاف‌افکنی بین امت‌های اسلامی هستند.  
 
لاریجانی با بیان اینکه کشتار مصر حجم زیادی دارد و وقوع این امر خسارت بزرگی برای مصر است، اظهار داشت: مصر جایگاه کانونی در اسلام دارد که به سمت مشکلات داخلی عظیم‌تر پیش می‌رود؛ از این رو ارتش مصر و روشنفکران این کشور باید با توجه بیشتر عمل کنند و گفتگوهای درونی را آغاز کنند.  
 
رئیس مجلس ادامه داد:‌ استکبار و کشورهای منطقه به دنبال حل کشور مصر نیستند ازاین رو باید به راه‌حل‌های دموکراتیک برای حل مشکلات این کشور پناه برد. 

حادثه‌ای که برای حزب‌الله لبنان اتفاق افتاد از سوی ما محکوم است
 
وی افزود: همچنین حادثه‌ای که برای حزب‌الله لبنان اتفاق افتاد از سوی ما محکوم است، رژیم صهیونیستی توسط تروریست این کارها را انجام می‌هد تا در امت اسلامی اختلاف بیاندازد.  
 
لاریجانی گفت: ثمره این مسئله را رژیم صهیونیستی می‌برد البته حزب‌الله قوی است و این رژیم  به دلیل ضیغی که پیدا کرده دست به این اقدامات می‌زند.
 
رئیس مجلس اظهار داشت: حزب‌الله سرمایه بزرگی برای امت اسلامی است، اختلاف‌هایی در درون امت اسلامی وجود دارد که باید با تیزبینی حل شود.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بدون اجازه هیات رئیسه مجلس 9 نامه علیه یکی از وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس توسط نمایندگان توزیع شد، تصریح کرد: من 9 نامه مشاهده نکردم و فقط 2 نامه را دیدم،‌ این دو نامه باید توسط هیات رئیسه امضا می‌شد که این کار صورت نگرفته بود،‌براساس آیین‌نامه داخلی مجلس توزیع هر نامه باید با اجازه مسئول آن در هیات رئیسه پخش شود. 

در رای اعتماد وزیران اتفاق غبرطبیعی رخ نداده است
 
نماینده مردم قم درباره تعامل دولت و مجلس اظهار داشت: عدم رای اعتماد سه وزیر تاثیری در روابط سه قوه ندارد، جامعه سیاسی کشور ما به این بلوغ سیاسی دست یافته که کار سیاسی مستقلا انجام می‌شود و همیشه انتخاب هیات وزیران بر همین منوال بوده است و اتفاق غیرطبیعی رخ نداده است.  
 
وی افزود: رای اعتماد نمایندگان به 15 نفر از وزرا از مجموع 18 نفر وزرای پیشنهادی نشانه گرایش مثبت مجلس به بخش‌های صنعتی و اقتصادی است،‌اختلاف‌ نظرها وجود دارد که موضوعی طبیعی است.  
 
رئیس مجلس درباره تاثیر اطلاعات بیرونی در نظر نمایندگان برای رای اعتماد به وزرا اذعان داشت: ‌اطلاعات از بیرون به نمایندگان می‌رسید ما در این باره تشکر کردیم ولی اطلاعات بیرونی تاثیر زیادی بر روی نظر نمایندگان نداشت چرا که باید مجلس درباره هر وزیر اقناع می‌شد و بررسی‌ها نیز نسبتا دقیق انجام گرفت.  
 
لاریجانی درباره اولین جلسه سران سه قوه تصریح کرد:‌ یک جلسه دو هفته قبل داشتیم،‌خیلی از جلسات را نمی‌توان علنی کرد؛ بحث‌هایی برای جلسه سران سه قوه صورت گرفته و امیدواریم کار رسمی جلسه سران سه قوه به زودی آغاز شود چرا که این موضوع به بحث‌های کلان کشور کمک می‌کند.  
 
رئیس قوه مقننه درباره جلسات فساد اقتصادی افزود: اگر برخی از جلسات این ستاد با حضور سران سه قوه تشکیل شود خوب است. 

اقدام صداوسیما در بخش مستقیم جلسات رای اعتماد اقدام پسندیده‌ای بود
 
وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه پخش زنده مذاکرات مجلس در روند جلسه رای اعتماد چه تاثیرات داخلی و بین‌المللی دارد گفت:‌ مذاکرات مجلس همیشه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود ولی این بار به خاطر حساسیت‌هایی که داشت از صدا و سیما نیز پخش شد، این اقدام کار پسندیده‌ای بود البته در سطح جهانی انجام چنین اقدامی معمولی است و حتی از برخی از کشورها که بنده اطلاع دارم پخش زنده تلویزیونی نیز صورت می‌گیرد.
 
لاریجانی درباره پیام مجلس در خصوص رای ندادن به سه وزیر گفت: مجلس رویکرد مثبت به دولت دارد و به 15 وزیر رای اعتماد داده از این رو کلیه نمایندگان پیام مثبتی برای همکاری به دولت داده‌اند و با تمرکز در بخش‌های اقتصادی و صنعتی تاکید کردند که مشکلات اقتصادی مردم را در این بخش درک کرده‌اند، همچنین نمایندگان با عدم رای به وزرای بخش‌های فرهنگ، علوم و ورزش نشان دادند که باید حساسیت‌های بیشتری در این بخش‌ها اعمال شود. 

انتهای پیام/
 

برچسب ها: نشست ، خبری ، لاریجانی ، وزرا ، رای ، اعتماد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.